Jump to content

Trim chip til VP D motorer


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har blitt fortalt av et VP service senter at Volvo Penta "løst har snakket om" at de kan komme til å levere trim chip (eller en eller annen form for datastyring som øker HK/Nm i motoren) til D4 og D6. Dette er jo ganske så vanlig på bilmotorer. Er det noen her som har hørt noe om dette?

 

Jeg vet at det finnes tyske leverandører av trimchip til KAD motorene - men jeg er ikke spesielt interessert i slike systemer. Poenget er at om VP står bak blir det hele mer seriøst og trygt å bruke (akkurat som f.eks. Toyota leverer trim chip til D4D motoren i RAV 4 - og opprettholder garantien på motoren)

Link to post
Share on other sites

Det er jo noe med drevene også, da.?

 

Drevene til KAD-seriene håndterer ikke mer enn KAD300, dvs. ca. 300HK (eller for å være mer nøyaktig - dreiemomentet en diesel i denne størrelsen gir). De nye drevene til D4 og D6 (er ikke 100% sikker på om det er samme drev, forresten) håndterer dreiemomenet på en diesel opp til ca. 350hk. Det er kanskje ikke tilfeldig at aksel-versjonen av den største D6-motoren yter 370hk, mens de bare tar ut 350 av drev-versjonen.

 

Trimmer du mptoren med chip er det ikke sikkert det går så bra med drevet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt fortalt av et VP service senter at Volvo Penta "løst har snakket om" at de kan komme til å levere trim chip (eller en eller annen form for datastyring som øker HK/Nm i motoren) til D4 og D6. Dette er jo ganske så vanlig på bilmotorer. Er det noen her som har hørt noe om dette?

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men poenget ditt har jeg kommentarer til. Dersom Volvo har en slik chip, hva skal den da koste om de skal være seriørse? For den må vel belegges med hk-avgift formoder jeg. Ellers er det min oppfatning at så lenge det ikke er racerbåt jeg skal ha, vil jeg styre unna chiptrimmede motorer. Tror ikke det er bra for båtmotorer som er utpinte fra før. Har selv en 3,5 liters Yanmar 4LHA-STP, som det er tatt ut 230 bhp på. Tror grensen her er nær maks. Marsjer ikke over 2700 omdr, 3300 er bånn gass.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det er jo noe med drevene også, da.?

De nye drevene til D4 og D6 (er ikke 100% sikker på om det er samme drev, forresten) håndterer dreiemomenet på en diesel opp til ca. 350hk. Det er kanskje ikke tilfeldig at aksel-versjonen av den største D6-motoren yter 370hk, mens de bare tar ut 350 av drev-versjonen.

 

Trimmer du mptoren med chip er det ikke sikkert det går så bra med drevet.

<{POST_SNAPBACK}>

Du er definitivt inne på noe viktig her. To poenger:

1. D6 350 som leveres med drev har kompressor og turbo. D6 370 som brukes på rett aksel (og IPS)har ikke kompressor. Dreimomentskurven er betydelig kraftigere på lavt turtall på D6 350 enn på D6 370. Årsaken til at D6 350 med drev har kompressor er for å få planende båter raskt ut av vannet og opp i plan (kompressoren gir effekt boost tidligere enn turbo fordi en kompressor er drevet av veivakselen - mens turboen er drevet av eksosen). Det er den kraftige og raske økningen i dreimomentet som tar knekken på drevene (det er samme som skjer med clutch/gearkasse på en bil - men på en normal båt har man jo ikke clutch). En gradvis økning i dreimoment som KAD 300 har - der maks dreimoment er på 3400Omin er betydelig snillere enn D6 350 motoren som leverer maks dreimoment på 1200 Omin. Således har D6 370 en litt mer lik karakteristikk som KAD 300.

