Jump to content

Hvor ofte drenere diesel tank ?


Ficher

Recommended Posts

Hadde en Saga 27 AC , der var det 2 x 150 liters tanker, men ingen drenerings kraner. Hvorfor er der ikke drenerings kraner på "nyere" båter? ( tar jeg feil ? :rolleyes: ) . Er vannfilterene gode nok nå ?

Hvor ofte drenerer dere diesel tanken ? ( sommer/vinter)

<{POST_SNAPBACK}>

Hva skal jeg med dreneringskraner? Har aldri hatt vann i vannutskilleren. Hvorfor lage en kran i bunnen av tanken? Mine tanker er av plast. Alle tilkoblinger gjøres i toppen. Noen som har hatt diesellekkasje? Et helvete. Skal ikke mye diesel for å ødelegge totalt. Lukta sitter igjen for bestandig.

 

Skulle det om 5 år komme noe i vannutskilleren, så er det derfor den er der. Den skiller ut vann, koagulerer urenheter og finfiltrerer resten. Ser egentlig ikke noe problem. Har en 120 liters tank som pumpes over i hovedtanken når denne begynner å bli under halvfull. Med en god inspeksjonsluke i toppen, kikket jeg nedi en gang i blandt de første årene. Ingen dritt. Intet vann. Intet vann på på våren heller, hvis man da ikke regner 5 dråper på bunnen av en tom tank for vann. Kondensproblemer er betydelig overdrevet.

 

Med denne farten regner jeg å se de første dråpene vann i min vannutskiller i 2012. Forutsatt at jeg ikke fyller bedriten diesel.

 

Konklusjon:

Drenerer aldri tankene.

Bryr meg aldri om kondens.

Er sjeleglad for at alle tilkoblinger er på toppen av tanken og at tanken er støpt i ett stykke uten sveiseskjøter.

 

Dessuten synes jeg oppriktig synd på folk som opplever diesellekkasje i sin båt. De har gjerne seg selv å skylde. Tenk å ha hull i bunnen av tanken. Hvordan er krana som hindrer katastrofe i 20 år gamle båter?

 

Rense en 20 år gammel tank? Min dieselpumpe pumper 14 liter i minuttet. Koble til en sugeslange og sug diesel fra bunnen. Koble til et filter. La dieselen renne tilbake i tanken. Hva har du nå? Et skikkelig resirkuleringsanlegg som suger diesel. Kjører det via et filter. Kjører det tilbake i tanken. Lager masse bevegelser i dieseltanken i samme slengen. Suger ny runde. La meg drikke litt kaffe. I løpet av en time er 300 liter diesel kjørt gjennom filteret 3 ganger. Reinere blir det ikke.

 

Lotus

Link to post

.................Reinere blir det ikke.

Kjære Lotus.... Dette er også egentlig min opfattning av hele problemet med disse dieselplagene.

 

Med andre ord så er jeg tilgjenger av "tut og kjør" i denne sammenhengen...

Selv har jeg en nyinnkjøpt båt som er gennerelt "meget" dårlig vedilkeholdt, (kjørt av meg totalt 1,5 time i forbindelse med prøvekjøring og oljebytte).

Hebbesen tar rett og slett ikke sjangsen på denne dieseproblemantikken og tar en sjekkerunde for sikkerhetens sin skyld.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Forutsatt at jeg ikke fyller bedriten diesel.

Konklusjon:

Drenerer aldri tankene.

Bryr meg aldri om kondens.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var da voldsomt. :eek: Det kan minne om en reder/skipper på et skip som aldri kaster

fortøyningene for og gi seg havet og naturkreftene i vold. Sikkerhet til sjøs, og godt sjømannskap

handler nettop om å forutse alle problemer og å ta forholdsregler deretter. Vann i bunkerstank vil du sansynlighvis ikke merke noe til ved flatt hav. Men ved skikkelig sjøgang derimot vil problemene

fort melde seg, og det er da du absulutt ikke trenger motorstans pga så store doser vann som dine filtre ikke kan takle. Det er ikke bare vann som er faren , men også grums som like godt kan være oppunder tanktoppen.

