Jump to content

Passer Johnson 30hk forgasser rett på en Johnson 25hk motor?

Bjørn fisk

Recommended Posts

Jeg har en johnson 25hk 1996mod, som jeg syns er litt lat.

Nå har jeg kjøpt en forgasser til en 30hk litt eldre mod med en sånn svart stor justeringsskrue i front.

Er det slik at denne kan monteres rett på, etter at innsuget er slipt opp til samme diameter?

Må tenning justeres? Hva er funksjonen til den store svarte justeringsskruen i front?

Håper noen kan svare på dette, vet at det er en "Bernt" der ute som visstnok har god greie på dette....

• 4 måneder senere...

Vel, da var et nytt innsug til 30/35hk pluss forgasser montert. Leverte motoren til lokal "guru" for justering av tenning, tomgang etc. Han ringte tilbake og sa at den gikk dårlig på tomgang, og sloknet når han ga litt gass. Vi ble enige om at han skulle sjekke forgasseren for skitt og mangler. Jeg synes den så ok ut før montering. Noen som har ideer om noe annet som kan være feil?

• 1 måned senere...

Jo, vi byttet om lokket til flottørhuset på 30-gassern med 25-gassern, fordi det hadde enklere primertilkopling. Lite visste vi vel at hoveddysa satt i lokket:) Etter at vi fikk satt tilbake rett dyse, går motoren som ei klokke. Justering av tenning og tomgang, etc fikk vi gjort av en kyndig mekaniker hos merkeforhandler.

Har ikke fått prøvd motoren på båten enda, men mekanikeren sier den oppfører seg normalt på alle måter. Med såpass større åpning for luft, samt større dyse, kan jeg ikke tro annet enn at tilgjengelig (tilnærmet 30hk) effekt er oppnådd.

• 2 uker senere...

Hmmm, da tenker jeg du vil få enda mer effekt hvis du freser opp hullet i innsuget der forgasser er skrudd fast, slik at luftstrømmen gjennom forgasser ikke "bremses" av det lille hullet i innsuget ditt. Kan self ikke garantere noe, men hullet i innsuget til 25 og 35 har forskjellig diameter, helt sikkert.

Noen andre som kan svare på dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...