Eureka Startet 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2012 Jeg holder på å demontere innredning i en seilbåt fra tidlig 80-tallet. Har egen prosjekttråd på båten som helhet, men trenger hjelp til et spesifikt problem som noen her helt sikkert har vært borti, eller kommer til å møte på om de skaffer seg gammel båt. Det har vært utstrakt bruk av messingskruer og de er jaggu ikke lett å håndtere i dag. Noen kommer lett, mens flertallet sitter dønn fast og sporet i hodet rives fort i stykker. De sitter også godt inn i treverket, selvfølgelig. Skruene er av typen som bare har gjenger på omlag halvparten av skruens lengde. Er det noen som har tips til hvordan jeg skal få de ut så skånsomt som mulig uten å skade treplatene omkring? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 (redigert) Kanskje med litt forsiktig bruk av slagskrutrekker..? Redigert 2.Oktober.2012 av Lady B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svalerød Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Har du forsøkt å bore bort hodet? Da burde du kunne fjerne treverket som er skrudd fast, mens skruen som står igjen kan skrues ut med en tang. Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
dvil Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 (redigert) Jeg sliter med det samme. Det er tildels også benyttet stålstift for å feste listverk. Det ser ikke pent ut når det har rustet noen år. Har erfart at jeg ofte må ødelegge for å få demontert saker og ting. Jeg har benyttet Dremel med 1 mm bor. Så borer jeg rundt skruen til den er løs nok og jeg får tak med spisstang. Etterpå har jeg reparert med epoksy. Du kan blande inn treflis/spon av riktig farge som fyllstoff i epoksyen. Så kan man bore nye hull etterpå. Jeg har blitt veldig glad i epoksy etter å ha puslet en stund med gammel båt. Redigert 2.Oktober.2012 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Du kan blande inn treflis/spon av riktig farge som fyllstoff i epoksyen For å sparkle små hull, er det også greit å blande inn treflis/spon av riktig farge som fyllstoff i litt lakk. Da blir det ikke så steinhart dersom en skal pusse litt efterpå. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 2.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 (redigert) Takk for gode innspill, godt folk. Har handlet inn litt utstyr... Biltema sin "dremmel" med mye staselig tilbehør. Tror jeg begynner med å forsøke å frese nytt spor i hodet om jeg kommer til. Om det misslykkes, freser jeg bort hodet, dernest frese bort trevirke rundt skruen. Er jeg heldig kan jeg løsne platene deretter, for så å kappe skruen/ skru den ut med tang. Kom på at jeg har liggende en pakning to-komp epoksy med mahognyfarge. Trespon i lakk var ikke dumt. Har en hel hylleseksjon som må bort for å isolere skroget. Redigert 2.Oktober.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lettrus Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Et triks hvis sporet i skruen er dårlig kan være å ha litt ventilslipepasta på skrutrekkeren. Da blir det bedre friksjon. Best på stjerne, men burde også funke på rett spor. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Om det er løsningen er jo et forslag, men er det noe en har i verktøøykassen? Kanskje de med en gammel dunkdunk motor, men neppe de med yougurtbegre av nyere årgang! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Free Lillehammer Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Ventilslipepasta? Kreativt! Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 ET slag på skrutrekkeren, med hammer, mens du holder trekkeren i sporet. Det får ofte skruer som har "grodd" fast i treverk til å løsne. Så kan du skru dem ut (forhåpentlig) Det er viktig med en skarp og tilpasset skrutrekker som passer til skruesporet både med hensyn på bredde og tykkelse. Det er vanskelg å få ut disse skruene, dersom du ikke får lagt kraft rett på trekkeren, mot skruen i skruens lengde rettning. Lykke til! Er du heldig har skruene hatt det fuktig og blitt "røde" da er de sprø og knekker for ingenting. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
TMe Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Ventilslipepasta funker, men spesialmiddelet "ScrewGrab" er bedre. Det er en gel med diamantpulver. http://www.screwgrab.com/ Slag i aksiell retning som "aileenll" beskriver fungerer veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Mange gode råd her. Alt går inn i minnebanken for senere anledninger. For det kommer flere skruer. Fikk i dag demontert det jeg skulle for denne gang. Jeg skulle nok prøvd trikset med å gi skruen et slag i hodet, for jeg kjenner til det når en skal skru ut bolter på en motot etc. da for å unngå at de dras av. Uansett, så ble nok Biltemas "dremmel" til 149 kr strategien. Veldig hendig for å lage et dypere spor og ikke minst å rengjøre sporet for diverse lakk og rusk som har satt seg. Det gikk ikke alltid bra, så en skrue måtte freses løs. Jeg har ikke hatt noen dremmel i nevene før, og det var et ok verktøy å jobbe med.40 deler fulgte med settet. Hvordan resultatet ble, kommer i prosjekttråden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Ventilslipepasta funker, men spesialmiddelet "ScrewGrab" er bedre. Det er en gel med diamantpulver. Takk for tipset! Har lett etter dette produktet, så nå er to flasker på vei i posten fra USA til meg! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.