Jeg får ikke klipt ut dreimomentskurvene av pdf dokumentene - men se sammenlign grafene i produkt bulletinene her så ser dere hva jeg mener

D6 370

D6 350

2. Dette med holdbarhet på drevet og motoren er nettopp årsaken til at jeg er interessert i en løsning fra VP - for da vet man at de er på den sikre siden av grensene. Frittstående "trim chip programmerere" må finne ut dette den harde måten - dvs. tøye strikke (eller drevet) helt til det ryker. Det er dyrt for kunden. Og ikke minst handler det om sikkerhet.

 

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men poenget ditt har jeg en kommentarer til.  Dersom Volvo har en slik chip, hva skal den da koste om de skal være seriørse? For den må vel belegges med hk-avgift formoder jeg. 

Ekstra HK avgift = 135 kroner pr hk. Det er til å leve med mener jeg. Dessuten er jeg ikke først og fremst ute etter mer hk - det er mer dreimoment som er av interesse. Toyota selger trim chip til kunder uten å rapportere dette til myndighetene. Det er hver enkelt eiers ansvar å sørge for å betale avgift og ha gyldig forsikrig. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trim chip er ikke noe problem å få tak i. Har masse kontakter i bilbransjen (Drevet verksted i over 10 år). Det går fint å bruke noe av det som er beregnet for bil/lastebil med små modifikasjoner. Venter ett svar i løpet av kort tid på pris. Effekt uttak kan justeres selv og trolig vil motorens elektronikk selv "kutte" ved feks for høyt turbotrykk. det har den ihvertfall gjort på de bilene jeg har hatt med chipping. Vedrørende effektuttak så er det nok drevene det går hardest utover. Har selv Kad 42 motorer 230 hk, mekanisk pumpe. Ifølge VP verkstedet gir disse motorene ofte bare 90-95& :cool: av den effekt di skal. Skal justere opp disse 10-15 % iløpet av vinteren. Dette gjøre ved å regulere diesel mengde og evt regulator(raskere pådrag). Man må da være obs på motor temp. 42 motoren er samme motor, lager og stempel som 43 og 44(24 ventiler), 300 (24 ventiler). Drevene på de nye D4 og D6 er mye kraftiger enn de gamle 290 DP drevene.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men poenget ditt har jeg kommentarer til.  Dersom Volvo har en slik chip, hva skal den da koste om de skal være seriørse? For den må vel belegges med hk-avgift formoder jeg.  Ellers er det min oppfatning at så lenge det ikke er racerbåt jeg skal ha, vil jeg styre unna chiptrimmede motorer.  Tror ikke det er bra for båtmotorer som er utpinte fra før.  Har selv en 3,5 liters Yanmar 4LHA-STP, som det er tatt ut 230 bhp på.  Tror grensen her er nær maks.  Marsjer ikke over 2700 omdr, 3300 er bånn gass.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg studert dette noe når jeg vurderte en 870. Disse har jo ofte den motoren du har. Lar du denne gå på 2700 i en slik båt får du jammen ikke rare farten (14-15). Tror de aller fleste med slik båt og motor går med over 3000, antakelig 3100-3200, det er først da båten når 20 knop og som virket som riktig fart for båten... Hvis du ikke går mange timer i året tipper jeg at du "kaster" bort tiden med å gå på 2700..., hvis det bare er for å spare motoren... Selgeren i den jeg prøvde gikk på 3200 for han fikk 3600 på fult sa han. Når jeg gav full pinne fikk jeg bare litt over 3300!! Det er nok litt drøyt, men å legge seg 600 under topp på disse motorene tror jeg ikke er nødvendig. Da hadde mange av disse motoren vært døde allerede (det er poenget mitt).

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i det du sier om NB 870. 4LHA-STP er en for snau motor til denne båten om du ønsker den farten de snakker om der. Når jeg går med 2700 omdr. på min NB 820, går den mellom 19-20 knop på GPS alt etter strømforhold - forbruk etter oppgitt tabell: ca. 27 l/t. Går jeg på 3100 omdr. ligger jeg på 22-23 knop og et dieselforbruk på ca. 39 l/t. Med maks. pådrag på 3300 omdr. og med nysmurt bunn går jeg med tett på 27 knop og et dieselforbruk på ca. 49 l/t. Jeg bruker båten ca. 200 timer i året og har et gjennomsnittlig dieselforbruk på mellom 7-8 l/t utenom tursesongen da jeg fikser en del. I tursesongen gjerne opp i 10-15 l/time.

