Bjørn fisk Startet 26.September.2012 Link til dette innlegget Startet 26.September.2012 Jeg har en johnson 25hk 1996mod, som jeg syns er litt lat. Nå har jeg kjøpt en forgasser til en 30hk litt eldre mod med en sånn svart stor justeringsskrue i front. Er det slik at denne kan monteres rett på, etter at innsuget er slipt opp til samme diameter? Må tenning justeres? Hva er funksjonen til den store svarte justeringsskruen i front? Håper noen kan svare på dette, vet at det er en "Bernt" der ute som visstnok har god greie på dette.... Sitér dette innlegget Link to post
evinrudemannen Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 ja den skal passe du vil få ein heilt anna motorefekt,den svarte skruen er mengde bensin til lavfart. grunn innstilling ca 1,5 omdreining. hilsen evinrudemannen Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn fisk Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Hei, og takk for svar. Mengde bensin ved lavfart? Er det tomgangsturtallet eller blandingsforhold ved lite gasspådrag du mener? Sitér dette innlegget Link to post
evinrudemannen Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Hei, og takk for svar. Mengde bensin ved lavfart? Er det tomgangsturtallet eller blandingsforhold ved lite gasspådrag du mener? ja det er det hvis motoren sviverlett på tommgang og der kommer eit nys av og til så er stille skruen litt for mager og da må du stile litt ut på den Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn fisk Svart 13.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Vel, da var et nytt innsug til 30/35hk pluss forgasser montert. Leverte motoren til lokal "guru" for justering av tenning, tomgang etc. Han ringte tilbake og sa at den gikk dårlig på tomgang, og sloknet når han ga litt gass. Vi ble enige om at han skulle sjekke forgasseren for skitt og mangler. Jeg synes den så ok ut før montering. Noen som har ideer om noe annet som kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Hva fant dere ut? Har selv samme motor og vurderer å gjøre det samme som du har gjort. Hadde vært fint å hørt om noen erfaringer før jeg tar "bryderiet". Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn fisk Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Hva fant dere ut? Har selv samme motor og vurderer å gjøre det samme som du har gjort. Hadde vært fint å hørt om noen erfaringer før jeg tar "bryderiet". Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn fisk Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Jo, vi byttet om lokket til flottørhuset på 30-gassern med 25-gassern, fordi det hadde enklere primertilkopling. Lite visste vi vel at hoveddysa satt i lokket:) Etter at vi fikk satt tilbake rett dyse, går motoren som ei klokke. Justering av tenning og tomgang, etc fikk vi gjort av en kyndig mekaniker hos merkeforhandler. Har ikke fått prøvd motoren på båten enda, men mekanikeren sier den oppfører seg normalt på alle måter. Med såpass større åpning for luft, samt større dyse, kan jeg ikke tro annet enn at tilgjengelig (tilnærmet 30hk) effekt er oppnådd. Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Høres bra ut Skriv noen ord her når du har fått testet på båten da Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn fisk Svart 3.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Skal gjøre det:) Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Har nå byttet til 35 forgasser på en Johnson 25. Fikk 12kn med motoren tidligere(alene i båten) og får nå 17 med to i båten. Motoren går renere og finere enn noen gang. Det vaaaar verd bryderiet! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn fisk Svart 16.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Så bra! Bytta du innsug også? Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Nei kun forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn fisk Svart 17.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Gjorde du ingenting med innsuget? Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Nei. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn fisk Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Hmmm, da tenker jeg du vil få enda mer effekt hvis du freser opp hullet i innsuget der forgasser er skrudd fast, slik at luftstrømmen gjennom forgasser ikke "bremses" av det lille hullet i innsuget ditt. Kan self ikke garantere noe, men hullet i innsuget til 25 og 35 har forskjellig diameter, helt sikkert. Noen andre som kan svare på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Vet ikke om det vil "bremse" men hullet i innsuget er bare 1-2mm mindre enn fra forgasser. Mulig den lille kanten vil lage en ugunstig turbulens? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn fisk Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Javel. Mitt 25-innsug hadde hull minst 10mm mindre i diameter enn 30-innsuget jeg satte på. Hvilken årsmodell er motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Ikke sikker, men sent 80. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.