Jump to content

Uffffff, leverans forsinkelse


joelle

Recommended Posts

Hei Joelle

 

Er det noe nytt i denne saken?

<{POST_SNAPBACK}>

Både ja og nei.

Jeg tok meg en tur innom Lunde og snakket med daglig leder som beklagade att jeg ikke hadde fått svar på mine henvendelser og att infoen blev lagt ut på nettet innen jeg blev informert. På samme gang spurte han meg om jeg ville heve kjøpet :lol: (den enkle løsningen ville jeg ikke gå for).

 

Han sa til meg att den nye leverings tiden fra Tyskland var nu rundt den 15 mars. dette er ju helt greit siden den skulle stå på messa uansett.

Men så fikk jeg ett nytt mail fra selgern mitten på uka, der det var stipulert men ikke bekreftet levering fra tyskland uke 12, og den begynner ju den 21 mars, og målet er ju att båten ska va ferdig primet, stoffet, og alle duppeliditter montert innen 15 April da den ska på vannet.

 

Videre fortalte han meg att di sliter litt siden di ikke kommer få opp båt nummer to førr i Mai, og som jeg da sa "da er ni ju ekstre avhengige att ha ett godt forhåll til han som eier den eneste som finnes i Norge, og att jeg har stor tro på att den ene hånden vasker den andre"

Så jeg venter i spenning på neste utspill på leverings dato blir og hva di eventuellt er villige att gjøre videre.

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hold oss oppdatert! Det er jo menneskelig å feilberegne litt, det er hvordan de takler dette som blir det interessante.

 

Synes egentlig Bavaria virker som spennende båter i dagens marked og er spennt på hvilke erfaringer du gjør både med båten og forhandler.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig med deg Sebaldus, att man kan helt klart feil beregne og gjøre misser men det er hvordan man hånterer det i etterkant som viser hvis man er en god forhandler eller ikke.

Nå kommer vi antagligen ikke hvite dette førr båten er levert her i Norge, og som jeg ser det så tviler jeg att jeg kommer ha en sjanse att klare allt det som skall til og få båten på sjøen til den 15 April

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg Sebaldus, att man kan helt klart feil beregne og gjøre misser men det er hvordan man hånterer det i etterkant som viser hvis man er en god forhandler eller ikke.

Nå kommer vi antagligen ikke hvite dette førr båten er levert her i Norge, og som jeg ser det så tviler jeg att jeg kommer ha en sjanse att klare allt det som skall til og få båten på sjøen til den 15 April

<{POST_SNAPBACK}>

Fint at det ikke var din båt som først kom i mai slik jeg fikk beskjed om fra Bavaria. Til Lunde Båt sitt forsvar så har det nok ikke vært helt enkelt med enormt påtrykk (det var ekstremt mye folk der på båtmessen f.eks) samtidig som de ble rammet så tragisk av flodbølge-katastrofen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hold oss oppdatert! Det er jo menneskelig å feilberegne litt, det er hvordan de takler dette som blir det interessante.

Enig. Som en fornuftig mann en gang skrev: «Mistakes exist only to be properly corrected». Det er ikke feilej i seg selv som sier noe om Lunde Båt, det er hvordan de håndterer det ... tror det skal gå greit, det er ordentlige folk du har med å gjøre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig.  Som en fornuftig mann en gang skrev:  «Mistakes exist only to be properly corrected».  Det er ikke feilej i seg selv som sier noe om Lunde Båt, det er hvordan de håndterer det ... tror det skal gå greit, det er ordentlige folk du har med å gjøre.

<{POST_SNAPBACK}>

Sendte ett mail over til daglig leder idag med en 4 siders kronologisk redogjørelse på hvordan jeg oppfatter hele saken, og hva som er gjort og ikke gjort, med ett ønske om att han tar seg tid til og lese igjenom det og komme tilbake til meg med kommentarer.

 

Jeg er spent på hva hans kommentarer blir siden jeg nå er drita lei" dårlig kommunikasjon med dem.

 

Jeg har tex poengtert for dem att jeg trenger rigg mål sånn att jeg kan bestille ett lazy jack kapell, så att jeg kan få det levert innen sessong start. Får over en tegning som er fra december 2004, og med kommentar att det er det siste di har av tegninger.

Synes dette er litt rart og ringer ned til Selden og får snakke med han som designer riggen og han forteller meg att nei men jag skickade ju upp nya ritningar til XXX (samme person som jeg har hatt kontakt med) i førra veckan.

