utsjaa64 Startet 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2012 Hei båtfolk! Jeg har en Suzuki DT40 1995 mod som plutselig ikke vil starte. Jeg startet motoren om morgenen fredag og kjørte til jobb. Jeg la da merke til at den var noe mer "morgengroggy" enn normalt. Når jeg da skulle hjem fra jobb på ettermiddagen, startet jeg motoren som normalt. Den svev da i ca. 2 min før den stoppet. Da jeg prøvde og starte den igjen svev den i noen sekunder før den stoppet. Dette gjorde den et par ganger, men så var det ikke liv i det hele tatt. på grunn av herlig vått vestlandsvær har jeg ikke prøvd å starte den igjen før i dag. Den tente da bittelitt før den igjen var helt død. Jeg tok da av dekselet og pumpet godt på "blæra" for og se om jeg kunne se noen lekkasjer. Da oppdaget jeg at hvis jeg pumper veldig hardt på "blæra" lekker det bensin ut ved pakningen mellom forgasseren og sylinderen. Har ikke så mye erfaring med motorer, men jeg tenkte at den kanskje suger falsk luft her, og at den derfor ikke vil starte? Kan det tenkes at det er dette som er problemet? Kan forøvrig også nevne at motoren har oppført seg utmerket hele sesongen, helt frem til nå. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 (redigert) Ja, jeg ville sjekket om såkalt "falsk luft" på dette stedet var årsaken til problemet, Videre kan flottørnåla i forgasseren sitte fast i åpen stilling. Dette gjør at motoren drukner i bensin, og ikke får rett blandingsforhold til antenning av bensinen i sylinderen. Tar du opp forgasseren, så husk at det er faste dyser, med unntak av tomgangsskruen samt tomgangsturtall. Ikke prøv å juster på disse, det er ikke der feilen ligger. Inntaksventilen til flottørkammeret er som regel en 8-kantet messingstav som er avspisset i enden, denne kan sette seg i åpen eller lukket stilling som en følge av smuss eller oljeavleiringer. Sjekk også at flottøren i kammeret fungerer og ikke har hull. Redigert 1.Oktober.2012 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
utsjaa64 Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Takk for svar. Da er nytt sett med pakninger bestilt. Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg demonterer forgasseren fra motoren eller når jeg demonterer forgasseren for og bytte pakningene? Et par opplysninger jeg glemte og ta med i forrige post: Når tenningen på motoren står på, prøver den og starte av seg selv med ujevne mellomrom. Har merket siste måneden at det av og til kommer en rar lyd fra motoren. Det er litt vanskelig og forklare en lyd med ord, men de var et slags "plong!!" type metallisk lyd. Noen anelse? Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Dette hørest ut som vann i bensinen, drener forgasserene, tømme slangesystemet/bensinpumpe, rens tanken og pump opp fersk bensin og start! Der er sikkert drenerings skruer nederst på flotørhus på hver gasser Der er masse "fikedill" inni forgasserene, viss du vet hva du gjør ok, viss ikke, vær våken så du får di sammen på samme måte. Det hørest ut som du har et problem med tenningslåset ettersom den prøver å starte selv Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Jepp! Vann i bensinen. Mange løse tanker er dårlige på å holde vannet ute. Koble fra tank, ut med pluggene, og dra i snora til alt er tørt ut plugghullene. Så, ny bensin/ olje(hvis blandes med bensin), med en liten skvett rødsprit i blandingen. Rødsprit binder evt. vanndråper. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Tror ikke dette har noe med falsk luft å gjøre, uansett er det jo bare å stramme skruene event. (gasket seal) du må jo finne ut om den får bensin, har den gnist på pluggene osv. ang "selvstart" har motoren vert under vann? Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa64 Svart 10.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Hei. p.g.a. "nydelig" vestlandsvær, har jeg ikke fått mulighet til å finne ut av problemet før i dag. Har nå prøvd med fersk bensin. Det hjalp ikke. Sjekket om jeg hadde gnist på pluggene, det hadde jeg ikke. Regner da med at det er et elektrisk problem. Det er vel grunn til og mistenke tenningen, siden den plutselig oppfører seg merkelig? Jeg åpnet gasskontrolleren for å se om jeg kunne se noen åpenbare feil, eller om den var full av vann, men den så helt ok ut. Benyttet da sjangsen til koble fra dødmansknapp og ohme denne. Jeg forventet at det skulle være gjennomgang når dødmannsknappen var i, og at det skulle forsvinne når jeg tok