larsen2000 Startet 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2012 Tok opp båten idag og det har grodd en god del småskjell på noen felter av bunnstoffet. Hvordan fjerner jeg dette enklest? Holder det å spyle med vann når skjellene er fjernet før nytt bunnstoff ? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyF Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 hadde mye rug på skrogt i vår, måtte skrape dette bort, holder og spyle etter du har skrapet. Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
ashfirelate Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 (redigert) Om det er rur du mener kommer vel disse lettest av med en metall skrape/ sparkel skje... Hvor lett det kommer av kommer jo an på bunnstoffet... Jeg pleier pusse lett over med sandpapir, der det trengs, vasker så med rødsprite. Dette dunster vekk nesten umiddelbart og det er klart for nytt strøk der det trengs uten at du trenger å vente på at vannet må tørke som du må om du spyler med vann... Redigert 1.Oktober.2012 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 1.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Topp, er det vanlig å legge på bunnstoff over hele, eller kun der hvor det er slitt igjennom? Mister bunnstoffet noe av egenskapen når det er misfarget etter spyling? Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Det er det forskjellige meninger rundt; https://baatplassen.no/i/topic/969-selvpolerende-bunnstoff-kun-flekking-hvert-aar/ Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Om det er selvpolerende fungerer det bra å flekke der det er slitt. Det skader så klart ikke å male et strøk over hele bunnen når man først er i gang;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
RSL Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 (redigert) Om det er selvpolerende fungerer det bra å flekke der det er slitt. Det skader så klart ikke å male et strøk over hele bunnen når man først er i gang;) Rur går som regel av med høytrykksspyling. "Grunnmuren" til Rur, fjernes enkelt med Saltsyre. (Syre er effektivt mot kalk og tar også evt gul missfarging (kalk) på Gelcoat) Ang stoffing: Ta ett lag over hele og et ekstra lag der du ser det er slitt. Da har du stoffing nok til et par sesonger. Det er intet poeng å ha for mange lag utenfor hverandre. Jeg hadde lyse-blått stoff fra før og valgte mørkeblått når jeg stoffet for 2,5 år siden. Da stoffet jeg et lag under hele og la på et ekstra lag i baugen, foran på kjølen og på roret. Nå har det lyseblå begynt å skinne igjennom, så til våren er det tid for å gjenta prosedyren. RSL Redigert 2.Oktober.2012 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Om det er selvpolerende fungerer det bra å flekke der det er slitt. Det skader så klart ikke å male et strøk over hele bunnen når man først er i gang;) Vel vel, det skader ikke båten, men lommeboken! Til min Saga27 flekker jeg hvert år kun over der det er tynnslitt, og da går det så vidt med en 3/4 liters boks. Det er dyrt nok med en pris på drøyt 250 kroner. Skulle jeg helt unødvendig stoffet hele bunnen, ville det nok gått med en god del bokser. Riktignok ser bunnen etter slik stoffing og før båten er kommet på vannet ut som et lappeteppe, but who cares? Når båten er på vannet er det ingen som ser det. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.