Videre fortalte han meg att det er blitt en endring til og att han skall sende opp ny tegning til Asker idag. (dette var på Onsdagen)

Idag sendte jeg ett mail til dem og ville att di skulle gi meg ett pris på kapell til båten, og spurte på samme gang hvis det var noen forandringer på riggen som jeg burde vite om siden jeg har bestillt lazy jack kapell og er avhengig av att gi produsentent di nyeste målen.

Fikk leser bekreftelkse litt førr åtte i morres, men har da ikke hørt noe tilbake.

 

Nei det skall bli spennende og se om jeg får noen tilbake melding dra daglig leder.

 

Det som er litt spesiellt her er att alle jeg har snakket om har fortalt meg om hvor seriøse og flinke Lunde er. Personlig så trur jeg att det meste her ligger på dårlig oppfølging fra selgerns side og ikke på Lunde.

Link to post
Share on other sites

Nei det skall bli spennende og se om jeg får noen tilbake melding dra daglig leder.

 

Det som er litt spesiellt her er att alle jeg har snakket om har fortalt meg om hvor seriøse og flinke Lunde er. Personlig så trur jeg att det meste her ligger på dårlig oppfølging fra selgerns side og ikke på Lunde.

<{POST_SNAPBACK}>

Etter vår samtale her omdagen, har jeg tenkt en del på ovenfornevnte saker, og det stiller seg helt klart for meg at denne selgeren ikke mestrer jobben sin. Hvis så er tilfelle er det selvsagt synd for ham, og det skjer så altfor mange mennesker i dag at man ikke lengre mestrer det man skal gjøre. Som nevnt, om så er tilfelle, håper jeg selvsagt at denne selgeren kan få det bedre etterhvert.

 

Når det er nevnt, fritar det på langt nær ikke bedriften Lunde. Øverste leder er kort og godt ansvarlig. Øverste leder skal orienteres fortløpende fra sine medarbeidere om arbeidets gang. Når noe er galt i et firma, er det øverste leder som skal oppdage dette, og foreta inngripen som er nødvendig.

 

Når du forteller meg at "alle" skryter av selskapet Lunde, så sier det meg at selskapet har problemer både på selgerfront, samt lederfront, da det nå viser seg at begge instanser svikter totalt nå.

 

Det er selvsagt tragisk at man får tragedier så nær innpå seg som man har gjort i Lunde mht. Tsunami. Allikevel frikjenner jeg heller ikke her bedriften å påføre kunder tap, ergrelse, frustrasjon samt mulighet for ødelagt ferie. Det finnes så mange flotte mennesker rundt om kring som tjener til sitt livsopphold (og vel så det) nettopp for å hjelpe bedrifter i "kneika".

 

Joelle, du er en tålmodig og ærlig mann. Ære være deg for det. Imidlertid er det på tide å sette foten ned. Når ansatte i et selskap bedriver med det som synes som det er : direkte løgner, da har bedriftens ansatte og dets selskap sunket dypt (jeg refererer til rigg, målene på dette, og at de ikke underretter deg om dette).

 

Selvsagt skal du ikke heve kjøpet, slik de har foreslått, men imidlertid skal du umiddelbart fremsette krav som forhåpentligvis kan dempe en del av de uheldige omstendighetene du er ført ut i. Jeg beklager, men ser ikke at du kommer til å få så store beklagelser fra daglig leder. Som du selv skriver, fikk du bekreftelsesmail i dag morges om at denne er lest. Når øverste leder får en såpass urovekkende melding, er det høyst naturlig å snarest (og da innen samme formiddag) å ta kontakt med avsender enten på mail eller telefon med forsikringer om at denne mailen skal behandles snarest mulig, med tidsestimat for hvor lang tid det vil ta før du får svar.

 

Selvsagt håper jeg det beste både for deg og Lunde. Men skal der komme noe godt ut av dette, tror jeg nok du må slå mye hardere på stortromma .....

 

Her kom mye rart opp, men slik er det når jeg formelig kjenner at det bobler i meg av irritasjon ....

Link to post
Share on other sites

"alle skryter av Lunde" - ikke jeg !!

