Jump to content

Treg tilbakemelding fra Norske Sjø


Astor

Recommended Posts

I høst brant det i endel båter i Nærnes Båthavn i Røyken. Båten til en kompis av meg brant helt ned. Takstmann har satt verdi på båten. En repr. fra det engelske samarbeidsselskapet til Norske Sjø var over og interjuet båteier.

Etter diverse telefoner, menst fra båteier til Norske Sjø er det pr. 11. februar ikke kommet en krone fra Norske Sjø.

Det siste han hørte var at saken hans hadde topp prioritet!

Han har forsøkt å ringe representanten i Bergen uten å lykkes.

 

Han har ny båt på handa men vegrer seg for å handle da han er usikker hvor han har selskapet.

 

Skal det være slik?

Er ikke Norske Sjø, som samarbeider med KNBF, båteierens interesseselskap?

Skal han sloss mot sitt eget selskap for å få pengene utbetalt?

 

Jeg har selv båten i Norske Sjø, men vurderer nå sterkt å bytte ved neste forfall.

 

Dette er rett og slett for dårlig!! :smash::headbang:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Dette er rett og slett for dårlig!! :smash:  :headbang:

Enig i det. Jeg holder selv på med et skadeoppgjør i Norske Sjø og har ikke fått EN ENESTE tilbakemelding. Firmaet som reparerte skaden fikk sitt oppgjør en drøy måned etter jobben var gjort men jeg har også lagt ut noe og etter flere e-poster/telefoner har jeg likevel ikke fått noen tilbakemelding.

 

Nå er det jo slik at firmaet som har gjort jobben får oppgjør fra NS minus egenandel. Jeg har jo betalt litt av egenandelen via egne utlegg og dermed vil jeg jo ikke betale full egenandel til reparatør. Når så NS ikke gir lyd fra seg blir jo verkstedet skadelidende......

 

Så langt ser det ut for meg at NS graver sin egen grav.... Her må det skjerpings til og det med en gang :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Hm,...... tenker høyt nå.......

Var det ikke en lignende sak som ble nevnt her på forumet tidligere?

Mener å huske at også det var det en sak om treg utbetaling fra Norske Sjø.

Er spesielt opptatt av dette selv, da jeg også har forsikret båten i NS, og dersom dette viser seg å være vanlig prosedyre hos NS, vil jeg også vurdere å bytte selskap ved forfall. (mai mnd.)

 

Noen selskap som anbefales?

(vet det er et annet innlegg her om dette evnet, ble bare litt revet med....)

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

I forbindelse med Vi Menn Båt reportasje om forsikringer på båter, sto det i artikkelen at 2 av 10 forsikringsselskaper ikke tok seg tid til å besvare spørsmålene til Vi Menn Båt.

 

Den ene av disse var selvsagt Norske Sjø. Begrunnelse ble gitt med at de holdt på med interne opprydninger, og derav ikke hadde tid.....

 

Fryktelig synd dette her, og jeg er redd at Norske sjø vil merke nedgang i årene som kommer dersom ikke selskapet prioriterer det de egentlig lever av, nemlig fornøyde kunder.

 

Håper de snart er ferdig med opprydningene, slik at de kan begynne å tilfredsstille markedet igjen.

Link to post

Hm,...... tenker høyt nå.......

Var det ikke en lignende sak som ble nevnt her på forumet tidligere?

Mener å huske at også det var det en sak om treg utbetaling fra Norske Sjø.

Er spesielt opptatt av dette selv, da jeg også har forsikret båten i NS, og dersom dette viser seg å være vanlig prosedyre hos NS, vil jeg også vurdere å bytte selskap ved forfall. (mai mnd.)

 

Noen selskap som anbefales?

(vet det er et annet innlegg her om dette evnet, ble bare litt revet med....)

 

:flag:

Jo da. Det stemmer, og jeg har også hørt andre som har klaget på at de ikke får oppgjør fra Norske Sjø. Det høres ikke bra ut.