Link to post

Det er ikke bare vann som er faren , men også grums som like godt kan være oppunder tanktoppen

Er vi ikke i ferd med å kompliser båtlivet noe forferdelig nå?? grums som like godt kan være oppunder tanktoppen?? OPPUNDER TANKTOPPEN?? Nei Lotus har rett! Problemet er overdramatisert!

Kjøper du en gammel båt så sjekk tanken og eventuelt rens. Deretter er det stort sett sorgfritt når du vet hva du har. Min 20 år gamle tank er hverken av plast eller syrefast...men derimot godt gammelt "svart gorrstål". Det tar meg 20 sekunder å tappe av en kaffekopp hver vår for sjekk. Det gjør jeg kun fordi jeg ikke har noen utskiller. Finfiltra skal skiftes hver 600t sier boka. Jeg drøyer det nå til 1000, men det har vi diskutert før.

Link to post

Det tar meg 20 sekunder å tappe av en kaffekopp hver vår for sjekk.

Akkurat de 20 sek. du bruker er det jo Lotus sier han ikke bryr seg om. Det er jo det som er den store forskjellen her da. :boxing: "Oppunder tanktoppen" er et forsøk på å si at grums først blir et problem under sjøgang når innsiden av bunkerstanken kan sammenlignes med en vaskemaskin. Belegg av ymse slag som man selvfølgelig har fått ombord ufrivillig vil da løsne og kan tette filtre på et blunk.

Og tro du meg , jeg snakker desverre av erfaring. :crazy:

Link to post

Akkurat de 20 sek. du bruker er det jo Lotus sier han ikke bryr seg om.

Netopp, og der er det min og din logikk ikke matcher. Hvorfor i all verden skal Lotus drenere tanken sin når han ikke har antydning til vann i utskiller/separator og ikke fyller vann på tanken. Jeg kan garantere deg at du kan omtrent se bort fra kondens som et stort problem på våre små tanker. Jeg har ikke vannutskiller, derfor en liten test av tankinnholdet hvert år. Dette fordi jeg kan ha fått en skvett vann via bunkring som du kan sjekke via forrfilter/vannutskiller/separator.
Link to post

:blush:

 

Jeg hadde dieseldyr i dieselen i vår var sikker på at jeg hadde kjøpt dårlig diesel.

Måtte pumpe ut nesten 200 liter diesel. Tankene ble rengjort fylte på ny diesel, alt gikk bra til i høst.

Skulle ut en helg startet opp motoren gikk i 2-3 minutter da stoppet den.

Skjekket vannutskilleren den var full i vann. Demonterte halve båten så jeg kom til tankene, det var mye vann i ene tanken.

Jeg pumpet ut vannet koblet fra påfyllingsslangene. satte en skål under påfyllingstussen til dieselen. Jeg gjorde dette for det var ingen andre i båtforreningen som hadde fått vann i dieselen. ps vi har diesel i forreningen.

Det regnet volsomt om natten var ute i båten neste dag og da var det mye vann i den ene skålen.

Det viste seg at det var lekkasje i det ene påfyllings lokket og med alt regnet vi har i Bergen er ikke det noe lurt.

Hørte seinere at en annen båt i forreningen hadde hatt samme problemet.

Har nå kjøpt nye påfyllingsstusser.

Jeg tror det er viktig av og til og skjekke tankene.

 

:sailing:

Link to post

Mitt "problem" er at jeg ikke har verken grums eller vann på tanken. Har lett flere ganger, men det er altså ikke å oppdrive.

 

Tankene mine er av plast. De kan ikke bidra til å grumse til dieselen. Kondens, selv på tomme tanker, viste seg å ikke være noe problem over hode.

