Jump to content

Innhold i (båt)blogger/nettsider

avmønstret5

Recommended Posts

Så ett grotesk tilfelle for ca 1 år siden der en forsmådd skipper beskrev ett flyktende mannskap på en veldig stygg måte. Jeg syns det var så grovt overtrampa at jeg sendte skipperen en E-post og skrev at slikt ikke hører hjemme der, og at dette bare slo veldig tilbake på ham selv som skipper. Han besinnet seg og fjernet dette da. Skjønner godt at det var en grunn til at mannskapet trakk seg fra den planlagte kryssinga.... :giggle:

Noen båtblogger er svært familie-/venne-interne, med bilder som ikke burde vært vist utenfor denne sfæren.. Det blir på en måte litt ubehagelig å lese disse bloggene, man får en følelse av at man selv "snoker" i andres private sfære.

Generelt er folk veldig flinke med bloggene, vil jeg si.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Jeg har tilgode å være innom en blogg som har støtt meg på noe vis. Tvert i mot. Båtbloggene jeg har vært innom har vært flotte og informative med bilder og kommentarer. Jeg føler ikke at jeg "snoker" på noen som helst måte, fordi vi blir "invitert" via treff på f.eks google.

Så lenge det ikke er bilder som på noen som helst kan skade personen på bildet har jeg ikke noe i mot om f.eks jeg selv ble vist frem med navn, bilde og kommentarer i noens blogg, uten å bli spurt om samtykke først.

Ja, Magne H. Jeg også synes folk generelt sett er flinke med sine blogger. :thumbsup:

Og så lenge båt-bloggfolket er samvittighetsfulle og lager flotte blogger, har jeg noe å gjøre på vinteren uten å måtte ty til bloggskriving selv, mens jeg savner båten min. :giggle:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Det er et meget viktig tema du tar opp der pettersand. Når en publiserer blogginnlegg er det meget viktig å tenke over at dette blir tilgjengelig for allmennheten.

Jeg har noen prinsipper i båtbloggen min som jeg prøver å holde meg til:

• Båten har hovedrollen i bloggen.
  • Jeg spør alltid om det er greit før jeg publiserer bilder av mennesker i bloggen min.
  • Jeg kopler ikke navn og bilder sammen.
  • Jeg legger ikke ut støtende bilder.
  • Jeg er spesielt restriktiv med de bildene jeg tar i lag der det er alkohol med i bildet.
  • Jeg skriver ikke ting jeg ikke kan stå for.
  • Jeg prøver å holde en positiv tone i bloggen.

Når det er sagt, så har jeg flere ganger opplevd at båtfolk selv har ytret ønske om å bli avbildet i bloggen min.

Allerede i mitt første blogginnlegg opplyste jeg leserne om at persongalleriet i bloggen kom til å bli litt begrenset, fordi jeg er forsiktig med å legge ut bilder av andre mennesker. Dette er nok med på å få bloggen til å fremstå som litt familiær. Jeg ønsker ikke at mennesker vi møter skal være redd for å bli eksponert på nettet.

Til deg Magne H som synes det er ubehagelig å lese blogger vil jeg foreslå at du finner noe du synes er mer behagelig å lese :wink: det er jo utrolig mye hyggelig og interessant lesestoff her på baatplassen.

Det er hyggelig om noen vil komme med gode tips når det gjelder blogging.

Mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Til deg Magne H som synes det er ubehagelig å lese blogger vil jeg foreslå at du finner noe du synes er mer behagelig å lese :wink: det er jo utrolig mye hyggelig og interessant lesestoff her på baatplassen.

Les igjen det jeg skrev ovenfor som du mistolker:

"-Noen båtblogger er svært familie-/venne-interne, med bilder som ikke burde vært vist utenfor denne sfæren.. Det blir på en måte litt ubehagelig å lese disse bloggene, man får en følelse av at man selv "snoker" i andres private sfære."

Joda, jeg leser mange blogger, og det er heldigvis helt unntaksvis jeg kommer over blogger" som er ubehagelige" :-)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg er enig med mye av det mor Amica skriver. For vår del var det opprettholde kontakt med venner og familie samt formidle våre opplevelser. Man kommer ofte i et vanskelig dilemma særlig når det gjelder bilder. Det vil i praksis være vanskelig å gi en levende beskrivelse ute et persongalleri. Men i vi har i størst mulig grad bed om tillatelse for å legge ut bilder. Vår hjemmeside har over 125000 treff, og da skjønner en snart at dette ikke er egnet for de mest familiære kontakter. Jeg tror at lukka facebook-sider i bedre grad kan fylle et slikt behov.