:cryin:

Redigert av Lasse (see edit history)
Link to post

Jeg hadde skade på en båt jeg hadde som var Vestaforsikret. Greit og forventet oppgjør. Slik skal det gjøres.

Jeg har også hatt en Vestaskade og oppgjør og tilbakemeldinger var helt 100%. Synd de var BETYDELIG for dyre på nåværende båt......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Båtforsikringen min gikk ned fra kr 11874 til kr 6074 ved å flytte fra IF til Vesta. Ellers samme betingelser. Slå den! :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Disse jo-jo premiene er litt morsomme. Har selv for mage år sidene opplevd å få en Vesta-selger på døren. Skulle vel ikke sluppet han inn, men han fikk overtalt meg til å flytte hus og div. forsikringer til vesta (fra det som nå er If). Billig første året, og så gikk premien til værs. Så det tok ikke lang tid før vi var tilbake hos Storebrand/If.

 

Det virker på en måte som om det er mye tilfeldigheter som rår i dag også. Noe kan nok tilskrives type båt, men det er merkelig at noen flykter fra ett selskap til et annet og får vesentlig lavere premie, mens andre flyker motsatt vei og også får lavere premie. Tildels betydelig lavere. Er det tilfeldigheter som rår? Feilprising hos forsikringskonsulenter som ikke skjønner "tariffen", eller er prisboken så romslig at mye er opp til selgeren?

 

Vinteren 2001 innhentet vi tilbud på forsikring av Hannah II (forsikringssum 1,5mnok) hos Vesta. pris over 30.000. Kunne de ikke i stedet sagt det som var sannheten, nemlig at slike båter vil vi ikke forsikre? Det hadde spart både dem og meg for tid og arbeid. QB tok rundt 11.000.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Disse jo-jo premiene er litt morsomme. Har selv for mage år sidene opplevd å få en Vesta-selger på døren. Skulle vel ikke sluppet han inn, men han fikk overtalt meg til å flytte hus og div. forsikringer til vesta (fra det som nå er If). Billig første året, og så gikk premien til værs. Så det tok ikke lang tid før vi var tilbake hos Storebrand/If.

Det er vel dette vi opplever alle sammen, i stede for å flytte 1 forsikkring så flytter vi alt vi har, og opplever en kortsiktig gevinst det første året. Dette gidder ikke jeg å følge med til en hver tid og kostnaden må selvsakt jeg betale.

 

Bytta selv bank for ett år siden og sa i fra at jeg ville være med på de nedganger som Norges Bank hadde etterpå. Så langt har dette gått bra, jeg byttea også forsikring samtidig til "samme forsikringselskap" og så jeg ville ha max fordeler hele veien også etter at år en er gått.

Har i denne forbindelse laget et standers oppsett om tilbud som jeg sender til de forskjellige selskap når det begynner å nærme seg tiden for fornying av forsikring (hovedforfall), dette blir også selvsakt sendt til det selskap jeg benytter med beskjed om at kopi er sendt til X X X selskap. Ved å gjøre dette bevisst gjør en at en følger med "litt" i markedet, er bevisst på de forsikringer en har, og ikke godtar alt de gjør. ( Har nå føyd til om de forlanger registrering i småbåtregistret og om de forlanger en prisøkning om jeg ikke står der, er egentlig selv en tilhenger av et småbåtregister).

 

Selv er jeg ikke interisert i å opperere med mange forskjellige selskap for forsikring, jeg ønsker et totaltilbud så for meg er det totalsummen som teller. Kunne sikkert spart en lapp eller to på å shoppe rundt men det gidder jeg desverre ikke.

 

Vi alle ser jo at forsikringsbransjen tjener penger på det de driver med, ellers så kunne de ikke sponset alt det de gjør. Persjonlig så er jeg ikke interisert i å sponse "topp-sporten" i Norge, de får stå på egene ben og ikke mine. Hadde de ikke tjent så mye som de gjør kunne de ikke gjort dette...