 

Motorene tåler nok en del men de varer lenger om man ikke peser dem altfor mye tror nå jeg da.

 

Ellers så anbefaler Yanmar Help http://www.yanmarhelp.com/operate.htm, maks kontinulerig omdr. på denne maskinen til 2650 omdr, som er 85% av maks. anbefalt kontinuerlig omdr. oppgitt av Yanmar på 3100 omdr. I samme strengen er det argumentert litt rundt begrunnelsen.

 

Litt OT denne strengen nå. Ellers så er det vel ikke så mye tenke på chip timming for min del da denne maskinen ikke har noen elektroniske styringer av noe slag.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt dette jeg. Hvis man chip-trimmer en motor som har både kompressor for det lave turtallsområdet og en relativt stor turbo (regner jeg med) som tar seg av effektøkningen i det øvre turtallsområdet. Hvilken effekt vil da chiptrimming ha ved lave turtall, det vil si når kompressoren jobber. Man kan jo ikke øke kompressortrykket ved hjelp av chip, da må man dreve om kompressoren med et remhjul, som gjør slik at kompressoren snurrer fortere og dermed gir mer trykk. Den har ingen elektronisk styrt wastegate som en turbo....Eller er jeg helt på jordet nå... :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Ut i fra min ringe kunnskap om kompressor tror jeg ikke du er helt på jorden. Jeg tror detfinnes chip til bilmotorer med kompressor som gir effektøkning uten at man bytter remhjul - men etter det jeg har hørt bytter man gjerne remhjulet (som på VW G60 motor) også. Mulig at om man bare optimaliserer drivstoff, luft og tenning om man chipper uten å bytte remhjul

 

Ditt poeng med kompressor og turbo er nok et poeng til at jeg er interessert i om Vovlo Penta leverer trim chip - for de kjenner motorene sine og vet hva de gjør

Link to post
Share on other sites

Trimchip VP

 

Ser på denne linken at man kan få trim-chip til VP D6-310. Da får du 350 hk og 840Nm (mot 730Nm orig.). Men det er vel som du sier, ingen vits å ta sjanser med nye motorer som er under garanti. Da er det nok bedre med "originalvare".. :wink:

 

En ting jeg ikke skjønner med drevprodusentene, er st de ikke satser mer på trykksmurte drev. Da slipper man å dra olja rundt i drevet hele tida. Man sparer ca.10hk pr. drev bare på et slikt system, helt uten at man trenger å belaste motoren ytterligere. Det finnes jo, men bare for racing (Bravo Six-drive).

 

Andre og billige måter, er jo et større og mer lettpustet luftfilter, men om det finnes til VP er jeg usikker på. Men effekten er vel uansett relativt marginal. Men et par hk her og et par der hjelper jo litt.

Link to post
Share on other sites

Har selv Kad 42 motorer 230 hk, mekanisk pumpe.  Ifølge VP verkstedet gir disse motorene ofte bare 90-95& :cool:  av den effekt di skal.  Skal justere opp disse 10-15 % iløpet av vinteren. Dette gjøre ved å regulere diesel mengde og evt regulator(raskere pådrag). 

Dette var interessant. Jeg har selv en kad42 i en Riviera 925. Motoren er nok litt i snaueste laget, spesiellt med litt folk eller ferielastet. Marsjer vanligvis på ca 3200-3300 o/min, og har da ca 19-20 knop. Skulle gjerne hatt litt mer kraft og fart, og en oppgradering av motor kunne i så måte vært interessant. Eneste jeg er usikker på er dette med sikkerhet og holdarhet. Jeg har også vurdert å skifte motor til en kad300, men det blir jo veldig dyrt da. Har lett etter brukte kad300 på nettet, men de er ikke lette å få tak i. Det hadde vært veldig kjekt å høre hvordan det går med forsøkene dine.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...