 

Javel. Da sitter vi igjen med en mulighet. Skal jeg få dritt på tanken, må jeg fylle det på selv. Det kan jo skje. Hvor ofte renser du tanken på bilen? Aldri gjort det sier du? Ikke jeg heller. Forskjellen er at tanken min sitter i båten. Skulle det automatisk føre til et problem? Tror ikke det. Har aldri blitt problemer til nå, men det kan selvfølgelig skje en gang i fremtiden. Får følge med i min Racor kombinerte vannutskiller, grovutskiller og finfilter. Antar at året 2012 er det året jeg statistisk skal kunne se noe dråper. I tillegg sørger jeg for ikke å fylle diesel på det jalla-anlegget som selger tilnærmet null diesel i løpet av hele sesongen og det fra et anlegg som skulle vært stengt for mange år siden. Dessuten har jo faktisk Yanmaren sitt eget filter/vannutskiller også. Her skal det i så fall gå fryktelig galt veldig lenge før det sier stopp.

 

 

Hvor stort problem er dette for bilparken vår? Lastebiler? Finnes det dreneringsplugg på biltanker? Har alle dieselbiler vannutskiller? Mange biler som stopper på humpete veier fordi dritt og vann i tanken setter en effektiv stopper for videre kjøring? Jeg bare spør uten egentlig å vite. Har ikke engang dieselbil, bare dieselbåt uten drivstoffproblemer.

 

Don't fix it if it ain't broken bør vel gjelde for rensing av dieseltanker også?

 

Lotus

Link to post

Dette fordi jeg kan ha fått en skvett vann via bunkring som du kan sjekke via forrfilter/vannutskiller/separator.

<{POST_SNAPBACK}>

Å tro at man er imun mot å få vann på tanken som enkelte synes å hevde er med respekt å melde tull. Vann vil finne sin vei til tanken via bunkersalegg, via uttette fyllestusser, via kondens aller annet. Resultater er at et ikke lite antall båter, de fleste av eldre årgang selvfølgelig, går rundt med adskillige liter unevnelig suppe på bunn av tanken. Denne suppa, som består av vann, dritt og forurensninger av ymse slag og i værste fall dieseldyr vil i de fleste tilfeller ikke presentere seg i vannutskillere før nivået begynner å nærme seg sugerøret. I skjermet farvann (feks i Oslofjorden) går det adskillige slike "tikkende bomber". Eierne er gjerne omsorgsfulle og intetanende om tingenes tilstand siden de alltid etterfyller før tanken er tom, bytter filtere etter boka, og sjekker vannutskiller før helgeturen hver fredag.

Problemet oppstår som fler har vert innpå først når båten beveger seg ut av skjermet farvann, eller at bruksmønsteret endres med feks. ny eier.

Problemet kan forebygges med enkle tiltak. Det enkleste er selvfølgelig en tappeplugg i bunn av tanken. Å periodisk suge et bunnfallet med en vakuumsuger er en annen metode. Uansett, en innarbeidet rutine med å kvitte seg med bunnfallet bør enhver båteier følge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hvor stort problem er dette for bilparken vår? Lastebiler? Finnes det dreneringsplugg på biltanker? Har alle dieselbiler vannutskiller?  Mange biler som stopper på humpete veier fordi dritt og vann i tanken setter en effektiv stopper for videre kjøring?

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Mange eldre dieselbiler får stopp pga tette filtere. Da svinger man enkelt tilside og bytter filter, ferdig med det. At det er tilnærmet umulig å bytte filter på en båtmotor i høy sjø vet kun de som har prøvd det.

En kompis av meg jobber som servicesjef hos en stor kompressorleverandør. Han sier at 95% av utrykningene kan tilskrives forurenset diesel i form av vann og dritt på tankene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Don't fix it if it ain't broken bør vel gjelde for rensing av dieseltanker også?

<{POST_SNAPBACK}>

Når det gjelder båt prøver jeg (innen rimelighetens grenser) å gjøre disse ord fra Roald Amundsen til mine:

 

"Seier venter den som har alt i orden - hell kaller man det da. Nederlag er den absolutte følge for den som ikke tar de nødvendige forholdsregler i tide - uhell kaller man det."

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hei

Min løsning på å forhindre vann og i neste omgang grums er å støv suge tankene før sjø settingen om våren. Da har tankene stått uten bevegelse lenge og alt ligger i bånn.