Opplevde dårlig oppfølging og service når sjefen min kjøpte Bavaria 32 av dem. Han ble utsatt for en del liknende problemer, selv om dette startet med feil på båten fra Tsykland som var forsøkt dekket over! Dette kunne neppe Lunde klandres for, men de var lite proffe i sin oppfølging, og ting drøøyyyyde veldig ut. Også den gang husker jeg at vi klødde oss litt i hodet over at man hadde betalt et produkt som leveringen uteble på.

Lunde gjør sikkert mye rett, men de har absolutt forbedringspotensial

 

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

"alle skryter av Lunde" - ikke jeg !!

1/2-geir

Ikke jeg heller. Det er gjerne først når ting ikke går helt etter planen at man ser hvem som fortjener skryt. Jeg beklager å måtte si det, men jeg tror joelle egentlig ikke har så mange gode kort på hånden. I og med at Lunde har tilbudt seg å heve kjøpet, er det vanskelig å stille krav, og Lunde har sikkert kjøpere som står i kø for å få kjøpt denne båten.
Link to post
Share on other sites

I og med at Lunde har tilbudt seg å heve kjøpet, er det vanskelig å stille krav, og Lunde har sikkert kjøpere som står i kø for å få kjøpt denne båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Her er jeg uenig med deg Lasse. Der er fremdeles slik at en inngått kontrakt er bindende for begge parter - det er det sikker rettspraksis for. Joelle har såvidt jeg forstår alt betalt for båten på forskudd

(hvorrfor gjør man nå det?), så han har oppfylt din del av avtalen.

At Lunde båt har tilbudt seg å heve kontrakten forandrer ikke på det. Som du antyder er det sikkert enkelt å selge båten til en annen kjøper når den engang kommer - så for Lunde ville dette være en

svært så grei løsning.

For Joelle derimot er det en svært dårlig løsning. Han bør i stedet kreve av Lunde at de leverer det de har forpliktet seg til - basta. Siden båten alt er betalt på forskudd må det være mulig å kreve erstatning for forsinket levering med de meromkostninger det utvilsomt vil medføre ( om da ikke Lunde har tatt forbehold om dette i kontrakten). F.eks. leie av annen båt bør kunne kreves dekket av Lunde om forsinkelsen medfører at Joelle ikke får benyttet båten til den tiden han skulle.

 

Og bare for ordens skyld - det er kjøper, og kun kjøper, som kan /kreve/ å få hevet kjøpet om vesentlige mangler foreligger (forsinket levering kan være det).

 

Stå på Joelle.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Her er jeg uenig med deg Lasse. Der er fremdeles slik at en inngått kontrakt er bindende for begge parter - det er det sikker rettspraksis for. Joelle har såvidt jeg forstår alt betalt for båten på forskudd

(hvorrfor gjør man nå det?), så han har oppfylt din del av avtalen.

At Lunde båt har tilbudt seg å heve kontrakten forandrer ikke på det. Som du antyder er det sikkert enkelt å selge båten til en annen kjøper når den engang kommer - så for Lunde ville dette være en

svært så grei løsning.

For Joelle derimot er det en svært dårlig løsning. Han bør i stedet  kreve av Lunde at de leverer det de har forpliktet seg til - basta. Siden båten alt er betalt på forskudd må det være mulig å  kreve erstatning for forsinket levering med de meromkostninger det utvilsomt vil medføre ( om da ikke Lunde har tatt forbehold om dette i kontrakten). F.eks. leie av annen båt bør kunne kreves dekket av Lunde  om forsinkelsen medfører at Joelle ikke får benyttet båten til den tiden han skulle.

 

Og bare for ordens skyld - det er kjøper, og kun kjøper,  som kan /kreve/ å få hevet kjøpet om vesentlige mangler foreligger (forsinket levering kan være det).

 

Stå på Joelle.

 

mvh

 

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

 

Helt riktigt Fred, jeg har overhållt alle di forpliktelser jeg har overfor Lunde båt gjenom att betale i tide til tross for att jeg ikke har fått faktura.

Att tilby meg att heve kjøpet er en grei måte for lunde att komme seg unna uten att ta noe som helst ansvar, det er ikke aktuellt i mitt fall siden jeg ikke klager på grunn av att jeg vill ut av handeln.

Jeg klager for att Lunde i dette fallet ikke håller sin del av avtalen.

Link to post
Share on other sites

For å si det sånn, etter å ha jobbet i årevis med kjøp salg, er jeg blitt svært ydmyk ovenfor andre i tilsvarende situasjon.

