joelle Startet 11.Februar.2005 Del på Facebook Startet 11.Februar.2005 Ufff da, jeg gledet meg som ett barn frem til messa der jeg endelig skulle få se min nye.......... Men nei da uti fra hjemme siden hos Lunde kommer min båt ikke rekke dit. Kjedeligt. Og litt irriterende. du skulle tro att leverandør informerte kjøpern av den som ska stå på messa om eventuelle forsinkelser, kanskje ikke innen men i vært fall per mail når infoen legges på hjemme siden, men nei da. Fikk finne ut av det sjøl. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 11.Februar.2005 Del på Facebook Svart 11.Februar.2005 Ganske spesielt at du må lese på hjemmesiden til Lunde Båt at du ikke får båten din som avtalt........ Og ikke blir varslet selv? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
joelle Svart 11.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2005 Ganske spesielt at du må lese på hjemmesiden til Lunde Båt at du ikke får båten din som avtalt........ Og ikke blir varslet selv? <{POST_SNAPBACK}> I kontraktet står det att di ska ha mulighet att vise frem båten ett par uker etter messa. Kan godt va di tenker att ja, ja det er ju vår båt (jeg har alrede betalt den fullt) og synes ikke att di trenger informere Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.Februar.2005 Del på Facebook Svart 11.Februar.2005 På finn står det følgende: Fabrikknye båter kan leveres utover våren/sommeren. Båten har verdenspremiere på utstillingen Sjøen for alle på Lillestrøm i mars. Deretter kan båten sees hos oss i Leangbukta, Asker, hvor vi forøvrig har utstilt 7 andre Bavaria seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 11.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2005 På finn står det følgende: Fabrikknye båter kan leveres utover våren/sommeren. Båten har verdenspremiere på utstillingen Sjøen for alle på Lillestrøm i mars. Deretter kan båten sees hos oss i Leangbukta, Asker, hvor vi forøvrig har utstilt 7 andre Bavaria seilbåter. <{POST_SNAPBACK}> Ja det er ju helt riktigt. Premiæren blev nå utsatt pga att bavaria ikke har klart att levere i tide. Det er sånnt som skjer, men jeg sendte tex. ett mail idag til han som signerte kontraktet, med att det var beklageligt att dette skjedde siden messa var deres største eksponerings tilfelle i løpet av året og ett spørsmål om når leveringstiden er satt nå siden det da blir utsatt. Jeg fikk bekreftelse på att mailen var lest, men ikke noe svar. Sånnt gjør meg grinete Ett enkelt svar med beklager att du ikke får mulighet att se båten på messa, ny leverings tid er xx.xx.xx Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.Februar.2005 Del på Facebook Svart 11.Februar.2005 Ja, det synes jeg var dårlig kundebehandling. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Jobber med leveranser av varer hver eneste dag ( B2B ) . Fra jul og fram til idag, har jeg neppe levert en eneste vare i tide, spesielt ille er det fra en av fabrikkene. Får det konsekvenser ? - Neppe, fordi vi er markedsleder, og i praksis gjør som vi vil. Aner jeg likheter ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Allan E Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Blir det slik at du får en hvilken som helst båt, eller får du en båt som skal vises fram på messer. Vil tro at de er litt ekstra nøye med demobåtene. Så det gjelder å få kloret til segen slik en. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Jobber med leveranser av varer hver eneste dag ( B2B ) . Fra jul og fram til idag, har jeg neppe levert en eneste vare i tide, spesielt ille er det fra en av fabrikkene. Får det konsekvenser ? - Neppe, fordi vi er markedsleder, og i praksis gjør som vi vil. Aner jeg likheter ? Suzuki Men du informerer kanskje kundene, og særlig hvis de sender deg en mail og atpåtil har betalt varen på forskudd? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 13.Februar.2005 Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 Men du informerer kanskje kundene, og særlig hvis de sender deg en mail og atpåtil har betalt varen på forskudd? <{POST_SNAPBACK}> Dette har jo Lunde Baat visst lenge. Jeg var innom der for 14 dager siden (messehelga) og da visste de at den antakelig ikke kom før i mai. Jeg spurte om de rakk messa i Stavanger, men det var helt utelukket, tidligst mai så selgeren. Elendig informasjon... Men den som venter på noe godt:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
