Jump to content

Hvor ofte drenere diesel tank ?

Ficher

Recommended Posts

Hadde en Saga 27 AC , der var det 2 x 150 liters tanker, men ingen drenerings kraner. Hvorfor er der ikke drenerings kraner på "nyere" båter? ( tar jeg feil ? :rolleyes: ) . Er vannfilterene gode nok nå ?

Hvor ofte drenerer dere diesel tanken ? ( sommer/vinter)

<{POST_SNAPBACK}>

Drenerer aldri, bortsett fra når jeg har fylt vann på feilt hull.. :headbang:

Har heller ikke dreneringsmuligheter, så ved en blødme må det pumpes ut......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hadde en Saga 27 AC , der var det 2 x 150 liters tanker, men ingen drenerings kraner. Hvorfor er der ikke drenerings kraner på "nyere" båter? ( tar jeg feil ? :rolleyes: ) . Er vannfilterene gode nok nå ?

Hvor ofte drenerer dere diesel tanken ? ( sommer/vinter)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg drenerer, dvs. tapper ut en 2-3 liter fra bunnen av tanken omlag tre ganger ila. sesongen. Rimlig enkelt da begge tankene er utstyrt med tappekran.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

I følge brukerhåndboken til min Yanmar er det anbefalt å drenere tanken hver 50 time. Tror det må være i overkant av hva som er nødvendig med den dieselkvaliteten vi har her til lands. Drenerer innholdet i forfilteret 3-4 til fire ganger om året. Da bruker jeg båten ca. 200 timer per år. Har ikke sett antydning til vann etter at jeg begynte med Hammerdown. Forøvrig et tilsatsmiddel å anbefale. Veldig lite sot på hekken etter at jeg begynte å bruke dette.

Har ikke drenert tanken siden båten var levert for to år siden.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Kontrolltapper fra vannutskilleren på Saga'n vår og høst, men har ikke fått ut noe vann så langt. Har heller ikke funnet noen avtapning fra tankene? Kunne jo vært greit å ha for sikkerhets skyld.

mvh

Jan S

<{POST_SNAPBACK}>

Husk at tanken er dypere enn sugerøret i tanken, slik at å sjekke vannutskilleren ikke er noen garanti for at tanken er uten vann. Problemet oppstår gjerne når dette bunnfallet ikke lenger får ligge i ro, men blir pisket opp i urolig sjø.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Husk at tanken er dypere enn sugerøret i tanken, slik at å sjekke vannutskilleren ikke er noen garanti for at tanken er uten vann. Problemet oppstår gjerne når dette bunnfallet ikke lenger får ligge i ro, men blir pisket opp i urolig sjø.

<{POST_SNAPBACK}>

Er med på den. Finnes det ett eller annet skop til en billig penge man kan stikke inn i tanken for å se?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Kontrolltapper fra vannutskilleren på Saga'n vår og høst, men har ikke fått ut noe vann så langt. Har heller ikke funnet noen avtapning fra tankene? Kunne jo vært greit å ha for sikkerhets skyld.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har heller aldri funnet noe vann i vannutskilleren. Men når du nevner avtapping, jeg har da en propp, en slik sak lik bunnskruen under båten, på siden av i hvert fall den ene tanken. Men hvor langt nede den sitter har jeg ikke tenkt på. Har heller aldri åpnet den. Er den helt nede ved bunnen, kunne en jo kanskje satt på en kran? Men dette innlegget burde vel heller vært i Sagaforumet?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vann i diesel er jo KILLER for alle motorer. Så selv om du har NY båt/motor kan dette ødelegge  båtturen for mange  :headbang:  .............så det med drenerings muligiheter  er jo utrolig viktig spør du meg . Skal jo ikke mer til at pakknigen i fylle lokket er dårlig.....da vil vann komme inn under regnvær.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig, men det er her Hammerdown kan være din reddende engel. Denne emulgerer vannet inn i dieselen i så små dråper at dette går tvers igjennom hele løpet uten problem. Du vil normalt unngå å få vann i bunn av tanken da dette blir tatt opp etterhvert. Ei heller dieseldyr da disse også må ha vann for å leve. Klart blir vannmengden stor nok, vil ikke Hammerdown takle dette, så en inspeksjon/rengjøring er tingen år om annet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Jeg tror nok det varierer en del med nye båter om det er drenering eller ei. Vannfiltrene gode nok? Ja spør du meg. Vannutskillere er vel kanskje grunnen til at produsentene sparer noen ører ved å droppe tappeventiler tenker jeg. Da min båt var ny for meg sjekka jeg tanken med en gang: ikke vann eller dritt. Deretter sjekka jeg midt i sesongen og ved opptak, fortsatt ingen ting. Etter det har jeg tappa en dl hver vår og fortsatt rein diesel. Det er rutina mi nå, og det funker bra for meg. Hos meg går dieselen direkte fra tank til finfilter uten vanutskiller/separator. Selvfølgelig er det fare for overraskelser, og vannutskiller står høyt på ønskelista.