 

Situasjonen er som regel ille nok som den er, og når man som regel presses fra alle kanter; Kunden ( ønsker billige båter ) ledelsen ( ønsker effektiv drift, flest salg pr selger ) og leverandøren ( ønsker lavest mulig kostnad pr enhet ( og dermed dårlig med folk, både i salg, markedsføringsdelen og ettermarkedsseksjonen ) er det neimen ikke lett å jobbe.

 

For hadde båtene til Lunde kostet 20 000 mer pr båt, hadde det sikkert vært lettere å yte mer.

 

Eksempel; ELKJØP. Svært bra priser, elendig service

Eksempel II; Würth verktøybutikker. Svært bra service, elendige

priser..

 

Man får som regel den servicen man betaler for. Så kan man si at en båt til 500 000,- er et sort salg. Og det er det jo. Men Lunde, og tilsvarende firmaer, selger sånne båter omtrent hver eneste dag. Dermed er ALLE salg de har problemer med i den kategorien.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Etter vår samtale her omdagen, har jeg tenkt en del på ovenfornevnte saker, og det stiller seg helt klart for meg at denne selgeren ikke mestrer jobben sin. Hvis så er tilfelle er det selvsagt synd for ham, og det skjer så altfor mange mennesker i dag at man ikke lengre mestrer det man skal gjøre. Som nevnt, om så er tilfelle, håper jeg selvsagt at denne selgeren kan få det bedre etterhvert.

 

Når det er nevnt, fritar det på langt nær ikke bedriften Lunde. Øverste leder er kort og godt ansvarlig. Øverste leder skal orienteres fortløpende fra sine medarbeidere om arbeidets gang. Når noe er galt i et firma, er det øverste leder som skal oppdage dette, og foreta inngripen som er nødvendig.

 

Når du forteller meg at "alle" skryter av selskapet Lunde, så sier det meg at selskapet har problemer både på selgerfront, samt lederfront, da det nå viser seg at begge instanser svikter totalt nå.

 

Det er selvsagt tragisk at man får tragedier så nær innpå seg som man har gjort i Lunde mht. Tsunami. Allikevel frikjenner jeg heller ikke her bedriften å påføre kunder tap, ergrelse, frustrasjon samt mulighet for ødelagt ferie. Det finnes så mange flotte mennesker rundt om kring som tjener til sitt livsopphold (og vel så det) nettopp for å hjelpe bedrifter i "kneika".

 

Joelle, du er en tålmodig og ærlig mann. Ære være deg for det. Imidlertid er det på tide å sette foten ned. Når ansatte i et selskap bedriver med det som synes som det er : direkte løgner, da har bedriftens ansatte og dets selskap sunket dypt (jeg refererer til rigg, målene på dette, og at de ikke underretter deg om dette).

 

Selvsagt skal du ikke heve kjøpet, slik de har foreslått, men imidlertid skal du umiddelbart fremsette krav som forhåpentligvis kan dempe en del av de uheldige omstendighetene du er ført ut i. Jeg beklager, men ser ikke at du kommer til å få så store beklagelser fra daglig leder. Som du selv skriver, fikk du bekreftelsesmail i dag morges om at denne er lest. Når øverste leder får en såpass urovekkende melding, er det høyst naturlig å snarest (og da innen samme formiddag) å ta kontakt med avsender enten på mail eller telefon med forsikringer om at denne mailen skal behandles snarest mulig, med tidsestimat for hvor lang tid det vil ta før du får svar.

 

Selvsagt håper jeg det beste både for deg og Lunde. Men skal der komme noe godt ut av dette, tror jeg nok du må slå mye hardere på stortromma .....

 

Her kom mye rart opp, men slik er det når jeg formelig kjenner at det bobler i meg av irritasjon ....

<{POST_SNAPBACK}>

takker for meldinga "perlen" men må rette opp litt. Det var selgern jeg sendte mail til rett før åtte i morres. Mailen til daglig leder ble sendt runt 15.00 idag. Jeg såg att han åpnet den rett etter fem og da kan jeg ikke forlange att han ska kaste seg over telefonen på en fredags kvell.

 

Men jeg forventer att han ska ringe eller sende meg ett mail i løpet av Mandag formiddag.

 

Spørsmålet er da hva mer kan man gjøre, en og sette opp dette kronologiskt så som jeg har gjort?

