Jump to content

Omregistrere båt og henger uten å ha fødselsnr fra forrige eier?

Knappern

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Jeg bare lurer på om det er mulig å omregistrere båt og henger uten å ha fødselsnr til tidligre eier?

Jeg skal selge båten til besteforeldrene til kona og dem omregistrerte den aldri.

Jeg har navnet på han som hadde den før men jeg får ikke kontakt med han..

Finnes det noen mulighet?

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Eg har rota vekk salgsmelding på en henger....

Selger lurte meg og medkjøper ein mørk høstdag, og bløffa opp lastevekt, han hadde jo sjølvsagt mista vognkortet...vel,. Så vi forsøkte å heve kjøpet. Ettter tre forsøk på forliksråd og på anbefaling av politiet, gav vi opp. I denne perioden hadde vi ikkje levert salgsmeldinga inn. Så når vi då skulle levere den, var den vekke.....

Så her sit eg med ein henger, med skilt, uten vognkort.

Og kan ikkje ta kontakt for ny signatur....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Selger har opplysningsplikt, kjøper har plikt til å kontrollere info. Jeg skal ikke si hva som er rett og feil her, men tror i utgangspunktet ikke du har noen sterk sak nei.

Selvsagt kan du ta kontakt for ny signatur, det er det vel bare din egen stolthet som forhindrer? Eller har du fått besøksforbud?

Om du mangler kontrakt på kjøpet og ikke registrerer om hengeren, kan jo selger hente tilbake hengeren som sin egen eiendom når som helst.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Spiller ingen rolle, det er ikke registreringsplikt på båt her i landet og registrering hos Redningsselskapet er ikke en formell registrering med et bevis på medlemskap.

Registreringsplikten er en ting, men for å kunne registrerere er vel RS uansett nødt til å ha en form for dokumentasjon på eierforholdet, så som kontrakt o.l. Dersom dokumentasjon ikke finnes og tidligere eier ikke er tilgjengelig for å bekrefte det nye eierforholdet, får man fort et problem dersom man virkelig ønsker å registrere båten. I praksis bør man vel også registrere for å få forsikret båten, så en viss rolle vil jo dette spille.

Siden du har vært så mange ganger hos forliksrådet og forsøk å heve kjøpet, finnes det vel dokumentasjon på dette, og da bør det vel kanskje kunne gå å skrive en forklaring på saken og legge ved kopi av dokumentene fra forliksrådet når du skal omregistrere, for både BT og feks RS, vil vel kanskje se "ditt/deres problem" med å kunne fremskaffe noen salgsmelding, og dermed kanskje da kunne sette både henger å båt i deres navn.

Så lenge dere har tapt i forliksrådet, så har vel tidligere eier dermed sagt fra seg eierforholdet til både båt og henger

Ha en fin dag

Overfor RS skal du "bare" sansynliggjøre eierskap, dvs at dokumentajonen ikke er knyttet til signatur fra tidligere eier, men at du kan fremlegge annen dokumentajon som neppe er gjendrivbar (rettsdokumenter, attester fra forsikringselskap, dødsboattester etc). Når det gjelder henger, er kravet til dokumenrasjon større.

EG blanda inn ein anna sak (min) i denne tråden i håp om at det kanskje var eit "universalsvar" på registrering av "papirløse" hengere hos Biltilsynet. Må ikkje blande det heilt i sammen nå med den andre saken. Der var det dødsbo.

Vi tapte ikkje i forliksråd. Det er mange år siden nå så eg husker ikkje korleis det gikk for seg. Vi kontakta politi og fikk info og hjelp der til det som skulle gjøres. Det var noko med at motpart henta aldri de rekomanderte sendingene, og politiet anbefalte oss å glemme saken fordi de kjente til mannen som en uærlig bløffmaker som ofte spilte ureint. Vi var to stk som spleisa på hengeren, og det var snakk om 2 eller 3 lapper pr snute, så vi fulgte rådet frå politiet om å ikkje bruke energi på han.

Så vi bestemte oss for å beholde hengeren til tross for at nyttelast var under vårt behov, men innen de ukene hadde eg rota bort salgsmelding.

Vedkommende er av typen man ikkje besøker frivillig.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...