Av med mannalokk og ned med vin heverten. Har montert på en slik gummipumpe som brukes på bensinslangen for påhengsmotorer. (Billig på Biltema) Setter tomkanne i bunn av båten og pumper diesel fra overflaten for ikke å rote i tanken. Når det renner av seg selv fører jeg røret ned på de dypeste stedene i tanken.

Tapper cirka 5-10 liter fra hver tank på forskjellige kanner. Lar så dette stå en ukes tid og sjekker om det er kommet noe bunnslag.

Er deiselen bra går den tilbake til tanken.

 

Dette har jeg utført de siste år og har ikke funnet slag eller vann i filtre eller vannutskiller siden.

 

Syns dette er lite jobb i forhold til probleme med rensing av tanker.

 

Smaapala

Link to post

Dette var da voldsomt. :eek: Det kan minne om en reder/skipper på et skip som aldri kaster

fortøyningene for og gi seg havet og naturkreftene i vold. Sikkerhet til sjøs, og godt sjømannskap

handler nettop om å forutse alle problemer og å ta forholdsregler deretter. Vann i bunkerstank vil du sansynlighvis ikke merke noe til ved flatt hav. Men ved skikkelig sjøgang derimot vil problemene

fort melde seg, og det er da du absulutt ikke trenger motorstans pga så store doser vann som dine filtre ikke kan takle. Det er ikke bare vann som er faren , men også grums som like godt kan være oppunder tanktoppen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg må nok si meg enig med Lotus, det er ikke vann som er problem for motorer, men derimot graps.

 

I forbindelse med motorhavari for min kompis og meg da vi skulle hente båt i Sarpsborg og hjem til sørlandet spurte jeg redningsselskapet om dette med vann/grums i dieseltanken.

 

Beskjed derfra hva kort og godt at vann er ikke problem, men tanktype/renslighet ved påfylling. Det er dritten som tetter som igjen fører til motor stopper.

 

Walter_S har en noe omstendelig måte å fylle diesel på, men den er egentlig veldig god den, da det er som han sier, at det samles mye drit i filter ved påfylling.

 

Lotus er også inne på at såfremt det påfylles diesel som er ren, er ikke dette noe problem.

 

Har du tank av stål etc., som etterhvert ruster, ja da er der grunn til bekymring.....

Link to post

Ta en sjekk bakom isolasjonen litt aktafor og i høyde med fuel-ventilene. Vil tro du finner blindplugger der. Men som vi sier;..... jeg har tatt feil før.

Hei Sigurd.

Du tar ikke feil, det er en blindplugg der. Skjønner ikke at jeg ikke har sett den før foresten, den var akkurat der du sa, og den er lett tilgjengelig.

 

Starta foresten motoren på båten i dag, greit å få kjørt den litt slik at en får fordelt litt olje rundt i systemet. Gløda til lampa slokket (ca 10-12 sek) og vridde på nøkkelen og motoren startet med en gang. Godt å se at den starter greit etter å ha stått ro mioen mnd. Kjørte ikke lenge da jeg bare hadde en bøtte med frostveske tilkjengelig som kjøling.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Mitt "problem" er at jeg ikke har verken grums eller vann på tanken.  Har lett flere ganger, men det er altså ikke å oppdrive.

<{POST_SNAPBACK}>

Da er du blandt (mange) de heldige.

 

I noen av mine båter har jeg jevnlig hatt vann i tankene, vet ikke om det er kondens eller regn som kommer gjennom fyllestussen.... Uansett årsak så vil en før eller siden få vann på tanken, om ikke annet så fra bunkersanlegget.

 

SummerDreamen min var som båter flest, ikke mulig å drenere så der laget jeg sugerør som gikk HELT til bunnen av tanken og satte på et stort Racor filter med vannutskiller. Poenget med dette var at vann og grums skulle gå rett i filteret umiddelbart og ikke samle seg i tanken for så å kommer i litervis i første styggevær. Fant kun vann i filreret en eneste gang og det var umiddelbart etter en bunkring. Tok kontakt med bunkersanlegget neste dag og fortalte hva jeg hadde oppdaget og han blånekta så kraftig at det minte mest om dårlig samvittighet :headbang: Jeg VET i alle fall hvor det vannet kom fra......