Føler på mange måter her att jeg gjerne skulle satt ned foten hardere men på samme gang må man og gi dem en mulighet att svare på en saklig måte.

 

Det er rett som det er skrevet att daglig leder til tross av katastrofer (det var styre leder og ingen med dën daglige driften som blev drabbed) ska oppretthålle, og følge opp den daglige driften.

 

Jeg setter pris på att min sjef gir meg frie tøyler i det daglige og hvis jeg skulle skli ut kan det godt ta en måned eller to innen han fanger opp det hvis ikke noen av mine kunder belyser han om det.

Link to post
Share on other sites

For å si det sånn, etter å ha jobbet i årevis med kjøp salg, er jeg blitt svært ydmyk ovenfor andre i tilsvarende situasjon.

 

Situasjonen er som regel ille nok som den er, og når man som regel presses fra alle kanter; Kunden ( ønsker billige båter ) ledelsen ( ønsker effektiv drift, flest salg pr selger ) og leverandøren ( ønsker lavest mulig kostnad pr enhet ( og dermed dårlig med folk, både i salg, markedsføringsdelen og ettermarkedsseksjonen ) er det neimen ikke lett å jobbe.

 

For hadde båtene til Lunde kostet 20 000 mer pr båt, hadde  det sikkert vært lettere å yte mer.

 

Eksempel; ELKJØP. Svært bra priser, elendig service

Eksempel II; Würth verktøybutikker. Svært bra service, elendige

                    priser..

 

Man får som regel den servicen man betaler for. Så kan man si at en båt til 500 000,- er et sort salg. Og det er det jo. Men Lunde, og tilsvarende firmaer, selger sånne båter omtrent hver eneste dag. Dermed er ALLE salg de har problemer med i den kategorien.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er litt den følelsen jeg sitter med. Jeg har kjøpt den "minste" båten i flåta. Lite penger hvis man kikker på Bavaria 50.

 

Men det tar fortsatt ikke vekk det moraliske att hvis du velger att forhandle ett produkt til ett pris du har satt så har du og ett ansvar etter att salget er gjort.

 

Som det er blitt skrevet tidligere her som jeg og brukte som en avsluttning til daglig leder «Mistakes exist only to be properly corrected».

 

Det jeg savener her er att kommunikasjons flødet er totalt vekk. Hvis di hadde ringt, eller svart på di mail jeg sender så hadde dette ikke vart ett stort problem for da har man en to veis kommunikasjon

Link to post
Share on other sites

Ikke jeg heller. Det er gjerne først når ting ikke går helt etter planen at man ser hvem som fortjener skryt. Jeg beklager å måtte si det, men jeg tror joelle egentlig ikke har så mange gode kort på hånden. I og med at Lunde har tilbudt seg å heve kjøpet, er det vanskelig å stille krav, og Lunde har sikkert kjøpere som står i kø for å få kjøpt denne båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry Lasse, dette er feil, emn en svært vanlig sådan. Kjøperen kan SELVSAGT fastholde kjøpet og kreve tingen levert. Det skulle jo bare mangle. Det er jo det avtalen går ut på! :smash:

 

 

Og bare for ordens skyld - det er kjøper, og kun kjøper,  som kan /kreve/ å få hevet kjøpet om vesentlige mangler foreligger (forsinket levering kan være det).

Vesentlig forsinkelse er selvstendig hevningsgrunnlag og har alltid vært det. Logisk nok. :smash:

 

Problemet her er at Lunde tjener så vidt lite på denne båten at de ikke kan tildele oppfølgning av salget tilstrekkelig med ressurser, fordi da blir timebetalingen for oppfølgningen liten og da går Lunde i tap.

 

Men de glemmer noe viktig. :nono:

 

Det viktigste av alt. Ta vare på kunden!! Det lærte jeg av gamlingen (Eldgamle Worse, han med parkas, skinnlue og Yamaha JOG 21) lenge før jeg fylte ti år. Og jeg var ennå ikke fylt ti år før jeg opplevde at gamlingen hadde rett. :yesnod:

 

Lunde pisser altså i buksa for å holde varmen ...

