Jump to content

tamd 74P yter ikke på topp turtall

Cam 44

Recommended Posts

Jeg har to stykk Tamd 74P og oppdager i høst at babord motor ikke henger med når jeg presser mot toppturtall 2600omdr.

Babord motor stopper på ca 2200 omdr mens styrbord går videre opp mot 2600.

Dysespisser og foringer ble skiftet/justert i våres. Har ikke testet toppfarten tidligere i år. Kan det være gjort feil her.

Jeg vil gjerne ha tips om hva som kan være årsaken og om noen har opplevd det samme.

Eller kan det være:

Slitte vinger på turboen, defekt turbo eller slitt dynamo.

Cam 44

Hadde det vært tett luftfilter ville det blitt mye svart røyk så det tror jeg vi kan utelukke. Dieseltilførsel er et hett tips. EDC kan også gjøre at du ikke får full gass på dieselpumpen selv om spaken står helt framme men da skal du vel få feilmelding? Dette med manglende turtall ved slakk reim skyldes vel at turtelleren får signal fra dynamoen.

Dette med luftfilteret: jeg mister veldig for et par hundre omdreninger på luftfilteret. Selve filteret ser greit ut, men det er tydeligvis nok motstand blitt likevel. Men motorene ryker ikke av den grunn, virker ikke som et par hundre omdreininger er nok på mine 60 motorer til å fremkalle røyk. Jeg bytter derfor filtrene ganske mye oftere enn serviceintervallene tilsier.

Du kan godt ta av luftfilterne og kjøre uten for å teste. Når trådstarter skriver at babord motor gjør 2200 rpm mens styrbord motor går på maks så mangler det enten veldig mye hester eller så viser turtelleren helt feil. Det ville vært nyttig med turbotrykksmåler og fuelflow måler på motorene. Forøvrig kan man montere separat giver til turtellerene slik at man ikke måler turtallet på dynamoene.

Skal først svare "lettmatros".

De går jevnt opp til ca 2200 omdr.Jeg har også slått av synken på EDC`n uten noen reksjon. Derfra og oppover går styrbord videre til 2600. Jeg merker at den andre ikke henger med da farten reduseres fra 33 knop til ca 28 konp.Marsfarten på ca 2100 er som før ca 23-25 knop.

Har ikke prøvd maks turtall når den står i fri. Trodde det var skummelt.

Ok, de yter altså likt opp til en viss effekt. Det tyder på at den ene motoren ikke får nok diesel til å øke videre. Turboen trenger du ikke å bekymre deg for. Svart guffe i grovfilter tyder på dieseldyr og da vil filtrene til stadighet tette seg. Kanskje har du en grovsil i tankene i tillegg? Bruker du dieseldyr-middel? Hvor fyller du? Har du mye på tankene nå? Det kan tenkes at du må ta en sanering av tankene. Og fyll ikke biodiesel før vinteropplag. Nye filtre er første bud. Forøvrig finnes det indikator som kan monteres på grovfiltrene som forteller før de går tett.

Det finnes vel "enkle" undertrykksmålere som kan monteres på hver dieselkrets, og derav observere om den ene motoren lider av større undertrykk i tilførselssystemet? På den ene motoren hos meg står det en slik måler, men jeg har aldri kikket på den. Mener bestemt at det er angitt av ved undertrykk over en viss grense er det på tide med filterskift.

Det finnes vel "enkle" undertrykksmålere som kan monteres på hver dieselkrets, og derav observere om den ene motoren lider av større undertrykk i tilførselssystemet? Mener bestemt at det er angitt av ved undertrykk over en viss grense er det på tide med filterskift.

img_0136.jpg

Noe sånnt kanskje? Rød strek anngir filterskifte dvs. ved 300mbar undertrykk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er ikke mannehull på tankene, men et 2 tomms fordelingsrør med kraner i bak kant av begge tankene. Her burde jeg kunne komme inn for å spyle.

13112010916.jpg

Hvis du ikke finner mannhull skal du se etter tilgang til det laveste punktet via en plugg fra toppen av tanken.

Skru av pluggen, hos meg er det 24mm pipe som passer. Derfra går det et 10mm rør ned til laveste punkt i tanken. Her kan du tre ned en 3/8" plastslange til bunnen, og så kople på en Marco tannhjulspumpe og suge ut forurenset diesel og vann som jo legger seg nettopp her.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...