Cam 44 Startet 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2012 Jeg har to stykk Tamd 74P og oppdager i høst at babord motor ikke henger med når jeg presser mot toppturtall 2600omdr. Babord motor stopper på ca 2200 omdr mens styrbord går videre opp mot 2600. Dysespisser og foringer ble skiftet/justert i våres. Har ikke testet toppfarten tidligere i år. Kan det være gjort feil her. Jeg vil gjerne ha tips om hva som kan være årsaken og om noen har opplevd det samme. Eller kan det være: Slitte vinger på turboen, defekt turbo eller slitt dynamo. Cam 44 Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Kommer det ingen alarm-kode på Edc panelet? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Cam 44 Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Nei det kommer ingen alarmer Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Ok, ingen orange blink i det lille panelet? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
sap_2000 Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Hadde sjekket dieseltilførsel, deretter turbo/ trykk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Det hendte mine gikk ned til f.eks 2200 rpm og det kunne skyldes småting som slakk viftereim eller luftfilter etc. Men da kom det alltid en orange blinkende feilkode Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Cam 44 Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Jeg får ingen orange blink. Mulig dieseltilførsel, men jeg skifter finfilterne og renser grovfilterne hver vår. Må innrømme at grovfilterne var fulle av svart guffe sist jeg renset dem. Turbotrykket har jeg ikke instrument som viser. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Hadde det vært tett luftfilter ville det blitt mye svart røyk så det tror jeg vi kan utelukke. Dieseltilførsel er et hett tips. EDC kan også gjøre at du ikke får full gass på dieselpumpen selv om spaken står helt framme men da skal du vel få feilmelding? Dette med manglende turtall ved slakk reim skyldes vel at turtelleren får signal fra dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Det kan vere luftlekkasje mellom turbo ladeluftkjøler innsug.Men begynn med det billigste å skifte flter Sitér dette innlegget Link to post
Cam 44 Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Har flyttet over filtrene uten at dette ga endringer. Kan det ha skjedd noe i prosessen når vi renoverte dyser. Når jeg tenker meg om kan turtallproblemet ha vært helt tilbake til når jeg gjordre renoveringen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Det kan det forsåvidt. Vet du når du sist hadde full effekt på motoren? Og er det slik at begge motorene yter likt opp til et visst turtall eller er den ene slappere hele veien? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Dette med luftfilteret: jeg mister veldig for et par hundre omdreninger på luftfilteret. Selve filteret ser greit ut, men det er tydeligvis nok motstand blitt likevel. Men motorene ryker ikke av den grunn, virker ikke som et par hundre omdreininger er nok på mine 60 motorer til å fremkalle røyk. Jeg bytter derfor filtrene ganske mye oftere enn serviceintervallene tilsier. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Du kan godt ta av luftfilterne og kjøre uten for å teste. Når trådstarter skriver at babord motor gjør 2200 rpm mens styrbord motor går på maks så mangler det enten veldig mye hester eller så viser turtelleren helt feil. Det ville vært nyttig med turbotrykksmåler og fuelflow måler på motorene. Forøvrig kan man montere separat giver til turtellerene slik at man ikke måler turtallet på dynamoene. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Kalibrer hendel på nytt. Turbotrykkmåler har en slange som går inn ved EDC hjernen, denne er utsatt for kondens inni, men skulle tro at du skulle fått feilkode på dette. Luftlekksje etter turbo? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Får du maks turtall uten belastning, i nøytral? Sitér dette innlegget Link to post
Cam 44 Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Skal først svare "lettmatros". De går jevnt opp til ca 2200 omdr.Jeg har også slått av synken på EDC`n uten noen reksjon. Derfra og oppover går styrbord videre til 2600. Jeg merker at den andre ikke henger med da farten reduseres fra 33 knop til ca 28 konp.Marsfarten på ca 2100 er som før ca 23-25 knop. Har ikke prøvd maks turtall når den står i fri. Trodde det var skummelt. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Stopper de ikke uansett på 1500 eller noe i fri? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
DieselDahl Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Ok, de yter altså likt opp til en viss effekt. Det tyder på at den ene motoren ikke får nok diesel til å øke videre. Turboen trenger du ikke å bekymre deg for. Svart guffe i grovfilter tyder på dieseldyr og da vil filtrene til stadighet tette seg. Kanskje har du en grovsil i tankene i tillegg? Bruker du dieseldyr-middel? Hvor fyller du? Har du mye på tankene nå? Det kan tenkes at du må ta en sanering av tankene. Og fyll ikke biodiesel før vinteropplag. Nye filtre er første bud. Forøvrig finnes det indikator som kan monteres på grovfiltrene som forteller før de går tett. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Det finnes vel "enkle" undertrykksmålere som kan monteres på hver dieselkrets, og derav observere om den ene motoren lider av større undertrykk i tilførselssystemet? På den ene motoren hos meg står det en slik måler, men jeg har aldri kikket på den. Mener bestemt at det er angitt av ved undertrykk over en viss grense er det på tide med filterskift. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Det finnes vel "enkle" undertrykksmålere som kan monteres på hver dieselkrets, og derav observere om den ene motoren lider av større undertrykk i tilførselssystemet? Mener bestemt at det er angitt av ved undertrykk over en viss grense er det på tide med filterskift. Noe sånnt kanskje? Rød strek anngir filterskifte dvs. ved 300mbar undertrykk. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Cam 44 Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Dieseldyr!!!!! Det står ca 500l på nå og jeg har tatt båten på land for vinteren. Dette med at den ikke får nok diesel for å øke høre fornuftig ut. Da får jeg gå igang og rense tankene i vinter. Jeg kan kjøre alt i retur på et 1000 liters fat. Noen ide på hvordan jeg blir kvitt "DYRENE" Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Spørs hvor tilgjengelige tankene er og mannhull? Ellers finnesd det firmaer som høytrykkspyler innvendig og filtrerer i samme operasjon via påfylling og lufting. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Cam 44 Svart 10.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Det er ikke mannehull på tankene, men et 2 tomms fordelingsrør med kraner i bak kant av begge tankene. Her burde jeg kunne komme inn for å spyle. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Det er ikke mannehull på tankene, men et 2 tomms fordelingsrør med kraner i bak kant av begge tankene. Her burde jeg kunne komme inn for å spyle. Hvis du ikke finner mannhull skal du se etter tilgang til det laveste punktet via en plugg fra toppen av tanken. Skru av pluggen, hos meg er det 24mm pipe som passer. Derfra går det et 10mm rør ned til laveste punkt i tanken. Her kan du tre ned en 3/8" plastslange til bunnen, og så kople på en Marco tannhjulspumpe og suge ut forurenset diesel og vann som jo legger seg nettopp her. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Cam 44 Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Kjempe takk for mange gode råd. Jeg går igang og gir tilbakemelding under veis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.