Annelie Startet 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2012 Jag vill lätt kunna ta upp min Nordlandsbåt själv,tre-roing, 6m. 80km/h behöver inte ha bromsar. Har provat 2 båttrailer, men draget är så högt på stäven så det har inte fungerat, se bilder på min blog http://storbatuw.blogspot.se Hoppas ni i Norge kan hjälpa mig. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Velkommen til Baatplassen; her får man svar på nesten ALT, etterhvert også om tradisjonelle, norske trerobåter. Se "Robåttråden" og tråden "Robåt med seil i regn og vind, flott tur". Så spørsmålet ditt: En robåt - og særlig Nordlandsbåt som har så høyt spring! - skal ikke dras eller slepes etter stevntoppen. Derimot skal alle robåter ha slepehull i lotet, altså nedenfor det meste av stevnbuen. I en Nordlandsbåt blir dette i praksis bakenfor stevnkrumningen. Dersom du borer et slikt hull og fester slepetauet der, vil du neppe ha problem med å få båten opp på hengeren. Her ser du en tegning som viser landsetting av en rundstevnet båt: MEN: Jeg synes det er skummelt å kjøre robåter på båthenger med mye vekt på kjølen; erfaringen min er at kjølen kan bli slått inn (en skade det kom på en riktig tung båt som bare sto på kjølen - selv om jeg hadde sagt at den måtte ha mest vekt mot bunnen ved siden av kjølen) Selv har jeg kjørt båt på flathenger, med båten stående på 4 såter av bildekk mot bunnen, og kjølen svevende fritt over hengeren. De fleste kjører likevel robåter på vanlige båthengere, og har forhåpentlig mye av vekten hvilende på sidestøttene. Jeg så ellers på bloggen din at det var noe med "viking"-båter. Selv var jeg på råseilseminaret i Skudenes; både skipet og resten av seminaret var en opplevelse! Lykke til - fortell hvordan det går! Mvh, "Roeren" Sitér dette innlegget Link to post
Annelie Svart 4.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Tack för svaret! Nu blev jag riktigt nervös för jag körde 60mil i somras med båten stående mest på kölen. Jag har ett hål i lotten. Ska jag först fästa ett rep (tau) som jag sedan fäster slepetauet i innan jag drar upp båten på hengeren? Finns det några bilder på en bra henger (båttrailer) som skulle passa båten? Jag var på förra årets råseilseminar i Oslo, det var fantastiskt. Hälsningar Annelie Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Jeg pleier å feste en tauring i hullet; tauet gjennom hullet, og et skautstikk ("flaggstikk") like foran båten til å binde sammen tauringen (tauet jeg har til tauring trenger altså ikke være mer enn 2-3 m langt). Så fester jeg sleperen i tauet. Jeg har ikke oversikt over båthengere; vet bare at jeg ikke har hørt om noen som er spesielt egnet til trebåter. Prøvde forresten senkekjøl for første gang i en oselver halvromsfæring (skal egentlig ikke finnes!), der jeg snekret kjølkasse i vår. Avdriften ble helt borte; med ett kunne jeg krysse med et bitte lite seil og flate ro-halser! Sitér dette innlegget Link to post
Annelie Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Menar du att man ska göra en lagd ring av rep som ska sitta fast hela tiden i hålet? Det måste väl bromsa mycket när man seglar? Jag har lite svårt att förstå hur du menar Roeren? Jag förstår heller inte vart man söker efter ex "robåttråden"? Spännande med sänkeköl på Oselvern. Jag har funderat på hur det skulle vara med centerbord. Hälsning Annelie Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 (redigert) Nei, tauringen skal du kun feste i hullet når båten skal opp eller slepes. Når du har skåret (stukket) tauenden gjennom hullet i lotet og dratt enden frem foran båten, står du med to tau fra hullet (de to er altså egentlig samme tauet). De knyttes sammen med skautstikk ("flaggstikk"), slik at ringen som tauet danner rekker like fremfor båten. Dersom tauet er bare ca 2 m langt, blir det to tauender som skal knytes sammen, og ringen blir en knapp meter lang. Å søke etter tråder: Siden det er jeg som har startet "Robåttråden", kan du klikke på avataren min (det lille bildet av en seilende robåt) til venstre. Da kommer du til min profil. Her skal du trykke på "Finn innhold" oppe til høyre på siden. Det kommer frem en liste både med tråder jeg har startet og tråder jeg har hatt innlegg på. Du kan også bruke "search"-rubrikken øverst til høyre på denne siden her. Senkekjøl: Jo, dette har vist seg meget effektivt. Men idag prøvde jeg den i litt hardere vind og litt større seil, og da brakk den! Altså: Tykkere plate - og kanskje litt mindre dypgående. Jeg prøver videre! Redigert 6.Oktober.2012 av roeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 (redigert) Har selv kjørt tilsvarende båter, 3 roring, 2 1/2 roms på en Tyssehenger med "selvjustering" bak flere mil uten problem. Passer på å ikke stramme for mye med tau/stropper slik at båten presses ned mot sidestøttene eller presses sammen tverrskips. Bruk hullet i lottet som Roeren beskriver. Jeg smører alle kjølruller og støttehjul med vannfast greas. Redigert 6.Oktober.2012 av pege (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Annelie Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Tack för råden. Annelie Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Var i Roskilde - vikingmuseet - i helgen, og der så jeg en Brænderup-henger med robåt på, der kjølen svevde i luften, og båten sto kun på siderullene. Men om slikt produseres, eller om dette var en modifisert henger, vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Annelie Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Hej Roaren. Tog du någon bild på trailern(hengeren)? Tillhörde den Vikingskibsmuseet? I så fall kan jag ju maila dem och höra efter om trailern. Hälsning från Sverige där det spöregnar. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Det ser ut som om minst en av tverrstengene bøyer ned; gjort senere? Og det har kanskje vært midtruller - som nå er fjernet? Dessuten tror jeg det er 4 hjul på hver av sidestøttene (8 på hver side) Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Skal båten bare hvile på siderullene bør de plasseres på det bandet som har bete/fast toft. Ellers tror jeg det blir for stort press på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Skal båten bare hvile på siderullene bør de plasseres på det bandet som har bete/fast toft. Ellers tror jeg det blir for stort press på skroget. Hengeren jeg så på Vikingskibsmuseet hadde to sidestøtter på hver side - men ellers er nok dette riktig; når jeg kjører robåt på vanlig "flathenger", bygger jeg opp 4 "såter" av bildekk, 2 på hver side, som båten står på - ved to band. På båthenger tenker jeg meg at båten kanskje har det bedre om det ligger to nokså tynne bord mellom siderullene, på langs av båten, ett på hver side, slik at trykket blir godt fordelt. Sitér dette innlegget Link to post
Annelie Svart 16.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Ok! Det var många år sedan jag var på Vikingskibsmuseet i Roskilde. Var det något speciellt när du var där? Jag skulle vilja ta en tur dit. När ska jag åka för att få ut så mycket som möjligt av vistelsen? Har de något seminarium jag kan åka på? I somras seglade jag min Nordlandsbåt med Allan från Roskilde på "Vinden Drar". Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Det er denne nye rekontruksjonen av Skuldelev 6; den forrige er "Kraka Fyr", og har en ganske annen stevnform. Den skal sjøsettes nå til helgen, 20.-21. okt. Husker ikke detaljene. Antar at forsommeren er den beste tiden - men se på nettet. Allan kjenner jeg; har truffet ham flere ganger på Vinden Drar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.