Jump to content

Hvor mye luft?


BEG

Recommended Posts

Driver fortsatt med mitt lille prosjekt om installering av agregat i motorrommet. Slik det ligger an nå, ser det ut til at aktuell løsning er å plassere dette i egen isolert stålkasse. Denne skal utstyres med automatisk slukkerutstyr og ventilasjon.

 

Så til spørsmålet. Er det noen som kan regne ut luftforbruket pr. minutt på en 2,5 HK bensinmotor??

 

Tilleggsspørsmål; Det finnes godkjente ventilasjonsvifter for motorrom (knistsikre). Noen som vet om hva slags maksimumtemperatur disse egentlig er beregnet for?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Så til spørsmålet. Er det noen som kan regne ut luftforbruket pr. minutt på en 2,5 HK bensinmotor??

Hei

Tror det blir slik..... :confused:

 

Syl vol x rpm /2 (4-takt) x 60 min = liter pr. time

 

Eksempel er 100cc 4-t sugemotor ved 3000 rpm.

 

0.1 x 3000 /2 x 60 = 9000 liter pr. time eller 150 liter i minuttet.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei

Tror det blir slik..... :confused:

 

Syl vol x rpm /2 (4-takt) x 60 min = liter pr. time

 

Eksempel er 100cc 4-t  sugemotor ved 3000 rpm.

 

0.1 x 3000 /2 x 60 = 9000 liter pr. time eller 150 liter i minuttet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg formoder dett er en vannavckjølt motor da og ikke en luftavkjølt. Denne motorern forbruker ikke mye luft for forbrenning, regner med at en 3-4cm² på slange rekker, samt at en vannavkjølt motor trenger litt avlufting også. Du bør nok regne med at den trenger omtrent det samme arealet på slangen inn og ut for lufting av motorromet. Da bør du nok legge deg på 8-10cm² inn og det halve som utlufting. Er det en luftavkjølt bensinmotor du skal pakke inn i en kasse, ja da skal jeg ikke engang megi meg ut på å forsøke å beregne luftmengden som er nødvendig, men liten er det ikke. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder for en hvilken som helst motor: Ca 45kg luft per kilo brennstoff.

Motoren din:

2.5 Hk = 2.5*0.73= 1,825 Kw KiloWatt.

 

Forbruk for din motor: 1.852Kw*0.360kg/Kwh.= 0,657 kg bensin per time.

 

Forbruk luft: 0,657 kg bensin * 45 kg luft/kg bensin= 29,565 kg luft per time

 

Forbruk i liter per minutt: 29,565kg luft/1.293 kg per m3.= 22,865m3 luft/ 60 minutter = 381 liter luft per minutt.

 

Svaret på det du spør om er derfor: Du trenger ca 400 liter luft i minuttet til denne motoren. Dette er ikke mye luft, og jeg tror neppe du vil få noe problemer med dette.

 

Til din informasjon: Den teoretiske luftmengden motoren trenger er 14kg luft per kilo brennstoff.

En bensinmotor bruker ca 360 gram bensin per kilowatt time.

En diesel motor bruker ca 160 gram diesel per kilowatt time.

Forbruket på en dieselmotor på 100 hk blir derfor:

100hk ganger 0,73 kilowatt per hestekraft = 73Kw

73kw ganger 0.160 kg/Kwh = 11.68kg

 

Forbruket på en bensinmotor på 100 Hk blir:

73Kw ganger 0,360 kg/Kwh = 26.28kg

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Til din informasjon: Den teoretiske luftmengden motoren trenger er 14kg luft per kilo brennstoff.

                            En bensinmotor bruker ca 360 gram bensin per kilowatt time.

                            En diesel motor bruker ca 160 gram diesel per kilowatt time.

    Forbruket på en dieselmotor på 100 hk blir derfor:

    100hk ganger 0,73 kilowatt per hestekraft = 73Kw

    73kw ganger 0.160 kg/Kwh = 11.68kg

 

    Forbruket på en bensinmotor på 100 Hk blir:

    73Kw ganger 0,360 kg/Kwh = 26.28kg

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Her er det noe skurrer litt hos meg. Du sier at en bensinmotor forbruker 2.25 ganger(360g mot 160g) mere drivstoff enn en dieselmotor. Jeg vet at en dieselmotor har noe høyere virkingsgrad enn dieselmotoren, men 2.25 ganger høyere er den ikke. Brennverdien for bensin og diesel er tilnærmet like, bensin 44MJ/kg, fyringsolje(tilnærmet lik diesel) 41.6MJ/kg. (Referansen her er Hellsten og Mørstedt formler og tabeller) Bensin har faktisk en noe høyere brennverdi enn diesel, men det er marginalt. Setter vi disse verdiene inn i ligningen for elementær forbrenningsteori og ser bort fra virkingsgraden så blir bensin mest effektiv, og forbruket pr kW/time blir minst. Da er det slik som jeg ser det kun virkningsgraden som vil være avgjørende for det endelige forbruket. :wink:

