JohanPaaSnippen Startet 12.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2005 hei. Tenker kjøpe en liten båt slik at vi kan komme iland der det ikke er ankomstmulighet med vår 28fot seilbåt. Da vi er litt opp i åra prioriteres i følgende orden: Stabilitet. Vekt. (lettest mulig). Oppblåsbar. Motorfeste for liten påhengsmotor. 2-3 personer. pris. Har kikket på emneoversikten men ikke funnet noe som sier noe om stabillitet. Kan jolla, eller hva det nå heter monteres i snapdavider på seilbåt? mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 12.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2005 Begynte "jollelivet" med en brukt Zodiac Cadet 310. Den hadde jeg i 15 år ca. Den var jeg så fornøyd med, at jeg kjøpte meg en ny. Cadet S 310 som den heter. Ikke av de billigste, men du får det du betaler for. Den har fast dørk, mye bedre å stå på enn spiledørk. Oppblåsbar kjøl gir den mer båtfasong under vann. Kompensatoren gir likt trykk i begge kamrene. Veier ca 35 kg. med allt inkl. Planer med meg og ei kasse øl ombord, og gjør ca 14 knop med 4hk. Alle gummibåter er svært stabile i forhold til størrelsen på grunn av all oppdriften ute i borde. Hos meg er alltid båten pakket i veska si, som er stroppet fast oppe på lukegarasjen, når jeg seiler. Har hatt den på slep en gang, og det var en gang for mye. Det røyk opp til 17 m/s på vei hjem over Yttre Oslofjord og det var ikke noe stas med ei vannfyllt jolle på slep. Når båten ikke er i bruk, ligger jolla nedlåst i benken. Påhengeren står på et slikt stativ som kan heves og senkes slik at jeg kan løfte den av og på uten for mye arbeid. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Baltic Svart 12.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2005 (redigert) hei. Da vi er litt opp i åra prioriteres i følgende orden: Stabilitet. Vekt. (lettest mulig). Oppblåsbar. Motorfeste for liten påhengsmotor. 2-3 personer. pris. Kan jolla, eller hva det nå heter monteres i snapdavider på seilbåt? mvh johan <{POST_SNAPBACK}> Vi har selv en Zodiak Cadet 260S og er godt fornøyd med den! Synes den er bra hva stabilitet angår, det er en stor fordel med oppblåsbar kjøl i forhold til kun spiledørk (da blir gummibåten veldig ustabil i vannet og den 'sklir' veldig lett sidelengs). Den er oppblåsbar, er 36 kg, er beregnet for 3-4 voksne og har feste for påhengsmotor. Pris: har sett den avertert til kr.9.900,- inkl.mva. (tror jeg betalte kr. 11.500,- inkl. mva. for et år siden). Om du kan henge den i snapdaviter på en seilbåt kommer ann på seilbåten din (om du finner feste for disse og at det passer med bredden på båten din). Vi har vår på 'snap-davitere' på en Scand 29 Baltic og der passer det ypperlig. Redigert 12.Februar.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2005 .. det er en stor fordel med oppblåsbar kjøl i forhold til kun spiledørk (da blir gummibåten veldig ustabil i vannet og den 'sklir' veldig lett sidelengs). DET kan jeg skrive under på. Mobil badebrygge m/ personavkaster omtales jolla av og til som. Og ettersom vi tidligere hadde en "jolle" på 4,3m, der man kunne trampe rett på pontongene, ble det ekstra morro når vi testet det på Arimar`en.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Helge Svart 12.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2005 (redigert) Vi har hatt en Suzumar 265 i et par år og er fornøyd med den. Jeg betalte bare 7900,- hos Suzukiforhandler for denne. Mange GODE tekniske egenskaper samlet i EN båt på moderate 265 cm: - Oppblåsbar kjøl og dørk - STOR bæreevne = tillatt last på 550 kg - Til sammen hele 5 luftkammer (3 i pontongene, 1 i dørk og 1 i kjøl) - Lett med kun 31,5 kg - Godkjent for 4 personer - 3 voksne og 1 barn - Planer med 4 Hk men er godkjent for maks 8 Hk Vår Suzumar i Erfaringsdatabasen Redigert 12.Februar.2005 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
bliss X Svart 12.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2005 Har en achilles LSI104 http://www.kellox.no/showproduct.asp?intAr...03&intCatID=108 og Yamaha 4HK. Denne motoren er i minste laget på en såpass stor gummibåt, men båten virker veldig solid, stabil og og god. Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 12.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2005 Du bør kanskje vurdere en 8 hk motor slik at gummibåten planer godt med 2-3 voksne ombord. Vekta er ubetydelig høyere i forhold til effekten. Har selv en Aquaquick MS-300 som har fungert bra. Platedørker samt oppblåsbar kjøl som tidligere er kommentert. Må bare si meg enig i at det er et "neet to have". Sitér dette innlegget Link to post
EspenE Svart 13.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2005 Vi har hatt en Suzumar 265 i et par år og er fornøyd med den. Jeg betalte bare 7900,- hos Suzukiforhandler for denne. Vår Suzumar i Erfaringsdatabasen <{POST_SNAPBACK}> Har den samme erfaringen. Suzumaren kommer meget godt ut på pris. I tillegg tror jeg den vant en sammenligningstest for ca tre-fire år tilbake (noen som har denne?). Oppblåsbar kjøl gir den lille "båtformen". I tillegg blir den oppblåsbare dørken så hard at den føles stabil og god å gå på (dørken er også ypperlig som flytemadrass på en godværsdag). Mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 13.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2005 Du bør kanskje vurdere en 8 hk motor slik at gummibåten planer godt med 2-3 voksne ombord. Vekta er ubetydelig høyere i forhold til effekten. Har selv en Aquaquick MS-300 som har fungert bra. Platedørker samt oppblåsbar kjøl som tidligere er kommentert. Må bare si meg enig i at det er et "neet to have". <{POST_SNAPBACK}> Har selv hatt 5 Hk på min Suzumar 265 og fant ut at det var akkurat litt for lite. Planer med 1 tung voksen eller to lette ombord, men ikke mer. Nå er det 8 Hk som gjelder på min gummibåt. En 8 Hk Tohatsu som vel er den letteste 8 Hk på markedet (ca 26 kg) veier bare ca 6 kg mer enn de letteste 4 Hk og 5 Hk. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.