Baltic Startet 12.Februar.2005 Del på Facebook Startet 12.Februar.2005 Som bilag til Båtmagasinets årbok 2005 fulgte det med varekatalog fra Waeco. I denne varekatalogen, på s. 64, er det noen vekselrettere fra "mobitronic". Er disse, forholdsvis rimelige, vekselretterne egnet for å gi strøm til TV, bærbar PC e.l.? På noen står det,- Effekt: 110 Watt (30 min) Betyr disse 30 min. at vekselretteren kun kan brukes i maks. 30 min. av gangen, og i tilfelle hvorfor står det ikke slik begrensning på den aller rimeligste? Er det noen her som har kunnskap om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 Dette har med INTERMITTENT drift å gjøre. Kort fortalt vil det si at enheten kan belastes med en S2 last i 30 minutter før den blir for varm, og kutter ut. I S1 ( kontinuerlig ) vil en tilsvarende last, ligge på f.eks 75W. Det er fint at enhetene tåler å "overbelastes" i kortere øyeblikk ( f.eks om du trenger å lodde litt med loddebolte, skal føhne håret, eller vil kjøre "ALT" på en gang, en kort periode. Men å bare oppgi S2 data, det vil jeg anser det som på kanten til "juks". Enheten vil da fremstå som "kraftigere" enn de er. Med forbehold om at jeg misforstår noe.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
KOB Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 (redigert) I fortsettelsen av dette - er det noen som har en anbefaling mht. inverter? Jeg vurderer å kjøpe en inverter til Hannah III. Behovet som så langt er avdekket er noe så prosaisk som lading av batterier til digitalkamera, lading av mobiltelefon (heller ikke der varer batteriene evig, særlig ikke når du er langt unna 220V). Men jeg ser også for meg muligheten av en flatskjerm TV en gang (kanskje). Muligens noe 220V verktøy kan være aktuelt. Og så kanskje en hårføner - som ikke trenger å være for kraftig. Noe forslag til type/hvor kraftig inverteren bør være, pluss dette med sinus? Redigert 12.Februar.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Skipper Worse Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 KOB, får du ikke 12V-adapter til det meste, da? Det er i alle fall billigere og enklere enn inverter, i alle fall for PC som skal eller ikke skal eller muligens skal ha "vaskeekte sinus" hva nå det er (bihuler??). Jeg har en 1000W inverter kjøpt fra Maritim for den nette sum av 1.700,- ... kjøpte den på auskjon på QXL, der Maritim av og til legger ut en liten godbit. Denne er, som du anydet, til litt småverktøy når landstrøm ikke er tilgjengelig + til Quindebestets haarphoener. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Erik Svart 12.Februar.2005 Del på Facebook Svart 12.Februar.2005 (redigert) Dette er ikke svar på noen av spørsmålene, men nye spørsmål på samme tema : Kjenner noen til dette firma, og til produktene de selger (synes de var billige, men er de bra nok). Er spesielt interesert i laderen, og 300W inverteren. Er det OK greier å bruke i båt ?? Laderen skal lade primært i uthavn foreløpig 115Amp, men vurderer å øke til 230A. Inverteren skal primært dra Laptop m/GPS ('kartplotter') ved gange, og reise tv ved langvarige nedbørs perioder og landligge, samt lade mobiltelefoner etc. (Ehh : det glemte jeg vist) Det er DETTE firma jeg sikter til http://www.baatelektro.no/index.html Redigert 12.Februar.2005 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Jakob Svart 13.Februar.2005 Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 Har en mobitronic 150w ombord. Fungerer fint med pc tilkoblet både inverter og pc lever ennå. Heller ikke noe problem med å bruke tv tilkoblet. Har bestillt en ny inverter 150w til, flatskjerm pluss pc ble for mye for en. Ellers så skinner solen i dag så...... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.Februar.2005 Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 Har ingen erfaring med mobitroncs invertere, men jeg har en 25A mobitronlic lader Laderen har fungert 100% hele tiden i flere år nå, og det står på i lange perioder hver vinter. Jeg har ikke noe problem med å anbefale mobitronc. Virker som solide saker. Stillegående er den også. Har en 150W inverter av ukjent merke som jeg kjøpte for en billig penge her på baatplassen. Har brukt den veldig lite, men koblet til TV'en er om dagen. Stillegående var den ikke. Kan man unngå inverter synes jeg det er best, så jeg prøver å få mest mulig av tingene ombord til å gå på 12V Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 13.Februar.2005 Del på Facebook Svart 13.Februar.2005 Jeg har en 17" phillips flat skjerm tv i båten, som jeg kjøpte i fjor. Denne går på 12 volt, og den er koblet på strømnettet til båten. Mener jeg husker at noen her fortalte av phillips forhandleren på ryen hadde laget en spesiell duppedings som man koblet 12 volten igjennom. Noen som kan bekrefte det? Tv`n er vist litt følsom for volttap.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.