G.N Startet 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2012 Skal hent heim ny båt fra Grimstad - Førde Ser på fleire alternativ. Gå sjølv, veldig væravhengi. Og uikkert på denne tid Leige skipper til feks Stavanger Dekkslast på fraktebåt Langs veg Noen som har tips og eller erfaringer Greger Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Hva slags båt er det snakk om? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
G.N Svart 2.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Det er en Viknes 880 Sitér dette innlegget Link to post
No Angel Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 www.playmarine.no Han har jeg brukt flere ganger og like fornøyd hver gang Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
Tom Rør Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Se an været, og ta turen selv. Sikkert en fin tur :-) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Leieskipper kan jo bli dyrt om været er usikkert, kjedelig å måtte betale for at skipperen skal ligge i Grimstad å vente. Ville definitivt tatt turen selv, hentetur er en morsom måte å bli kjent med ny båt på, en "pangstart" på ditt liv med nybåten! Om du er usikker på å ta turen selv ville jeg undersøkt med fraktebåt. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
hanto1 Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Tar du båtrekket kan du kjøre "innenskjærs" til Flekkefjord, en fin tur. Deretter bør været være rimelig bra for videre seilas. Man må påregne noe venting på denne årstiden. Evt kjøre selv til Farsund og ta den videre på bil derfra. Hvis du sjekker båtfrakt så kan det vanligvis ordnes greit i fra Kristiansand. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Ta seilas selv , fin opplevelse og lærerikt også blir mere kjent med båt. selv om det er høst kan det være fin sjø. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Litt flaks med været så er dette en drømmeseilas, jeg hadde selv turen fra Bergen til Arendal i pinsen. Helt flatt hav, seilingstiden fra Bergen til Arendal er ca 17 timer i 15 knop. Med litt flaks går dette greit på ei helg. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Kal-El Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Viknesen marsjer fint på 17-18knop. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 (redigert) dobbelposting med posten under. Redigert 2.Oktober.2012 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Lovart låring Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 (redigert) Den tåler litt sjø au den, så den turen hadde jeg foretrukket å ta selv. I så måte ønsker jeg deg god tur, og jeg tror jeg snakker på vegne av mange når jeg sier at en hentetråd stinn av fotos fra turen blir verdsatt så det holder. . hehehe Redigert 2.Oktober.2012 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
LALUNA II Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 er du kjapp så ser det ut til å bli rolig vind fra torsdag og fredag så da er du oppe til Stavanger og evt.lenger i rolige vindforhold http://www.yr.no/sted/Norge/Vest-Agder/Farsund/Lista~614/langtidsvarsel.html Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
G.N Svart 2.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Hente sjølv er jo det eg har mest lyst til, har høstferie neste veke og greier. Men med mor i arbeid og far som må barnevakt er det ikkje heilt tida til det. Kansje farmor som barnevakt? Yr blir nok sjekket grundig framover Sitér dette innlegget Link to post
andlin Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 hentet båt i bergen helgen etter påske i fjord, kjempe tur ville ikke vært i tvil om å ta turen selv, legg inn ruta på plotteren så den er klar sjekk yr og ta mange bilder til BP. vi brukte en helg bergen - søgne. god tur! Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Hvilken båt har du erfaring med fra tidligere ? Når det gjelder yr.no så har jeg en formaning... Ikke stol på yr.no når det gjelder overfart over lange strekk som for eksempel Jæren. Skaff deg en midlertidig konto på theyr.tv eller bruk ocean.dmi.dk som primærkilde for vind og bølgehøyde på sør vestlandet. Eventuellt bruk weatherunderground.com SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Klart du må kjøre båten hjem på sjøen.. Dette blir en fin tur, få eventuellt noen til å være med deg. Tenk sikkerhet, og ha klar plan-b i alle tilfeller. Gratulerer og lykke til Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Flere linker http://www.weatheronline.co.uk/marine/weather?LEVEL=3&LANG=en&TIME=24&CEL=C&SI=mph&MN=gfs&MODELLTYP=uv10&WIND=g180 http://www.windfinder.com/forecast/lista Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Var i samme situasjon selv for 4 år siden. Skulle gå med min 880, men været ga ikke åpning for å gå. Endte med å transportere på lastebil. Betalte 14.000,- Og dette var ikke mange lappene ifra det jeg estimerte i reis, diesel, proviant etc. Hadde 14 dager i oktober, og det var kuling.. Kjøpte båt ny hos forhandler, og de kunne frakte båt endte på sjøen eller trailer for 14,000,-. (De transporterte vanligvis selv på sjøveien), men valgte lastebil, pga det var en høst med kuling. Er det fint vær, er det ingenting problem. Husk å drener deisel tank og sørg for at diesel filtrene er skiftet, så er det bare å kjøre i vei. Det er en god sjø båt. 14-18 er behagelig marsj. Har 600t på telleren og har godt i mye vær. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Sikkert en unødvendig advarsel hvis du vil ta turen selv, men nå er sørlandet teppebombet av hummerteiner så evt nattseilas anbefales ikke. Da må man i så fall langt ut. Ellers blir Viknes båter innredet i Arendal så det går masse transport mellom vestlandet og Arendal. Prat med selger så vil jeg tro at de er behjelpelige med frakt. Sitér dette innlegget Link to post
G.N Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 (redigert) Var på sørlandet i går og prøvekjørde og besiktiget båt. Vart kjøp hos Grimstad bådsenter. Viknes 880 06 mod Og det er ikkje kødd at det er teppebombet med teiner, har tenkt på det som en mild overdrivelse men det er det ikkje. Turen heim blir slik. Leiger en lokal skipper som Bådsenteret har ordnet til Stavanger, flyr ned og tar turen fra Stavanger - Førde. Redigert 6.Oktober.2012 av G.N (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Høres greit ut, nårtid skal du til stavanger og kjøre nye viknesen på sjøveien hjem.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Kjapp33 Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Hei. Et alternativ er å kjøre båten til mandal, få et lokalt transport firma til å kjøre den til sandnes bilveien. Og kjøre videre sjøveien oppver kysten. Jeg planla dette for 4 år siden, men kjørte likegodt sjøveien fra bergen til grimstad grunnet godvær. Det ville koste 5-6000 for bil+løft den gang. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Er på hentetur selv, Skjebergkilen -Sveio, kom til Arendal i går og ligger nå i Lillesand. Har hatt en fin tur så langt, men det er helt riktig det som er kommet frem ang. hummerteiner. De ligger tett som haggel og krever årvåkne øyne fra 1fender:-) Turen videre går som været bestemmer, vi har god tid og tar det som en fin båtferie og koser oss langs veien. Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
G.N Svart 27.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 En liten snutt fra turen heim, er kommet til Staveneset ved Askvoll. Kuling medvind Og denne inn Stavfjorden, gikk med 6-7 knop, sikkelig krapp strømsjø. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.