 

Å tro at en aldri vil få vann i dieselen er i beste fall naivt og i verste fall katastrofalt.......

 

Hilsen Svein.........som har erfart tette filtre i pålandsvind på Sletta......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Kan Hulda få lov til å blande seg? Tror liknende tema har vært luftet før, men det ser ut til å være like aktuelt. Flott med slikt engasjement.

Tank oppunder dekk: Hvordan får man renset den da, hvis krana er tett? For mannhull er det ikke.

Hvis man sitter med en tank på 500+ liter skal det noe til å holde den oppunder dekket. Altså er det noe avhengig av båt.

Aggregater og kompressorer som går tett: Jerrykanner, søle og regn? Har jobbet i anleggsbransjen.

Dieseldyr og dritt som plutslig oppstår: Sannsynligvis servert fra siste stedet du fylte.

Diesel som guffer rundt med fart av flere liter/min, helt fint, men det er ikke alle som har slik fart på sakene. Men dette noe jeg ikke har tenkt på, resirkulering og rensing i samme slengen.

Jerntanker som ruster: Tullball, i hvert fall så lenge man har bare diesel på tanken.

Biltema påhengerpumpe: Glimrende, trenger ikke mer komplisert dings enn det. Jeg har en på hylla som jeg kjøpte feil for et par år siden, den skal ned i Hulda.

Kondens: Sikkert et fingerbøl sånn år om annet. Jeg har aldri hatt det, uansett båttype, og altid jerntanker.

Lotus som ikke gidder alt peset: Samme som Hulda.

Men Hulda kan fikse ting hvis det skulle være misstanke. Hulda fyller en gang i året:

 

Bilde

 

Så siden jeg verken kan ha jur eller bunnkran eller andre greier, det var feil, Hulda har masse greier:

Den gummislangen som slanger seg bortover det som er tanktoppen kommer fra et mannlokk som er så stort at jeg kan stikke hue nedi. Riktig, sugerøret sitter sveisa fast i mannlokket. Sugerørert går ned i hva man på nynorsk kaller for "syphon cover" (hindrer luft hvis dieselen plasker, og dette er ikke helt på bunnen av tanken). Til venstre for gummislangen kommer et 2 inch rør ned som er dieselfylling. Rett bak dette røret er det et vertikalt rør med tape på toppen Dette røret er også 2 inch, i dag er tapen byttet ut med en kuleventil med beskyttelseslokk på toppen. Dette er den kjappe tilgangen til innholdet i tanken. Dessuten kan dieselnivå peiles, og det kan også fylles diesel innenfra. Tilbake til gummislangen, den går inn til vannutskiller og deretter til finfilter. Reservefiltre er på lager ombord.

 

Men jeg kjenner en som kom i havsnød fordi han var første som fylte nede på svenskekysten på en av disse marinaene som holder stengt om vinteren. Jeg har hatt vann på tanken i en tidligere båt,

o-ringen rundt påfyllingslokket hadde sprukket. Under en hard seilas lå påfyllingslokket under vann. Og jeg har hatt dritt på tanken, kuling ved Tønsberg Tønne. Det var sagmugg fra en reparasjon jeg gjorde som medførte at slangen mellom dekk og tank måtte fjernes. Den gangen var det nære på. Men jeg har aldri fått servert verken dieseldyr eller vann fra seriøse landanlegg. Det er bare meg selv som har vært årsaken hver gang. Så men kan vel kalle alle greiene mine for resultat av erfaring. Og som kjent er erfaring summen av alle blemmene man har gjort gjennom et (langt) liv. Ikke noe glamorøst det heller.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Før eller siden vil jeg antagelig få vann og grums i min dieseltank. Når dette eventuelt hender, bør jeg finne det ut før det blir et problem. Hvordan kan jeg finne det ut? Ved jevnlig å sjekke. Hvor ofte må jeg sjekke for å være på den sikre siden? En gang i året holder vel neppe? Hva med hver måned? Eller etter hver dieselfylling? Hver gang jeg bruker båten?