Om båten din er ny for deg så sjekk etter samme metoden som meg er mitt råd. Bli kjent med systemet. Kondensproduksjon i tanken (veldig liten) er selvfølgelig variabel fra båt til båt avhengig av forhold som isolasjon, drift pluss pluss. I tillegg kan du få vann via bunkers. Vil ikke nevne navn da dette ligger ett par år tilbake i tid, men jeg vet positiv om bunkersanlegg som har levert diesel med vann og dyr.Sørg alltid for å ha minst ett sett ekstra filtre......og vit hvordan du skifter og eventuelt lufter.

Den gangen jeg hadde Saga 27 åpna jeg mannlokka rett etter at jeg kjøpte båten og pumpa ut bunnfallet for deretter å åpne og sjekke hver høst. (bare pirk, men jeg tror de tankene er på 180L hver)

Uansett nymotens filtre, separatorer og mangel på drenering: Må jeg bytte min tank blir den nye med jur og dreneringsmuligheter pluss stort mannlokk.

Ficher tar her opp et velbegrunnet problem! Innstøpte dieseltanker i bunnen av båten er noe herk!

Takke meg for gode gammeldagse tønneformede kobbertanker, som henger oppunder dekk, med "JUR" og avtapningskran i bunnen av juret! Det går jo greitt når tanken ikke er større enn 40 liter. En ensylindret Sabb er jo ikke så forferdelig tørst at tanken må være på 150 liter...... :wink:

Har tanken(e) dine et mannhull, Ficher? Noe du kan demontere og lyse nedi, og komme til med en hevert eller sugerør? Det skader ikke å ta en lettere tanksjau med noen års mellomrom. Eller i hvertfall en eneste gang når man overtar en bruktbåt. Man vet jo aldri hvordan tidligere eiere har stelt dieselsystemet og hvilket forhold han har hatt til dieselhygiene. Etter en slik sjau så er det opp til deg og holde tanken ren.

Personlig, så er jeg nesten paranoid (etter en dårlig erfaring med en 24-år gammel, inngrodd dieseltank) når det gjelder dieselhygiene. Fyller aldri i regnvær og aldri direkte i tanken, uansett, men bruker en del 18-liters-kanner, som jeg - i tørt vær - siler gjennom filterpapir i en trakt, nedi tanken. Greit nok at det tar tid - men dette er (for meg) vel anvendt tid! Forbausende mye skit som blir sittende der....

Når det gjelder kondensvann så bruker jeg Hammerdaown som tilsetning i dieselen. Dessuten tapper jeg en halv liter, av tanken hver uke for å se på "perlene" eller fravær av slike!

For din egen skyld og nattesøvn, ville jeg tatt en skikkelig tørn med dine tanker. Du har jo nettopp satt i ny grom-motor i din Viksund, da forstår jeg godt at du lurer! Sett inn en vannutskiller (koster 175,- hos Maritim) i dieselrøret / -slangen mellom tank og matepumpe og hold øye med den. Det tar 10 sekunder å sjekke glasset i bunnen.

Dieselhygiene lønner seg! :smash: Lykke til, Ficher!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Men hvor langt nede den sitter har jeg ikke tenkt på. Har heller aldri åpnet den. Er den helt nede ved bunnen, kunne en jo kanskje satt på en kran? Men dette innlegget burde vel heller vært i Sagaforum

Blindpluggen sitter 15-20mm over bunnen og litt aktafor midten på Saga 27 om jeg ikke husker feil. Min ref. 1984mod. Jeg hadde en av pluggene delvis ute en gang for å sjekke gjengemål før jeg tighta til igjen. Jeg skulle til å sette inn ventiler...men så solgte mor skuta (fillekjerring...men på ingen måte quindebeist). Planen var å sette inn kuleventiler med tankene fulle: Åpne mannlokket... holde gummiplate over utløpet innenfra ... skru ut pluggen og skru inn kuleventil. Krever nok to personer, og jeg vet ikke sikkert hvordan det er å komme til innvendig pga skvalpeskotta. Jeg tror det lar seg gjøre.

Om dette hører til i Sagaforum....ja absolutt. Sorry Lars! Cut and Paste. Skrev det her for det har jo litt allmen interesse også.

Det forundrer meg at de lager tanker uten "jur". Dette var jo "kotyme" før i tiden.

