Jump to content

Extra cirkulationspump ..

I.E

Recommended Posts

Goddag !

Undertecknad har vattenburen värme som drivs av en Webasto DBW 46 ( 4,6 kW ). Denna Webasto värmare har en cirkulationspump som sitter monterad i underkant av värmaren och på ett sådant sätt att jag svårligen kommer åt att demontera den utan att plocka ner halva motorummet. Anledningen till att jag vill byta ut den är att den väsnas och för en massa oljud typ "iiiiiååååååååiiiiiiiuuuuu" , absolut det värsta man kan lyssna på när man skall sova! Det är pumpen själv som väsnas, inte p.g.a luft i systemet.

Min fråga är om man inte kan köpa en extra cirkulationspump och koppla denna på slangen en bit bort och driva vattencirkulationen via denna istället för den som sitter orginal på Webaston. På detta sätt blir ingreppet enkelt samt gör att man fortfarande har en fungerande pump kvar om den nya skulle haverera i framtiden.

Är detta möjligt eller finns det något som hindrar detta ?

mvh / Dan

"Krl",

Meningen var att ha den gamla pumpen kvar, dels för att det är ett mindre helvete att få ut pumpen och dels för att ha den kvar i systemet om den nya skulle haverera i framtiden. Vi får se om den gamla fortfarande för oljud när den bara drivs av vattnet istället för att driva själv. Min gissning är att den tystnarnär den bara "hänger på"..

/ Dan

Bara för att avsluta tråden...

Fick till slut av orginal cirkulationspumpen på Webasto värmaren. Letade runt bland olika handlare och fick två svar. Ett från en båthandlare som skulle ha 2406 sek och ett från en bilhandlare som ville ha 1400 sek för samma pump ! Om det går att välja, kolla med andra brancher än båtbranchen...

mvh / Dan

Bara för att avsluta tråden...

Fick till slut av orginal cirkulationspumpen på Webasto värmaren. Letade runt bland olika handlare och fick två svar. Ett från en båthandlare som skulle ha 2406 sek och ett från en bilhandlare som ville ha 1400 sek för samma pump ! Om det går att välja, kolla med andra brancher än båtbranchen...

mvh / Dan

<{POST_SNAPBACK}>

Fornuftig !

Hvilken pumpe endte du opp med? Har du bilde?

Har du fått sett på gamle pumpen om det lar seg gjøre å fikse denne på noe vis ? Om ikke, muligheter for at jeg kan kjøpe denne av deg (om der er ulyder, så har jeg meget bra lydisolert motorrom som denne pumpen skal stå i...).

Hvor mange radiatorer har du tilknyttet anlegget, og hvor stor effekt er der da på pumpen?

Med alle oss nysgjerrige, så er det ikke så enkelt å avslutte tråden som du skrev i ditt innlegg :lol:

"Perlen",

Pumpen heter 12v-JP-1x och driver vattnet till 11 radiatorer. Mitt motorum är också riktigt välisolerat med drygt 10 cm isomaterial. Mitt problem är nog att jag är lite känslig för oljud eftersom jag har tinnitus sedan 5 år tillbaks. Hade gärna sålt pumpen till dig om det inte var för att jag vill ha den som reserv på en eventuellt kommande långsegling.

Ha det gott /dan

"Perlen",

Pumpen heter 12v-JP-1x och driver vattnet till 11 radiatorer. Mitt motorum är också riktigt välisolerat med drygt 10 cm isomaterial. Mitt problem är nog att jag är lite känslig för oljud eftersom jag har tinnitus sedan 5 år tillbaks. Hade gärna sålt pumpen till dig om det inte var för att jag vill ha den som reserv på en eventuellt kommande långsegling.

Ha det gott /dan

<{POST_SNAPBACK}>

Kan godt forstå du er følsom for slike lyder da ja. Det er nok det klokeste å ha den som reserve.

Det synes som at det er en pumpe det du har kjøpt som jeg kan trenge, har selv 13 radiatorer. Kan jeg få spørre hvor du kjøpte denne (i tilfelle det er kjede, så kanskje jeg kan få samme pumpa her ?)

Kan godt forstå du er følsom for slike lyder da ja. Det er nok det klokeste å ha den som reserve.

Det synes som at det er en pumpe det du har kjøpt som jeg kan trenge, har selv 13 radiatorer. Kan jeg få spørre hvor du kjøpte denne (i tilfelle det er kjede, så kanskje jeg kan få samme pumpa her ?)

<{POST_SNAPBACK}>

Hittade den hos:

http://www.recomab.com

Vet inte om den är starkare än andra motsvarande pumpar, det finns ju även en hos Hjertmans för ca 1350 sek. Den kanske går lika bra eftersom du inte måste ha en som passar på en Webasto DBW 46.

Hittar ingen effekt uppgift på min pump.

mvh / Dan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...