 

De forstår nemlig ikke at joelle faktisk er en av deres absoultt aller viktigste kunder!! Han entrer Bavarias verden nederst på stigen. Hva er eneste retning? Opp!! :yesnod:

 

Han som i dag kjøper Bavarias største båt ser selvsagt en viktig kunde; men hva kjøper han neste gang??? Joelle derimot, han er klar til å avansere om et år eller to eller tre eller fler.... Og i motsetning til han med 50-foteren, så har joelle mange, mange bekjente som sikkert kunne tenke seg en båt som hans (når den en gang dukker opp ... :sad: ) Alle disse vennene og alle andre i hele båthavnen vil få med seg at Bavaria, nei det er ikke noe å kjøpe, de blir aldri levert i rette tid, glem det, det er bare trøbbel og tenners gnissel. Og så kan Lunde se hvor mange båter de får solgt til slutt ... :nono:

 

Fornuftig business er ALLTID å ta vare på kundene slik at de kommer tilbake ... på det feltet er Lunde & co. i særdelsehet elendige (jeg vet dette av konkret erfaring). Å selge båt er lett ... det er bare å glise bredt til kunden, love gull og grønne skoger og få underskriften på papir, det. Men kvaliteten på selgeren viser seg ikke før det kommer til oppfølgning. Og hvordan er kvaliteten på det hos Lunde & co.? :puke:

 

Problemet for joelle er at kontraktene til Lunde (om det overhodet kan kalles kontrakt?) ikke har ett eneste vilkår om konsekvensene av sen levering. Det er naturligvis noe en kjøper aldri tenker på i forelskelsens deilige, varme rosarøde rus. Så her er det noe å lære for enhver: Når levering skal skje en gang i fremtiden, om det så ikke er mer enn en vaskemaskin, få med i kontrakten (hvis praktisk mulig) en bestemmelse om dagbot. Det behøver ikke være mye. En promille av totalt kontraktsbeløp pr. dag er passelig. Det blir nemlig fort kroner av det når det først går skeis ...

 

Joelle, du må stå på her. Gi folka i Lunde båt beskjed om å lese denne tråden og deretter gjøre seg opp en mening mht. om deres håndtering av leveransen til deg er noe de vil være bekjent av. Og ikke minst om de tror at noen på baatplassen ville finne på å kjøpe Bavaria slik dette ligger an akkurat nå.

 

Bare kjør hardt på. Du har alt å vinne -- de har mye å tape.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Sorry Lasse, dette er feil, emn en svært vanlig sådan.  Kjøperen kan SELVSAGT fastholde kjøpet og kreve tingen levert.  Det skulle jo bare mangle.  Det er jo det avtalen går ut på!  :smash:

Vesentlig forsinkelse er selvstendig hevningsgrunnlag og har alltid vært det.  Logisk nok. :smash:

 

Ble misforstått her. Jeg er klar over at kjøper kan fastholde kjøpet, men på en annen side kan selger hevde at han har gitt et tilbud - å heve kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Ble misforstått her. Jeg er klar over at kjøper kan fastholde kjøpet, men på en annen side kan selger hevde at han har gitt et tilbud - å heve kjøpet.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det hjelper ikke selgeren det minste. Han kan natu4rligvis ikke fris eg fra plikten til å lever, med de konsekvenser som følger i form av prisavslag eller erstastning, med å tilby hevning. Loven tar selvsagt høyde for at tingen og det å være i besittelse av den, kan være mer verd enn hva man kunne oppnå ved prisavslag og erstatning.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Må nokk oppdatere denne linka litt, etter møte med Lunde idag.

 

Jeg skrev ett brev til Lunde i forrige uke der jeg forklarte hele hendelseforløpet fra att jeg var og kikket hos dem til dags dato.

Fikk svar tilbake på Mandagen med svar på di åpne spørsmålen og beskje om att båten kom på messa i alle fall. (da tenkte jeg YEEEEEEEEEEEEEEESSSSSSSSS, da kommer vi i mål i alle fall)

Selgern vville gjerne att jeg skulle ta meg en tur innom dem for att diskutere saken og se til att det ikke var flere saker som vi var uenige om. Dette syntes jeg var ett kjempe initiativ og drog ut dit idag etter jobb. Jeg fortalte att utifra mine øyner så ska vi ikke legge for mye krutt og tid på di saker som har hent tidligere uten att jeg nå håpet på att vi er enige om hvordan vi ska forhålle oss fremover.

 

Vi gikk igjenom hvordan jeg tenkte det vedrørende stoffing, og montering av dill og dall, og at jeg skulle hente seila så snart di kommer for att få på seil nummer osv.

