Jump to content

Impellerpumpe og bypass, Yanmar 3QM30

btor

Recommended Posts

Hei,

Jeg har kjøpt en Yanmar 3QM30 som har vært ombygget til ferskvannskjøling. Det var en unødig komplisert løsning med både utvendig kjøleslynge og varmevekskler og utvendig termostat. De to originaltermostatene på motoren var fjernet.

Nå er jo det opprinnelige kjølesystemet til disse Yanmar motorene slik at før termostaten åpner, går det en liten vannstrøm gjennom en bypass slange fra hull ved blå pil og til hull ved grønn pil. Nå er disse uttakene som dere ser på bildet erstattet med lufteskruer på min motor.

Når jeg nå har montert originale termostater, slipper dermed bare en syltynn (bypass) vannstråle gjennom disse før de åpner, og jeg lurer på om dette fører til for stor belastning på impellerpumpen. Originalkonseptet slipper vann gjennom et ca 4mm hull i bypass-slangen, og det er jo også mye mindre en impellerpumpen leverer.

Er det skadelig for impellerpumpen å få så liten gjennomtrekk i tiden før termostatene åpner?

Takk for kommentarer.

bypass.jpg

Du skriver ikke noe om hvordan eller hvilken kjøling du skal bruke nå. Hensikten med slangen som har vært mellom pilene er å tilføre eksosen kjølevann straks motor startes, selv om termostat er lukket. Dette gjelder når motoren har orginal sjøvannkjøling og bare impellerpumpe.

Bygges den om til ferskvannkjøling brukes ikke slangen og hullene blendes. Sjøvannet går da inn i varmeveksler og ut i eksos og det er den orginale impellerpumpa som pumper sjøvannet. Ferskvannet sirkuleres med en ekstra pumpe.

Du bør ikke bruke impellerpumpa til sirkulering av ferskvann. Den er beregnet til åpne kanaler vil jeg tro, og ikke blokkeres av en stengt termostat.

Redigert av hegra (see edit history)

Takk for kommentarer. Beklager jeg ikke beskrev systemet jeg planlegger nå, men her kommer det:

Motoren ferskvannskjøles med utvendig kjøleslynge, og jeg hadde tenkt å bruke impellerpumpa til å sirkulere dette systemet, evt inkludert bypass slangen slik at det er en viss sirkulasjon selv om termostaten er stengt i en kort periode i starten. Oppvarmet kjølevann fra eksosmanifold går ned til en fordelingsstokk med kuleventiler for kjøleslynge, vv bereder og defroster. Tilbake fra kjøleslyngen (og evt bereder og defroster) kommer det via samlestokk ut øverst i ekspansjonstank og impellerpumpen suger vannet videre ut av bunnen av ekspansjonstanken og pumper ut til sylindervegg inntaket.

For eksoskjøling bruker jeg en elektrisk sentrifugalpumpe med keramikklager (mtbf 30000 timer) plassert under vannlinjen som pumper rett opp i bendet. Denne kan jeg da stoppe et minutt før jeg stopper motoren slik at eksosrørene tørker mere opp...

For meg høres dette greit ut, men det springende punktet var altså primært om impellerpumper tåler å møte motstand i vannstrømmen i kortere perioder. Jeg tror jo at det skal ikke mere til enn at vingene bøyer seg litt mer en vanlig, men jeg hører gjerne på eksperter...

/ btor

Martec som leverer ombyggingssett både til volvo og yanmar bruker en elektrisk Johnson pumpe til å sirkulere kjølevæsken. Denne kan kjøpes løs hos båtbutikker og fungerer utmerket. Kobles til nøkkel slik at den starter når tenning slås på. Mulig den du nevner også er helt grei til samme formål.

Som du sikkert forstår ville jeg brukt impellerpumpa til eksoskjøling, og elektrisk til kjølevæsken. Dette hadde jeg på en volvo med martec varmeveksler og gikk helt feilfritt.

Men mulig det går greit slik du også tenker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...