Samtidig konstanter jeg at veldig mange blogger/sider eksponere seg selv og andre fullstendig. Kun være kjekt med noen meninger om det.

Redigert av pettersand (see edit history)

Les igjen det jeg skrev ovenfor som du mistolker:

Jo da, jeg så hva du skrev og svaret mitt var kanskje litt flåsete, men poenget mitt var at dersom en ikke liker det en leser, er det en mulighet å bare la være å lese det i stedet for å irritere seg over det som blir skrevet.

Jeg er selvfølgelig enig i at det kan være på sin plass å minne båtfolket på å tenke over hva de (vi) publiserer på nettet.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Synes disse bloggene er hyggelig lesing jeg. Nå skriver jeg ikke blogg selv og er også litt sløv med å ta bilder generelt.

Helt ærlig har jeg sett på bloggene og tenkt at de har 2 hensikter:

1. En type loggbok og hyggelig mimring for de som eier bloggen

2. Artig for andre å lese fordi man kjenner seg igjen

Når det gjelder personvernet er det vel bare å la vær å opplyse om navn så skulle vel den siden være grei ?

Deretter er det vel noen uskrevne regler som gjelder når man kommer til bilder som tydelig viser personer/ansikter og det er å spørre om det er ok å publisere bildene ?

Når det gjelder bloggen til mor Amica så er det en av de jeg titter innom og jeg synes det er flott med litt bilder som viser båtlivet på en annen kant av landet enn den jeg bor selv.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg tror at lukka facebook-sider i bedre grad kan fylle et slikt behov.

Da vi opprettet vår blogg så var den en slags logg for egen del og i tillegg et sted der familie og venner kunne se hvor vi er og lese litt om stedene vi besøker, nå har det vært over 700 unike besøk pr dag på det meste og jeg trodde det kunne vært 10-20personer som kanskje hadde interesse av den da den ble opprettet, følelsen jeg har nå er at om jeg skulle gjøre det om igjen så hadde jeg som Pettersand tar opp og nevner heller kjørt en lukket facebookgruppe only, problemet er bare at for eksempel mine foreldre og endel andre ikke er på facebook og de har heller ikke noe ønske om å være der og de er jo endel av grunnen til at den ble opprettet. Nå har vi lukket gruppe på Face også så det blir litt både og.

Det man derimot KAN gjøre er å lukke bloggen så folk må be om å få tilgang, om man har veldig lyst å skrive og publisere private ting så kan man jo da ihvertfall sørge for at det ikke når folk man ikke ønsker skal lese det

Redigert av Enzo (see edit history)

Det er også mulig, men vi opplever det som oversiktlig og svært lettvint å bruke en lukket familiegruppe på FB. Den er åpen for nærmeste familie. Vi har også "storfamiliegruppe" som er åpen mer ekstern familie. Fordelen med FB kontra e-post er ofte rask respons, lett å legge inn ting som bl.a. foto, og flere kommunisere samtidig.

Redigert av pettersand (see edit history)

Anbefaler å gjøre slik jeg gjorde med venner og kjente som sa: "ALDRI I VERDEN OM SKAL JEG PÅ FACEBOOK!".. :lipseal:

Jeg opprettet en "oppdikta person" og sendte link per E-post til de med link til FB med brukernavn og passord.

Den ene etter den andre ble etterhvert kvitt frykten for FB, og signa inn sitt ekte ego, og er blitt av de ivrigste der av mine FB-venner. :giggle:

Jeg brukte FB til de mer spontane meldingene om hva som skjedde i havn, og en mer bearbeida og sammensatt versjon i båtbloggen, se feks dette innlegget jeg posta etter ankomst Brasil i februar 2011.

:sailing:

Redigert av Magne H (see edit history)

Hadde det vært en ide for Båtplassen å lage en liste/lenkeside over blogger som er båtrelaterte.

Mange her på båtplassen blogger jo, og det kunne vært fint å ha en lenkeliste å klikke på rundt klokka 0100 når båtplassen tar en pause... :)

Personlig blogger jeg og egilwh sporadisk fra båtlivet, dog først og fremst fra vår landbaserte aktivitet, og passer ikke lenkelisten for båtplassen kan vi godt vedlikeholde en bloggliste.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...