(Får kanskje legge med et spørsmål til neste år for å se hvem de sponser)....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Billig første året, og så gikk premien til værs. Så det tok ikke lang tid før vi var tilbake hos Storebrand/If.

Hadde også kontakt med en en Vesta fyr på telefon som var veldig pågående og utholdende (var vel en uavhengige provisjonselger). Etter å ha gått ham sterkt innpå klingen innrømte han at man får et lokketilbud som er lavt det første året - så skrur de opp premien ca. 30% iløpet av de tre kommende årene. Det som var kjekt var at jeg forela IF lokketilbudet fra Vesta og spurte om de klarte å matche det. Og ja da, på telefon fikk jeg med en gang ennå lavere premie enn lokketilbudet fra Vesta.

 

Båten har jeg forsikret i Pantaenius pga. at de har såkalt "feste taxe" - fast takst - båten er forsikret for en fast sum som man selv bestemmer (sikkert innen rimelige grenser) og man får HELE denne summen ved total havari. Ved de fleste andre forsikringsselskap kommer selskapets takstmann (som nå har blitt din motpart) og setter som regel alltid en lavere verdi på båten og det er denne summen man får. Er man ikke enig i dette må man hyre inn egen takstmann - og forberede seg på å kjøre rettsak. Andre grunn er at de ikke har aldersfradrag for mast/rigg og utstyr.

Har her på båtplassen lest om flere som har fått raskt og greit oppgjør fra Pantaenius. Eneste ulempe jeg kan se med Pantaenius er at eventuelle oppgjørs/skyldspørsmål tvister vil gå for Dansk rettsal. Pass i allefall på å ha advokat/rettsforsikring i Pantaenius, da denne er en separat forsikring og ikke inkludert i kasko.

Link to post

Dette er meget alvorlig !

 

Nå må virkelig Norske Sjø på banen. For meg som ikke er kunde stiller jeg meg svært undrende til det som skjer, og innser samtidig at når Norske Sjø endelig kommer på banen så vil de slite med kundeflukt og noe dårligere renomè en tid fremover. Husk, det tar mange år og mye slit å skape tillit. Å ødelegge dette, ja det tar kun et par uker.....

 

Jeg hadde håper Syvert eller Jo Erik kunne informere noe her, og de skal med dette dersom de leser tråden får et uhyre viktig innspill :

 

Å lage et informasjonsskriv som samtidig fungerer som presseinformasjon som sendes alle Norske Sjø sine kunder samt presse om hva som foregår, hvor veien går, samt estimat på tidsforbruk tar 2 timer. Det koster mindre å sende dette ut enn hva 3-4 kunders bortfall koster. Hvorfor gjør de ikke dette?

 

Å ansette profesjonell informasjonsrådgiver på kort-tidsavtale for å betjene publikums krav om informasjon koster mindre enn 30-50 kunders bortfall over tid.

 

Slik det nå for meg ser ut som, kommer der til å være bortfall av kunder som i vesentlig grad overstiger de antall jeg her har anskueliggjort.

 

Når ingen informasjon kommer, ser det ut som at Norske Sjø har fullstendig kollapset...

 

Når et forsikringsselskap som er så til de grader avhengig av internet, ikke engang klarer å holde oppe sin egen internetsite, ja da får jeg enda mer følelse av kollaps.....

 

Jeg kommer nok aldri til å bli kunde hos Norske Sjø, til det er prisene for stive i forhold til konkurrenter. Men jeg ser selvsagt nytteverdien i det å ha et forsikringsselskap som ivaretar båteieres interesser samt at talerørene våre innen båtbransjen (deriblant KNBF) kan være med å påvirke innen forsikringsbransjen ved bruk av Norske Sjø. Derfor opprører dette meg, og håper at de ansvarlige ledere snart tar sitt ansvar og gjør noe med dette....

 

Til de ansvarlige, dette er selvsagt ikke ment personlig, jeg bare ber om at dere tar dette som konstruktiv kritikk, i beste velmenende mening.

