Vegard72 Startet 27.September.2012 Link til dette innlegget Startet 27.September.2012 Hei! Har planer om å bytte ut min lille Tehri 385 til en båt som er litt mere egnet til mitt formål. Jeg har båt i et ferskvann og båten vil bli brukt til dorging etter laks og som "vannsport"-båt til mine 2 sønner. Vannet hvor båten befinner seg har begrensning på 10HK motor. Jeg ønsker meg en båt som: 1. Har kalesje eller overbygg som skjermer noe for regn og vind på trønderske sommerkvelder. 2. Er lettdrevet slik at den kommer opp i bra fart med kun 10HK på hekken. Det er mulig det er en vanskelig kombinasjon, at en båt med overbygg/kalesje kan bli litt tung og vanskelig å bruke til "vannsportbåt"? Håper noen kan dele erfaringer,og kanskje anbefale båttype som egner seg. (Og gjerne også motortype/modell om det er forskjeller) Mvh. Vegard Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Tror det blir veldig vanskelig. Hadde en 14 foter som var relativt lettdrevet, og den var ikke mulig å drive vannsport med hvis det ikke var veldig lette unger da. Med overbygg i tillegg blir det hardt. Eneste som funket var tube. men sånne gamle askeladdenbåter som har oransje vindskjerm og kalesje var det noen av på hytta vår på oppdal. De er relativt lettdrevne, men vet ikke om de er raske nok til vannsport.. noe sånn kanskje? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36654045 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Søringen Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Kan anbefale Yamaha 9,9 Sport. Denne har en stopper på gassdraget, ta bort denne, og du har 15 ekte hester. Ettersom jeg husker, har en vanlig Yamme 9,9 (4 takt) ca 240 ccm, 9,9 Sport har 360 ccm, Gir et helt annet dreiemoment. Er samme motor som 20 hk (bortsett fra kam og forgasser). Går veldig stille og billig sammenliknet med 2-taktere, og med kjørekåte unger blir det fort spart både bensinpenger og tung bæring av bensintanker. Pluss er en god dorgemotor (lavt forbruk, lite støy, slipper olje-lukt). På en vanlig åpen Askeladd 14 (ikke ro-utgaven), virker 9,9 Sport ganske sprek og gir god fart (vil tippe ca 21-22 knop). Askeladden 14 er en god fiskebåt, størrelsen tatt i betraktning. Vannskikjøring vet jeg ikke om er mulig, men brett og tube bør kunne gå. Sitér dette innlegget Link to post
Vegard72 Svart 28.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 Hei! Det må bli noe i "Askeladden-stil". Har vært inne å kikket på Skibsplast 490 og Wesling 16 HT men det er mulig de blir for tunge å drive med en 9,9/15hk? Bra tips ang Yamaha 9,9 sport. Dreiemoment kan jo gjøre virkelig forskjell når guttungen skal opp av vannet på ski:-) I mine yngre dager sto vi på vannski etter en Pioneer, vet ikke hvor mange fot, som har en Yamaha 9,9hk. Plomberingen var fjernet. Dette var midt på åttitallet vil jeg tro. Vi kom i alle fall opp på vannskillet på et vis og jeg vil anta at Pioneer er forholdsvis tung og at motorer i dag er hakket vassere enn hva de var på åttitallet. Vi var jo ikke særlig tunge men det er jo heller ikke de to som skal bruke båten neste sommer. Når de tar på seg våtdrakten dobles vekten, det kan ikke være langt unna:-) Mener å ha hørt at fjerning av plombering på en Tohatsu øker effekten fra 9,9 til 18hk. Noen som kjenner til dette? Mvh.Vegard Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 (redigert) Ja, det stemmer delvis, Tohatsu motoren som heter 9,9 yter egentlig 12-13,5hk og hvis man bytter gasskammen på tenningsplaten blir den rundt 15-16hk Dette er da snakk om en 2-takter. Den som det står 15 hk på tror jeg vil yte rundt 18 hk uten plombering. Mener å ha lest et sted at tohatsu sin originale 18 hk yter 22hk, pga større boring(større stempler). Redigert 28.September.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 (redigert) Det må bli noe i "Askeladden-stil". Har vært inne å kikket på Skibsplast 490 og Wesling 16 HT men det er mulig de blir for tunge å drive med en 9,9/15hk? ...... Mener å ha hørt at fjerning av plombering på en Tohatsu øker effekten fra 9,9 til 18hk. Noen som kjenner til dette? Wesling og skibsplast 490 veier bortimot 400 kg tomvekt og passer med 50hk og oppover. En 9.9 vil kanskje gi oppmot 8-9 knop.. Enig med glalaks her, kan bli vanskelig å få kombinert fart & spenning med dekk/vindskjerm Som sagt over, 18hk tohatsu er ikke samme motern som 9.9/15. Har forsåvidt også mine tvil om at 15hk egentlig er 18 - men mulig jeg tar feil der.. Båter som planer greit med 9,9: Terhi 405 GH 14 (helst eldre modeller uten selvlensing). Var også en GH 13 som var lagd spesielt for å funke bra med 9.9 men den er sjelden å se - neppe lagd så mange av. Hansvik 14 speed Rana 425 Rana 13 Kanskje en lett alu båt som f.eks alufish, viking eller en av disse: http://westsystem.no/no/bater/aluminiumsbater kan være tingen? Redigert 29.September.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Askeladden 14 modell 2210 passer bra med liten motor. En kamerat hadde en slik med Yamaha 9.9 (13,7hk) og den planet greit med både 3 og 4 stk i. Gjorde vel rundt 20knop med 1-2 stk i. Vi kjørte mye vannbrett og slikt med den også uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
Vegard72 Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Hei! Da har jeg konkludert og handlet båt. Gutta ble "vinnere" og mine planer om kalesje/overbygg må settes til side for å kunne ha en "vannsportbåt". Valget falt på en Suvi 4180R, 14 fot med styrekonsoll og 9,8 hk Tohatsu. Satser på mye godt vær i sommer slik at båten blir brukt mye, både av guttene som kjører tube og av far som skal fiske laks:-) Takk til alle dere som har bidratt med tips, god sommer! Mvh. Vegard Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.