KOB Svart 13.Februar.2005 Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 (redigert) tidligst mai så selgeren. Elendig informasjon... Men den som venter på noe godt:) <{POST_SNAPBACK}> Da begynner det jo å bli krise. Om båten kommer til messa eller ikke er vel ikke så viktig, selv om en ser veldig fram til å få se båten. Men tidligst mai betyr at du risikerer å gå glipp av deler av vårsesongen. Det er ikke noen hyggelig tanke dersom noe helt annet var avtalt. Jeg ville finlest kontrakten og tatt en alvorsprat med sjefen hos Lunde. Det er på tide å få avklart hvilken kompensasjon du skal få, spør du meg. Lykke til Link til Lunde Båt hvor info om forsinkelsen på 30-foteren er lagt ut på forsiden (10.02.2005). Redigert 13.Februar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
joelle Svart 13.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 (redigert) Da begynner det jo å bli krise. Om båten kommer til messa eller ikke er vel ikke så viktig, selv om en ser veldig fram til å få se båten. Men tidligst mai betyr at du risikerer å gå glipp av deler av vårsesongen. Det er ikke noen hyggelig tanke dersom noe helt annet var avtalt. Jeg ville finlest kontrakten og tatt en alvorsprat med sjefen hos Lunde. Det er på tide å få avklart hvilken kompensasjon du skal få, spør du meg. Lykke til Link til Lunde Båt hvor info om forsinkelsen på 30-foteren er lagt ut på forsiden (10.02.2005). <{POST_SNAPBACK}> Det er ju greit att man må ta en diskusjon om en eventuell kompensation hvis det blir forsinkelser utover avtalt leverings tidpunkt, men jeg hadde prosjekt lista klar for hva jeg skulle gjøre med båten når den stog på land i Asker. Lunde skulle ha rett att vise frem båten fra att messa var slutt til seinest den 15 April, og avtalen var da att jeg skulle bruke tiden til att prime stoffe, montere diverse dill dall osv. Og hvis det nå er sånn att båten først kommer i Mai, så er det klart att jeg kommer ikke ha en sjanse att få den på vannet førr i Juni. (4 strøk med primer, stoffing osv. osv. ) jeg er ju avhengig av att vær og vind er greie mot meg, når jeg ska stå og gjøre det. Redigert 13.Februar.2005 av joelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 13.Februar.2005 Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 (redigert) Desto større grunn, Joelle, til å ta en alvorsprat med forhandleren slik at du kan komme mest mulig skadesløs ut av situasjonen. F.eks. var det ikke urimelig at Lunde tok kostnadene og arbeidet med all klargjøring du hadde tenkt å gjøre selv, samt kompenserte deg med noe nødvendig/ønskelig utstyr - nå eller senere som plaster på såret. Ideelt sett burde det vært dagbøter på forsinket levering, men jeg vet av egen erfaring at det er vanskelig å få det til. I hvert fall så lenge kundene står i kø. Nei - ta en skikkelig runde med forhandleren og "stå på krava". Jeg ville ikke godtatt slik kundebehandling du gir utrykk for å ha fått - selvsagt under forutsetning av at kontrakten din gir grunnlag for de forventninger du har hatt. Og - uansett hadde det jo vært nautlig å kontakte kjøperen av båten før alle andre, for å informere om forsinkelser. Det kan jo være at Lunde båt har dårlig samvittighet? Redigert 13.Februar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
mami Svart 13.Februar.2005 Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 Desto større grunn, Joelle, til å ta en alvorsprat med forhandleren slik at du kan komme mest mulig skadesløs ut av situasjonen. F.eks. var det ikke urimelig at Lunde tok kostnadene og arbeidet med all klargjøring du hadde tenkt å gjøre selv, samt kompenserte deg med noe nødvendig/ønskelig utstyr - nå eller senere som plaster på såret. Ideelt sett burde det vært dagbøter på forsinket levering, men jeg vet av egen erfaring at det er vanskelig å få det til. I hvert fall så lenge kundene står i kø. Nei - ta en skikkelig runde med forhandleren og "stå på krava". Jeg ville ikke godtatt slik kundebehandling du gir utrykk for å ha fått - selvsagt under forutsetning av at kontrakten din gir grunnlag for de forventninger du har hatt. Og - uansett hadde det jo vært nautlig å kontakte kjøperen av båten før alle andre, for å informere om forsinkelser. Det kan jo være at Lunde båt har dårlig samvittighet? <{POST_SNAPBACK}> Først burde jo kunden vært innformert!! Så det er vel ikke mer enn rimelig at leverandøren gjør den jobben du skulle ha gjordt hvis det stemmer det som er nevnt av KOB. Kanskje du kan låne båt gratis til dem er ferdig med din (selv om ikke det er det samme). Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Februar.2005 Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 Forholdene er nok litt spesielle for Bavaria for tiden, selv om jeg har hørt at det har gått for seg i svingene før også. Mener KOB's ide om å be forsinkelsen kompensert ved å gjøre det arbeide kjøperen ellers ville ha gjort selv, er god. Løser problemet på en grei måte for begge parter. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
