Jump to content

River 290 - erfaringer?

hawthorne

Recommended Posts

Vurderer en River 290 med styrekonsoll (XR-utgaven) til neste år. Skal primært brukes av ungene, så motor blir rundt 5-6 hk (for ikke gå for mye over 10 knop). Noen som har erfaringer med denne båten? Tåler den litt bølger?

Har i dag en Steady 260 (uten konsoll), som i og for seg er suverén. Fantastisk bra båt, men for liten for å sette inn konsoll. Neste Steady blir litt stor for unga enda.

River 290 er i en helt annen klasse enn steady 260 som nærmest er ubrukelig i motsjø. River'en er høy i baugen og tar bølgene veldig bra. I likhet med steady er den av rotoplast med mye oppdrift. Med en 5-6 hester er det nok ikke noen fare for ukontrolerte bevegelser, men hadde du hatt en 15 hk der så måtte du være litt forsiktig med kontramanøvrer da den ikke legger seg så mye innover i svingene. Vil da få g-kreftene utover og fare for å bli slengt ut av båten. River blir nok som å komme til himmelen for ungene etter å ha kjørt steady :thumbsup: .

Jeg har helt motsatt erfaring enn deg, enter4u.

Vi hadde en Steady først. Riktignok en 320. Etter dette ble River 290 kjøpt inn.

Det endte med å selge River`en og handle Steady igjen.

Steadyen er MYE mer stabil, både sideveis, og generelt sett i sjø. Den slår noe mer i hard motsjø, men det er fordi baugen er noe mer butt på denne enn Riveren.

Derimot har jeg ingenting til overs Riveren, den har lite eller ingen bæring i baugen ved ombordstigning. Den er og føles mer rank ut enn Steadyen og føles generelt sett mer ustabil ut i fart.

Nå har jeg aldri kjørt mindre enn 9.9 på Riveren, men jeg kjørte med mine 100kg en 6hk Tohatsu 2T på Steadyen, plante tålig greit med den.

Så om du er i tvil, tenk sikkerhet og stabilitet først og fremt, velg Steady. Omså 320`en, syns den er akkurat passe størrelse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...