den ut. Men det skjedde ingenting. Var sikker på at jeg hadde funnet synderen, og la derfor en lask mellom tilkoblingene hvor dødmansknappen hadde vert tilkoblet.....Fortsatt ingen gnist. Målte mellom tilkoblingene hvor dødmansknappen var tilkoblet, her har jeg 12-14V når jeg prøver og starte motoren. Har jeg misforstått virkemåten til dødmansknappen? Tenkte å koble +12v direkte på tenningen, men jeg klarer ikke og finne ut hvilken kabel det er, da nesten alle kablene forsvinner inn i motoren. Den eneste som går utenom har jeg greid og følge frem til olje/temp/rev viseren. Lurer på om dette er ledningen som tenner "REV" lyset? Noen som vet hvor jeg kan få tak i koblingskjema? Nei, motoren har ikke vert under vann. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 (redigert) Sjekk om motoren står ordenlig i fri. Er det stop knapp på motoren, kople den ut. Dette er to enkle ting å sjekke. Redigert 10.Oktober.2012 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa64 Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Hei, takk for svar. Det er ikke noen annen stoppbryter utenom dødmanskanppen. Den er alerede forbikoblet. Motoren står i fri. Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa64 Svart 13.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Ingen som vet hvor jeg kan få tak i tegninger? Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Se side 175-177 her... https://baatplassen.no/i/topic/80483-suzuki-outboard-all-2-stroke-engines-1988-2003-repair-manual/page__view__findpost__p__1139636 Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Hvordan vet du at du ikke har tenning? Bruker du tenningslampe? eller bare ''hører'' du? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
utsjaa64 Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Hei igjen. Har ikke fått gjort så mye mer, da andre ting (hus, hytte, jobb osv.) tok for mye tid og jeg måtte ta opp båten for vinterlagring. Men nå er jeg i gang igjen. Får nå start på motoren, men den sviver i 2 - 20 sek før den dør igjen. Dette har jeg gjort så langt: Tok av bensinslange fra pumpa og opp til forgasseren. Prøvde å kinne motoren med denne slangen av, her kom det bensin ut. Bensinen "pulserte" ut av slangen. Ble fortalt at her skulle det stå en stråle med godt trykk ut. Byttet så bensinpumpa (200kr på eBay) og alle bensinslanger internt i motoren. Prøvde og kinne igjen, men det ser akuratt likt ut. Er dette riktig? Prøvde så å starte igjen, men med samme resultat. Tok så av forgasseren og åpnet skåla. Her så det forøvrig rent og pent ut. Hadde ny flotørnål liggende, men den manglet en ring hvor "hengselen" til flotøren skulle festes. Derfor byttet jeg bare "skåla" til flotørnåla og pakningen til denne. Skrudde ut dysene, disse så rene ut og jeg kunne se gjennom hele dysa og alle småhullene. Blåste med trykkluft i alle hull. Skrudde ut blandingskrue, denne så også bra ut, blåste med trykkluft. Monterte forgasseren igjen og prøvde og starte, men med samme symptomer. Var sikker på at det hadde noe med bensitilførselen å gjøre....er jeg på bærtur? Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre som neste steg? Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa64 Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Ok, siden ingen svarte så fortsatte jeg på egenghånd. Renset forgasseren i diesel over natten..monterte igjen i dag..akuratt likt :( Testet kompresjonen på begge sylindre ca. 8 bar, nøyaktig likt på begge to. Fikk tips av en båtmekaniker om å sjekke reed ventilene. Han mente at en av disse kunne være ødelagt..Så jeg skrudde opp og sjekket, men nei...alle så helt ok ut. Noen som har noen tips? Det er 3 ukers ventetid på verkstedet, så jeg hadde vert veldig taknemmelig hvis noen hadde noen ideer :) Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Prøvd å bytte plugger? Har du en tenningslampe tilgjengelig? Koble den på pluggledningene og se om lampa blinker når du drar på starteren. Hvis du får startet motoren men den bare går i noen sekunder, så kan du se på tenningslampa om det er tenningen som svikter når motoren stopper. Dette med at motoren prøver å starte av seg selv noen ganger ville jeg sett nærmere på. Hvis det er feil på kontakt i tenningsnøkkelen som gjør dette så er det sannsynlig at det også kan være feil på bryteren når den står i "på" posisjon. Prøv å koble ut hele tenningsnøkkelen og "tjuvkoble" motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.