 

Lunde forklarte att di av nurlige skjel ikke har dem der ennå siden riggen ikke er ferdig ennå. Dette var naturligtvis ok.

 

Allt gikk kjempe greit ov vi var enige om allt, frem til att han spurte, og hvordan har du tenkt deg att rigge den?

Avtalen var att båten skulle rigges når den blev stillt på messa, og att Bavaria da ikke har rekkt att levere riggen opp til messa er da ikke min sak fortalte jeg dem. Avtalen er att båten ska va på vannet i slutten av April ferdig rigged. Dette blev vi enige om siden det ikke innebar noen ekstre kostnad for Lunde siden det skulle gjøres for messa uansett.

Da fikk jeg svaret nei siden riggen ikke kommer opp til messa så tar ikke vi på oss dette jobbet. :headbang:

Jeg prøvde og diskutere og forklare at den avtalen vi har skall følges uanset hvis vi har det muntligt eller skriftligt. Men nei da kom ikke noen steder.

 

Da såg jeg kun en utvei. Jeg sa greit, båten skall stå på messa som avtalt, men så snart messa er ferdig henter jeg båten der og transporter den ned til Sapsborg der jeg har folk som kan hjelpe meg med att rigge den. I kontraktet står det att Lunde ska ha mulighet att vise frem båten og ikke hvor den ska vises frem.

Jeg kommer naturligtvis ønske Lunde båt sine kunder sammen med selger velkommen ned til Sarpsborg for visning av båten.

Til dette fikk jeg til svar men det kan du ikke gjøre.

 

Som jeg da sa så er verken jeg eller han juridiskt kunnige nokk for og si hva jeg kan eller ikke, men siden det juridiskt er jeg som eier båten så stiller jeg relativt sterkt her.

 

Målet er ikke og va vanskelig men jeg har to valg her, hvis Lunde ikke godtar att gjøre det jobb som er avtalt.

1. Legge meg ned og la dem kjøre over meg=di vinner

2. gjøre det jeg kan for att livet ska bli vanskeligt for dem=ingen vinner

 

Jeg ser hellre att jeg står på delt andre plass en og stå alene på siste plass.

Link to post
Share on other sites

Hvafornoe?

Så om jeg kjøper en Bavaria motorbåt, så leveres motoren med i ei kasse?

 

En ordentlig leverandør vil ta båten ut på fjorden og prøveseile den før du får den.

<{POST_SNAPBACK}>

Du sa ordentlig leverandør ja :yesnod:

 

Som jeg sa til dem idag, jeg skjønner ikke hvordan ni kan få meg att føle meg som kunden fra helvete, her er det spørsmål rundt levering etter avtale.

Link to post
Share on other sites

Med all respekt for Lunde Båt, dette er totalt meningsløst. Med mindre det er positivt og uttrykkelig avtalt at båten ikke leveres ferdig rigget, så skal den selvsagt være rigget ved levering. Hvis Lunde Båt er så grenseløst amatørmessig anlagt som Joelles referat tyder på, så har de ganske enkelt ikke livets rett.

 

Det sammne som er sagt over gjelder naturligvis også leveringstidspunktet.

 

Kanskje det beste, Joelle, er å gi dem en klar melding om at de har å holde seg til avtalen, ellers vil det få konsekvenser for dem. Både i "rettslig" henseende og i form av negativ omtale.

 

Det er mulig de vil fnyse av det siste siden de selger båter som hakka møkk. Men til det er kun å replisere at de nå setter standarden for sin overholdelse av avtaler og trofasthet mot lovnader til kunder ... og det er disse manglende evnene som kommer til å feie dem av banen til slutt. Kanskje ikke i dag, kanskje ikke i morgen ... men litt lenger fremme i veien.

 

Ad det første kan du true dem med å dekningskontrahere annetsteds og kreve erstatning for absolutt alle utlegg og alt tidsspille/tapt arbeidsfortjenese som følge av misligholdet (forsinkelsen + antesipert (forventet) mangelfull levering) I fall det blir til levering av båt urigget, må de påregne en saftig regning fra din side for rigging av båten med kvalitetssikring fra vedkommende du velger til å gjøre dette arbeidet for deg, og som skal stå rettslig ansvarlig for sitt arbeide overfor deg.

 

Det er bare å kjøre på, Joelle. Hils dem gjerne fra meg.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...