Jump to content

Hvordan fjerner jeg enklest skjell fra bunnstoffet?

larsen2000

Recommended Posts

Om det er rur du mener kommer vel disse lettest av med en metall skrape/ sparkel skje... Hvor lett det kommer av kommer jo an på bunnstoffet... Jeg pleier pusse lett over med sandpapir, der det trengs, vasker så med rødsprite. Dette dunster vekk nesten umiddelbart og det er klart for nytt strøk der det trengs uten at du trenger å vente på at vannet må tørke :thumbsup: som du må om du spyler med vann...

Redigert av ashfirelate (see edit history)

Om det er selvpolerende fungerer det bra å flekke der det er slitt. Det skader så klart ikke å male et strøk over hele bunnen når man først er i gang;)

Rur går som regel av med høytrykksspyling. "Grunnmuren" til Rur, fjernes enkelt med Saltsyre. (Syre er effektivt mot kalk og tar også evt gul missfarging (kalk) på Gelcoat)

Ang stoffing:

Ta ett lag over hele og et ekstra lag der du ser det er slitt. Da har du stoffing nok til et par sesonger. Det er intet poeng å ha for mange lag utenfor hverandre.

Jeg hadde lyse-blått stoff fra før og valgte mørkeblått når jeg stoffet for 2,5 år siden. Da stoffet jeg et lag under hele og la på et ekstra lag i baugen, foran på kjølen og på roret.

Nå har det lyseblå begynt å skinne igjennom, så til våren er det tid for å gjenta prosedyren.

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Om det er selvpolerende fungerer det bra å flekke der det er slitt. Det skader så klart ikke å male et strøk over hele bunnen når man først er i gang;)

Vel vel, det skader ikke båten, men lommeboken! Til min Saga27 flekker jeg hvert år kun over der det er tynnslitt, og da går det så vidt med en 3/4 liters boks. Det er dyrt nok med en pris på drøyt 250 kroner. Skulle jeg helt unødvendig stoffet hele bunnen, ville det nok gått med en god del bokser. Riktignok ser bunnen etter slik stoffing og før båten er kommet på vannet ut som et lappeteppe, but who cares? Når båten er på vannet er det ingen som ser det.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...