joelle Svart 13.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 Forholdene er nok litt spesielle for Bavaria for tiden, selv om jeg har hørt at det har gått for seg i svingene før også. Mener KOB's ide om å be forsinkelsen kompensert ved å gjøre det arbeide kjøperen ellers ville ha gjort selv, er god. Løser problemet på en grei måte for begge parter. <{POST_SNAPBACK}> Det er litt i di tanke baner jeg går om dagen siden det ikke er det penge messige jeg er mest opptatt av uten dette med att jeg må ha nokk tid til og få båten ferdig. Tenker jeg skall gi dem mandag og tirsdag innen jeg purrer for og se om det var att di var stresset i forrige uka, og helt enkelt ikke tenkte seg om. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.Februar.2005 Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 Slike forsinkelser er ikke uvanlig, men det står vel i kontrakten hvilke forplikelser man har og hva som gjelder ved for sen leveranse? Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 13.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 Slike forsinkelser er ikke uvanlig, men det står vel i kontrakten hvilke forplikelser man har og hva som gjelder ved for sen leveranse? <{POST_SNAPBACK}> Nei det er ikke spesifisert noen punkt der di fraskriver seg annsvar hvis det blir forsinkelser fra fabrikk. Men ikke åt andre hållet heller Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 13.Februar.2005 Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 Om dette ikke er et punkt i kontrakten har du greie forhandlingskort. Men, du er helt prisgitt at selger synes fornøyde kunder er viktig, han vet jo at du vil ha båten uansett - og vil du ikke det så er det vel ikke så vanskelig i dagens båtmarked å finne en annen kjøper. Etter de ringe erfaringene jeg har synes jeg (små)båtbransjen og måten å gjøre salg på stinker. De har det tydeligvis altfor godt. Hadde en bilforhandler kommet med samme kontraktforslag som båtforhandlerene har forelagt meg hadde de ikke solgt en bil. Et eksempel hentet fra en kontrakt jeg ikke underskrev: Det gjelder en vanlig standard serieprodusert daycruiser til en samlet verdi med motor på litt under 300000 Leveringstid: April Ved forsinket levering vil det fra og med den 4 forsinkelsesmåneden bli gitt en kompensasjon på 0.01 promille av kjøpesummen pr. måned i avslag . Om båten blir mer enn 6 måneder forsinket kan kjøper heve kjøpet og få utbetalt depositum. Helt uaktuelt for meg å skrive under noe slikt - tok kontakt med selger - konklusjon: Helt uaktuelt for selger å endre på noen av punktene i denne delen av kontrakten. Resultat: Han fikk ikke solgt båt til meg, men det bekymret ham ikke for han fikk solgt alle båtene han kunne få tak i likevel..... Så etterhvert følte jeg at jeg som kjøper "måtte" godta betingelser som jeg aldri ville godtatt i andre sammenhenger enn båtkjøp. Skulle jeg ha båt var det rett og slett ikke noe valg. Vel, det var vel noe utenfor emnet, beklager, men det irriterer meg en smule.... tj Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 13.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 Om dette ikke er et punkt i kontrakten har du greie forhandlingskort. Men, du er helt prisgitt at selger synes fornøyde kunder er viktig, han vet jo at du vil ha båten uansett - og vil du ikke det så er det vel ikke så vanskelig i dagens båtmarked å finne en annen kjøper. Etter de ringe erfaringene jeg har synes jeg (små)båtbransjen og måten å gjøre salg på stinker. De har det tydeligvis altfor godt. Hadde en bilforhandler kommet med samme kontraktforslag som båtforhandlerene har forelagt meg hadde de ikke solgt en bil. Et eksempel hentet fra en kontrakt jeg ikke underskrev: Det gjelder en vanlig standard serieprodusert daycruiser til en samlet verdi med motor på litt under 300000 Leveringstid: April Ved forsinket levering vil det fra og med den 4 forsinkelsesmåneden bli gitt en kompensasjon på 0.01 promille av kjøpesummen pr. måned i avslag . Om båten blir mer enn 6 måneder forsinket kan kjøper heve kjøpet og få utbetalt depositum. Helt uaktuelt for meg å skrive under noe slikt - tok kontakt med selger - konklusjon: Helt uaktuelt for selger å endre på noen av punktene i denne delen av kontrakten. Resultat: Han fikk ikke solgt båt til meg, men det bekymret ham ikke for han fikk solgt alle båtene han kunne få tak i likevel..... Så etterhvert følte jeg at jeg som kjøper "måtte" godta betingelser som jeg aldri ville godtatt i andre sammenhenger enn båtkjøp. Skulle jeg ha båt var det rett og slett ikke noe valg. Vel, det var vel noe utenfor emnet, beklager, men det irriterer meg en smule.... tj <{POST_SNAPBACK}> Jeg ska som sagt gi det en dag eller to innen jeg ska male veggen helt sort. Min erfaring av Lunde var meget possitiv når jeg var der og kikket på båt (og skrev kontrakt). men det er klart det var innen di hadde mine penger på konto. Snakket litt med svigerfar idag, som er jurist vedrørende dette og som han sa "hvis ikke noe annet er spesifisert i kontraktet så er det kjøps loven som gjeller, og du kan kreve avslag på prisen." Men skall nå gi Lunde en dag eller to og svare, hvis ikke det skjer så får vi se hva di sier når jeg ringer. