jada Startet 12.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2005 (redigert) Leste nettopp en artikkel i lokalavisa. Artikkelen er (foreløpig) ikke lagt ut på avisas nettside, men historien er som følger: Kystlaget Terje Vigen i Grimstad kjøpte en eldre fiskeskøyte for noen år siden. Bygget i 1960. Skroget blir beskrevet oppbygd slik: "Under vannlinjen er båten kledd med kobberplater, og helt under båten er det en jernkjøl hvor det har vært festet sinkanoder". Så sent som i 2003 ble kobberplatene tatt av for å sjekke skroget. Alt ble funnet i orden. Høsten 2004 ble det "funnet merkelige strukturer" i bunnbordene innvendig. Det ble påvist lutkrystaller, og mye av treverket i skutebunnen var smuldret opp. Kunne nærmest graves ut med skje. Årsaken skal være strøm på avveie. Dette medførte en kjemisk reaksjon med metallet slik at det ble dannet lut, som igjen spiste opp bindemiddelet i treverket. Resultatet er at store deler av skutebunnen må skiftes ut. Kostnad: etpar hundre tusen kr. Hvordan "strømmen er kommet på avveie", vites foreløpig ikke. Skremmende at dette kan skje så fort. Nå er artikkelen lagt ut på nettet. Redigert 12.Februar.2005 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2005 (redigert) Neppe batterier. Batterier er sin egen lille verden. Her må både pluss og minus være i kontakt med elektrolytten kalt saltvann før det skjer noe galt. Stikkordet er nok landstrøm. Kombiner det med dårlig eller manglende jordfeilbryter, potensialforskjell i bryggejord og jord eller enda verre. En fase ligger til jord via et treskrog gjennomtrukket av saltvann. Spesielt interesserte kan lese her. Eller her. Lotus Redigert 12.Februar.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2005 "Under vannlinjen er båten kledd med kobberplater, og helt under båten er det en jernkjøl hvor det har vært festet sinkanoder". Kan det ha noe med denne kombinasjonen av metaller å gjøre? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Arnstein Svart 14.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2005 Kan det ha noe med denne kombinasjonen av metaller å gjøre? <{POST_SNAPBACK}> Tror kanskje du er inne på det her. Ikke uvanlig at trebåter blir angrepet i og rundt motorfundamentet. Luta tar cellulosen i treverket. Vet om et eksempel her i havna. Vedkommende har ikke ligget med landstrøm i det hele. Heller ikke nabobåtene. Har forstått det slik at av og til kan sinkanoder være en pest for trebåter. Har noen tuklet med dette, så kan det fort bli elektronutveksling med jern, kobber og sink tilstede. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Hebbe Svart 14.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2005 Her er det noe som i mine øyne ikke rimer. Alle de vrak (st. hansbålobjekt) jeg har sett har det eneste som var helt vært helt vært området rundt der motoren med alle sine små oljelekasjer hadde stått. Olja har impregnert treverket i disse områdene slik at råte ikke har vært å se der. men resten av båten bar ikke mulig å redde. Mener å huske en repotarse for en stund tilbake om akkurat denne båten, og der var bl.a. strøm nevnt som en mulig årsak. Husker ikke om jeg leste om dette i nett eller papirform. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
jada Svart 14.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2005 Artiklene som Lotus har linket til, var interessante. Her kommer det frem at det ikke nødvendigvis må være strøm tilstede i det hele tatt for å få "lut-råte". Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 15.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2005 Her er det noe som i mine øyne ikke rimer. Alle de vrak (st. hansbålobjekt) jeg har sett har det eneste som var helt vært helt vært området rundt der motoren med alle sine små oljelekasjer hadde stått. Olja har impregnert treverket i disse områdene slik at råte ikke har vært å se der. men resten av båten bar ikke mulig å redde.Ja, kanskje som oftest. Båtmagasinet hadde en artikkel om dette en tid tilbake. Seriøse instanser har undersøkt saken, jfr. denne artikkelen http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...0,_cai8n4qbecs_. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.