 

Siden jeg ikke finner ut av dette selv så håper jeg du kan komme med noe mere informasjon om disse forbruksverdiene dine for bensin og diesel. :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er det noe skurrer litt hos meg. Du sier at en bensinmotor forbruker 2.25 ganger(360g mot 160g) mere drivstoff enn en dieselmotor. Jeg vet at en dieselmotor har noe høyere virkingsgrad enn dieselmotoren, men 2.25 ganger høyere er den ikke. Brennverdien for bensin og diesel er tilnærmet like, bensin 44MJ/kg, fyringsolje(tilnærmet lik diesel) 41.6MJ/kg. (Referansen her er Hellsten og Mørstedt formler og tabeller) Bensin har faktisk en noe høyere brennverdi enn diesel, men det er marginalt. Setter vi disse verdiene inn i ligningen for elementær forbrenningsteori og ser bort fra virkingsgraden så blir bensin mest effektiv, og forbruket pr kW/time blir minst. Da er det slik som jeg ser det kun virkningsgraden som vil være avgjørende for det endelige forbruket.  :wink:

 

Siden jeg ikke finner ut av dette selv så håper jeg du kan komme med noe mere informasjon om disse forbruksverdiene dine for bensin og diesel.  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Det jeg kan se ut fra tabellene til Volvo og Yanmar er et forbruk på ca 210 - 240 gr/kwt.

En Ottomotor ligger på ca 320gr såvidt jeg kan finne ut. Diesel har fremdeles god margin, men

forskjellen minker ved høyere turtall.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Det jeg kan se ut fra tabellene til Volvo og Yanmar er et forbruk på ca 210 - 240 gr/kwt.

En Ottomotor ligger på ca 320gr såvidt jeg kan finne ut. Diesel har fremdeles god margin, men

forskjellen minker ved høyere turtall.

 

Ben

<{POST_SNAPBACK}>

Jegt har nå kikket litt rundt på nettet, gravd litt i papairer, og det ser ut som det som er normalt å brukte verdier for spesifikt brensel forbruk på rundt 305-320g/kWh for bensinmotorer(4takt- Otto) og 200-220 for diesel(4 takt). 2 takt saktegående diesel kan være noe lavere. (Min VP41A motor har et spesifikt forbruk litt under 230g/kWh)

 

Når det gjelder virkingsgrader så er det gjerne brukt inntill 36% for moderne bensinmotorer, gammel teknologi har ofte under 30%.

 

Mens diesel har en del høyere, som f.eks scania`s DTC1101 denne har en virkingsgrad på 46%

Sulzer totakter kan komme opp i 56% virkingsgrad, da blir nok det spesifikke drivstofforbruket ennå lavere enn 200g/kWh.

 

Dette stemmer jo sånn noenlunde med brennverdien for diesel som er på 41.6MJ/kg, dette gir ca. 86g/kWh. (Har man en motor som har 100% virkingsgrad så blir dette forbruket pr. kWh)

 

Tar man da disse oppgitte 210-220g/kWh fra Volvo eller Yanmar så gir dette en virkingsgrad på 39-41%. Jeg har desverre ikke tilgang til data for bensinmotorer, men forholdet blir tilnærmet det samme, brennverdi på 44Mj/kg gir 82 g/kWh, litt dividering og mulitiplisering gir en virkningsgrad på rundt 26-27%. Dette er jo lavere enn hav som regnes som optimalt i dag, det skulle vært 36%... Snur litt på formelen og regner med 36%. Dette gir et spesifikt forbruk på 230 g/kWh for bensinen.

 

Det kan se ut som om saktegående dieseler har en høyere virkningsgrad enn hurtigående, dette gjelder i allefall for i lavere turtallsområder. I følge en forskingsrapport fra Marintek så har en saktgående høykompressjonsdiesel en virkningerad på oppunder 50% ved lave turtall (0-400o/min), denne faller til litt under 40% ved høye turtall (1600o/min) Dette er neppe relevant informasjon for oss småbåtredere sidend et er de færreste som har en slik maskin under dørken.

 

Skal man oppsummere litt på slutten da mon tro :rolleyes:

Det ser ut som om moderne bensin motorer(Otto) har blitt mere effektive i forhold til gårsdagens. Dette stemmer vel også folks oppfatning.

 

Dieselmotorer er nok mere effektive enn bensin motorer(Otto), virkningsgraden er jo gjerne 8-10% høyere enn for en moderne Ottomotor, Moderne VW TDI motor har en virkingsrad på 43%, men otto på inntil 36%.

 

Litt referanser på slutten er jo også greit:

Marintek

VW TDI

Engine & Fuel Engineering

Hellsten, Mørstedt: Energi- og kjemiteknikk, Formler og tabeller.

 

Dette ble sikkert litt tørt for de fleste... er åpen for kommentarer og feil siden jeg ikke har sjekket dette to ganger. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...