 

Når det gjelder rensing, er jo saken opplagt. Jeg renser når det er noe å rense. Ikke før. Ingen er vel uenig i at å rense en tank som ikke har noen ulumskheter er bortkastet arbeide?

 

Fort gjort å sjekke med en liten tynn og klar plastslange. Av med mannlokk. Stikke slangen ned i bunnen. Suge litt opp, holde for slangen og dra den opp. Ser det fint eller grumsete ut? Er her vann eller ikke?

 

Ok. De som mener jeg er for sløv. Hvor ofte bør jeg sjekke for å være på den sikre siden? Hvor ofte sjekker du selv? Hvor ofte peiler du olja? Hver gang motoren startes? Peiling av olja er vel minst like viktig. Litt vann og drit i drivstoffet ødelegger ikke en 200.000 kroners motor, men det gjør dårlig olje, vann i olja, ingen olje osv.

 

Bør jeg sjekke etter hver regnskyll?

Bør jeg bare sjekke når jeg ser antydninger av vann og grums i vannutskilleren?

Selv på flatt hav beveger jo tankinnholdet seg så det holder. Gassing, slipp gassen. Sving hit. Sving dit. For ikke å nevne hekkbølger. Og grumset holder seg jo flytende rundt om kring i timesvis. Dagevis? Lenge i alle fall. Vann er tyngre enn diesel, men bare litt tyngre. Det skvulper godt rundt det også.

 

Så hvor ofte sjekker jeg for å være på den sikre siden? Og hvor sjekker jeg? Vannutskiller eller i bunnen av tanken? Og når renser jeg tanken? Hvor går rensegrensen for å si det slik.

 

Lotus

 

PS: Den vanlige rutinen er å ta et blikk på den gjennomsiktige vannutskilleren hver gang jeg løfter på dørkeplata. Det er ofte. peiling av olje. Utpumping av septik. Sjekk av kjølevæskens ekspansjonstank, osv. Alltid et blikk bort på vannutskilleren. Alltid samme resultat. Null og nada. Men før eller siden.... Helst siden. Da får jeg nok øye på noe. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Et lite tips til sjekking av tank hvis man ikke får "knotten" ned i mannhullet. Ta av tankmåler, stikk ned en slange mot den siden som er lavest i tanken. Kobl på ei drillpumpe på slangen, vips så har du 5 ltr. diesel på ei kanne og du sjekker innholdet. Tapper du vann ofte så ville jeg også sjekket tankfyllingsstuss for feilfri pakning og utluftingen til tanken. Det kan jo være flere kilder til dette problemet. Dieseldyrsuppe er også fint å støvsuge opp med ei drillpumpe.

 

Sven Arild

Link to post

Før eller siden vil jeg antagelig få vann og grums i min dieseltank. Når dette eventuelt hender, bør jeg finne det ut før det blir et problem. Hvordan kan jeg finne det ut?Hvor ofte sjekker du selv? Litt vann og drit i drivstoffet ødelegger ikke en 200.000 kroners motor, men det gjør dårlig olje, vann i olja, ingen olje osv. Og hvor sjekker jeg? Vannutskiller eller i bunnen av tanken? Og når renser jeg tanken? Hvor går rensegrensen for å si det slik.

 

Lotus

 

Det er langt ifra sikkert at du får vann og grums i din bunkerstank,men du KAN få det, og da er det for

sent og drenere, i høy sjø like utafor feks fallgarden. Drenerer du tanken din skikkelig en gang i året

så vil problemet sansynligvis aldri oppstå. Dersom du skulle se noe i feks vannutskiller så burde

tanken(e) selvsagt sjekkes nøye. Så kan man spørre seg om hvorfor alt dette ekstra arbeidet , det

skjer jo ikke noe drastisk allikevel. Vel, hvorfor spenner man på seg sikkerhetsseler når man

kjører en tur med bil? Er det fordi man vet at man skal kolidere? :rolleyes:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...