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Februar.2005 Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 Snakket litt med svigerfar idag, som er jurist vedrørende dette og som han sa "hvis ikke noe annet er spesifisert i kontraktet så er det kjøps loven som gjeller, og du kan kreve avslag på prisen." <{POST_SNAPBACK}> Noe prisavslag kan du nok ikke få, der tar svigerfar feil (eller du har feilsitert ham). Du har kun tre valg; kreve oppfyllelse (dvs. kreve båten levert, som om det hjelper ...), heve kjøpet (hvilket du selvsagt ikke vil) eller kreve erstatning. Erstatning kan du få for det tap du lider ... og det er antakelig null, i økonomiske termer. Avsavnstap -- det å være uten båt -- er nemlig ikke innenfor det du kan kreve erstattet, med mindre du kan bevise uaktsomhet hos leverandøren. Men et STOOORT plaster på såret burde du få. Hvis du takler dem høflig og greit, så kan du nok regne med at de strekker seg mer enn bare litt for å få deg fornøyd. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Herman Svart 14.Februar.2005 Del på Facebook Svart 14.Februar.2005 Noe prisavslag kan du nok ikke få, der tar svigerfar feil (eller du har feilsitert ham). Du har kun tre valg; kreve oppfyllelse (dvs. kreve båten levert, som om det hjelper ...), heve kjøpet (hvilket du selvsagt ikke vil) eller kreve erstatning. Erstatning kan du få for det tap du lider ... og det er antakelig null, i økonomiske termer. Avsavnstap -- det å være uten båt -- er nemlig ikke innenfor det du kan kreve erstattet, med mindre du kan bevise uaktsomhet hos leverandøren. <{POST_SNAPBACK}> Uten at det blir annet enn en fattig trøst: Rentetapet på en halv mill. burde han jo få dekket. Og da er det vel "risikofri rente" som gjelder, og den er sånn cirka 5-7% Per måneds forsinkelse blir det (7%) 2900,-. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Skipper Worse Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Uten at det blir annet enn en fattig trøst: Rentetapet på en halv mill. burde han jo få dekket. Og da er det vel "risikofri rente" som gjelder, og den er sånn cirka 5-7% Per måneds forsinkelse blir det (7%) 2900,-. <{POST_SNAPBACK}> Tviler på at den der hadde fått bifall hos herrene i sort hermelinskappe men det er ikke umulig. Poenget er at du kan ikke sidestille avsavn av båt med en rentesats og dessuten ville en slik øvelse innføre noe i retning av konvensjonalbot for forsinkelse og det er så positivrettslig at det nok kun kan gjøres gjennom lov. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
FredT Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Tviler på at den der hadde fått bifall hos herrene i sort hermelinskappe men det er ikke umulig. Poenget er at du kan ikke sidestille avsavn av båt med en rentesats og dessuten ville en slik øvelse innføre noe i retning av konvensjonalbot for forsinkelse og det er så positivrettslig at det nok kun kan gjøres gjennom lov. <{POST_SNAPBACK}> Positivrettslig? Hva legger du i det? Mange kontrakter inneholder klausuler om dør og fordervelse for deg (morarenter) om du ikke betaler omforent beløp til avtalt tid. Etter min mening er det derfor høyest rimelig at motparten yter tilsvarende ved forsinket levering. mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Skipper Worse Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Positivrettslig? Hva legger du i det?Det er lettest med et eksempel: I Bustadoppføringslova er det hjemmel for å kreve dagbot (konvensjonalbot) ved forsinkelse, SELV OM dette ikke er avtalt mellom partene. Dette kravet er da positivrettslig regulert/av positivrettslig art. Det motsatte er kontraktsregulert/fastsatt eller etablert pr. sedvane eller ulovfestet rett (domstolsskapte regler). Etter min mening er det derfor høyest rimelig at motparten yter tilsvarende ved forsinket levering. Absolutt enig i det, altså at det ikke er mer enn rimelig og moralsk korrekt. Men LOVEN gir nok neppe adgang til å kreve det. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.