Å tappe en liten slant var jo endel av oppstartsprosedyren på gamle båter enten det var bensin eller diesel. Å drenere en liten skvett så ofte som mulig, er jo bare forebyggende. Jobber selv ombord i båt og det er endel av oppstartsrutinen å pumpe ut 2-3 liter diesel hver morgen ( da har dieselen fått stå stille over natta). Dette ombord på båt som har ett forbruk på 9000L+ pr.dag. Vi bunkrer som oftest 2 ganger pr. dag, kapasitet på tanker ca.16000L.

Det er ikke bare dieselkvaliteten på bunkersstasjonen som er avgjørende, men det har jo også vist seg at det har kommet vann i tankene på stasjonene, detetter vil en merke hvis en drenerer tankene , enkelt, men utrolig effektivt og forebyggende :yesnod:

Hei og hå

Regent

Mener å ha hørt om en sak man puttet ned i bunkerstanken som sugde til seg evt. vann og som man bare dro opp igjen. Aner ikke hva det heter eller hvordan det ser ut , men det skal virke som

rederinnens tampong i prinsippet. :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Tenkte nå helst på et fleksibelt rør/slange ala slik som legene bruker for å studere innmaten på folk, men kanskje i en enklere og billligere utførelse. :lol:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Tenkte nå helst på et fleksibelt rør/slange ala slik som legene bruker for å studere innmaten på folk, men kanskje i en enklere og billligere utførelse. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tok den,men når du eventuelt får øye på vannet i tanken så må du jo få den opp på en enkel måte.

Du kan jo selvsagt stikke ned en slange og drikke til du kjenner dieselsmaken :drink: men bob bob.

:eek:

""For din egen skyld og nattesøvn, ville jeg tatt en skikkelig tørn med dine tanker. Du har jo nettopp satt i ny grom-motor i din Viksund, da forstår jeg godt at du lurer! Sett inn en vannutskiller (koster 175,- hos Maritim) i dieselrøret / -slangen mellom tank og matepumpe og hold øye med den. Det tar 10 sekunder å sjekke glasset i bunnen. ""

Hei.

Har vannutskiller og jur på tanken Walter :yesnod: .................................... fikk ny kobber drenerings kran på juret ,som ble ødelagt ved første drenerings forsøk :headbang: ( du skulle sett meg da :nonod: ). heldigvis lå jeg ved kai ,og fikk fort proff hjelp av motor leverandør.

Så etter dette har jeg bare fått en syrefast skrue som tetter drenerings hullet.....dvs litt vanskelig og drenere akkurat nå . Så er nå på utkikk etter en drenerings kran, så ikke er lengere en 5 cm. (mellom tank og skråg)

På min gamle Saga er det ingen avtappingsmuligheter direkte fra tankene, men muligheten for å ordne dette er der. Fra mine tanker på 180 l hver går det et rør i mellom tankene for å jevne ut nivået mellom de. På røret mellom de er det montert en T med et "lokk" over og der er min mulighet for å få montert dette. Hver tank har en stoppkran i sitt "utløp". Har også klaseglass på det første dieselfiltret som forteller meg om vanninholdet av dieselen. Et klareglass vil holde for meg (som er en X-gårdbruker med mange traktorer), hadde aldri problemer med vann når jeg tappet av den "klare" vesken (vannet) nederst i dette.

Bilde

På dette bildet vises dette lokket.

Det er ikke varmeapparat i min båt og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta diesel til mitt nyinnkjøpte Wallas diesel apparat igjennom dette uttaket, dette for å slippe å bore hull i den ene dieseltanken. Ser helt klart problemet med at det samler seg vann her nederst i diesel anlegget mitt. Vet ikke riktig hva det blir til enda, kommer til å legge ut en egen tråd om dette når jeg er klar til å starte med dette om en måneds tid, må tenke litt mer om dette enda...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Har vannutskiller og jur på tanken Walter :yesnod: .................................... fikk ny kobber drenerings kran på juret ,som ble ødelagt  ved første drenerings forsøk  :headbang:  ( du skulle sett meg da :nonod:

Hvordan forløp det da? Satt du med fingen for hullet og ventet på hjelp? :lol: Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Vil tro du finner blindplugger der. Men som vi sier;..... jeg har tatt feil før.

Hei Sigurd...

Skal sjekke i morgen om det er blindplugger å finne, for da er det mere montering av mere "utstyr" i båten. Har foresten uansett tenkt å sjekke tankene før "Mjøssetting" til våren. Gidder ikke å ha dieselproblemer... Om tankene ser ut som resten av den nyinkjøpte båten så er de "drita full" av møkk de også. Mitt motto er: Jeg vet det blir bra, for Hebbe er Hebbe og Hebbe er "litt" nøye på slike ting...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...