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post

For de som venter på forsikringsoppgjør og hvor dette er urimelig forsinket så må man huske på at man har krav på morarente som siden 1. juli 2004 har vært på 8,75 %. Hvis man ikke har veldig behov for pengene og samtidig føler seg trygg på at man vil få oppgjør, dog veldig forsinket, så får man jo ganske bra avkastning på pengene.

 

Tjente selv ganske bra på dette etter en forsikringssak med en motorsykkel rundt 90-tallet da morarenten var over 20 % og forsikringsutbetalingen tok nesten 1 år.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post

Hei Baatplassfolket, :seeya:

Først og fremst: Norske Sjø er et eget AS som svarer for seg selv. KNBF formidler den informasjonen som vi blr bedt om å sende ut, eller informasjon som er godkjent av Norske Sjø. Nedenstående informasjon er et produkt av dette. Når det er sagt vil jeg tilføye at dette er en situasjon som er sterkt beklagelig, og som Norske Sjø ikke har noe ansvar for. Selskapet er blitt "offer" på lik linje med forsikringstakerne. Det som er viktig er at det når arbeides med løsninger og det er allerede etablert samarbeid med et firma som skal forstå alle skadeoppgjør og utbetalinger som ennå ikke er gjort opp. Det som er helt sikkert er at alle forsikringer gjelder og vil bli fornyet på normal måte, og skadeoppgjør er igjen kommet i system. Det arbeides hardt for at Norske Sjø fortsatt skal være et interssant forsikringsalternativ for båtfolket!

Hilsen Syvert :flag:

 

Norske Sjø omlegges

 

Norske Sjøs’s forsikringsgiver i London har sagt opp samarbeidsavtalen med Hellevik Insurance i Bergen. Dette medfører en omlegging av Norske Sjø’s virksomhet, både når det gjelder poliseutstedelse, skadebehandling og skadeoppgjør.

 

For Norske Sjø blir oppgaven nå, sammen med forsikringsgiver, å finne et selskap i Norge som kan forestå skadebehandlingen i fremtiden, samt å finne en løsning på poliseutstedelsen.

Dette arbeidet er Norske Sjø nå i full gang med å finne en løsning på!

 

Ingen av Norske Sjø’s forsikringstagere har fått oppsigelse og gjeldende forsikringer løper videre til fornyelse blir tilbudt. Etter ønske, også fra London, vil 1. april bli ikrafttredelsesdato for nye vilkår og premier. Frem til denne dato vil Norske Sjø derfor ikke kunne tilby nye forsikringer.

 

Alle skader vil selvfølgelig bli gjort opp, men på grunn av omleggingen vil dette nå ta noe lengre tid enn normalt.

 

Norske Sjø håper at forsikringstakerne ser med forståelse på den situasjonen som har oppstått og som Norske Sjø ikke har ansvar for.

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Hei Syvert.

 

Jeg har tydligvis ikke fulgt med i timen, og sitter derfor på en del spørsmål ETTER redegjørelsen fra Norske Sjø. (er klar over at du ikke er "sjef" der, men ser ingen kommentarer fra ansvarlige og håper derfor du kan svare ?)

 

Hvem er forsikringsgiver i London?

 

Hvorfor ble samarbeidsavtale sagt opp uten engang å ha en reserveplan for å ivareta kundenes interesser?

 

Norske Sjø, har de ingen som foretar skadeberegning (frelance som andre selskaper), poliseutstedelse etc. Jeg har i mitt hode tenkt på Norske Sjø som et forsikringsselskap, ikke bare stråselskap?

 

Det at selskapet ikke kan ta i mot nye kunder før 1.4 er ingen unnskyldning for å legge ned nettsider etc., da vet man at disse potensielle kunder ikke kommer tilbake igjen! Det er langt bedre å besvare fortløpende henvendelser; og heller anskueliggjøre hvor lang tid beregning av polise vil ta:

 

Jeg håper Norske Sjø "rir han av", men i dems redegjørelse skaper man mer spørsmål enn svar og beroligelse for sine kunder.

 

Avslutningsvis nevner Norske Sjø at de er uten ansvar. Er nok noe uenig her, da det er slik at dersom man ikke er fornøyd med et samarbeidende selskap, som ikke klarer å ha reserveløsninger/plan på si, ei heller klarer å besvare sine kunder etc., da er det opp til Norske Sjø å reforhandle de avtaler de måtte ha. Norske Sjø har ansvar for sine kunder, kundene forholder seg til Norske Sjø. Andre stråselskaper i denne sammenheng er ikke interessant for kundene. Derfor noe uenighet å spore her.

Link to post

Dette gjør det jo enda merkeligere at jeg ikke kunne få noe svar på når jeg kan få tegnet forsikring da jeg ringte i dag! Først fikk jeg vite at jeg måtte vente "noen dager"... Da jeg ville vite hvor mange dager det kunne bli, så var svaret at det var i det uvisse. Så viser det seg at 1. april er nevnt i denne redegjørelsen, hvorfor kunne jeg da ikke få dette fortalt over telefon?

 

En annen ting jeg synes er veldig rart, er at det hevdes at dette ikke er Norske Sjøs ansvar, at de er blitt et offer som andre forsikringstagere... Er det ikke et forsikringsselskaps ansvar å selv ha assurandører som man kan stole på? Og i den grad det er et usikkert marked selvsagt ha alternativer klare dersom det skulle bli nødvendig?

 

Synes det er synd om det skal gå galt med Norske Sjø - jeg støtter gjerne opp om et selskap som spesialiserer seg på båtliv nettopp fordi andre selskaper ser ut til å være ganske tilfeldige når det gjelder båtforsikring.

 

Så da får jeg bare følge rådet jeg fikk fra Norske Sjø i dag, og forsikre båten hos en av konkurrentene...

Link to post

Enig med Perlen. Jeg satt igjen med flere spørsmål enn svar da jeg hadde lest redegjørelsen som Syvert tok med i sitt svar.

 

Hvordan kan det ha seg at forsikringstakerne skal ble skadelidende fordi om det blir sagt opp en avtale mellom et selskap i London og et selskap i Bergen. Har dette skjedd "på dagen", og så fort at Norske Sjø sammen med forsikringsgiver etterpå må ut og finne et nytt selskap i Norge som kan forestå utbetalinger og få orden på poliseutsendelse. Underlig.

 

Jeg vurderte selv Norske Sjø da jeg skiftet selskap nylig, men havnet på noe annet p.g.a. pris. Neste gang tror jeg ikke Norske Sjø vil være et alternativ å tenke på engang. Denne saken har vært skremmende.

Link to post

Huff, jeg blir usikker på det meste nå, bortsett fra at jeg er glad jeg ikke har forsikring på båten i NS.

Er egentlig noen forsikring bra? Jeg har alle mine forsikringer i IF, etter å ha prøvet Vesta, Gjensidige og Storebrand som alle har blitt sagt opp i sinne over slett behandling av skadeoppgjør. Har hittil vært godt fornøyd med IF, skadeoppgjør er greie på firmaets ansvarsforsikring, og på bilforsikringer. Er det annerledes med båt eller hus/innbo?? På de har det aldri vært skader eller tyverier som forsikringen dekker, så den er egentlig ikke prøvet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Tipper at Norske Sjø har falt for eget grep her. ENTEN har de gått med på en latterlig kort oppsigelsesfrist i avtalen med forsikringsselskapet eller hvem det nå er som har sagt opp. ELLER så har de somlet bort tiden etter at de fikk oppsigelsen. ELLER så er de totalt udugelige når det kommer til å forhandle frem avtaler med andre. Uansett hvordan denne problemstillingen snus rundt og ses på fra flere kanter, er det kun Norske Sjø det har stått på.

 

Dermed har jeg enda en grunn til å være glad for at jeg har samlet alt mitt i Gjenstridige. Kunde i 26 år nå, grei pris, og ikke minst: Superb skadebehandling. Jeg sier ikke mer!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...