larsenigarasjen Startet 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2012 Har en kamerat som har en Diesel motor Sabb M4.295 i båten. Etter filterskift får han ikke motoren til å gå som den skal. Den starter veldig fint, og går i ca 15-20 sek for så å stoppe. Under gange synker turtallet selv om gass hendelen står på fullt. Den kan gå på veldig lavt turtall leeenge før den stopper. Men får aldri opp turtallet annet en de første 2 sek etter start. Når motoren har stoppet kan den startes igjen med en gang, og får turtall, men som synker igjen som beskrevet over. Vi har luftet hele systemet gjentatte ganger, og ser at den får diesel på alle dysene. Har også sjekket at det ikke er noen lekkasjer noen steder. Den går også helt jevnt når den går. Det vi lurer på er at det ikke kommer noe diesel i returen fra dysene. Det kan virke som diesel pumpen ikke klarer å levere nok trykk. Noen ide om hva det kan være? Motoren har gått på pomes frites olje en periode, og gikk fint på det. Men har den siste tiden fram til filterbytte gått på vanlig diesel. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 (redigert) Det kommer for lite diesel til innsprøytnings-pumpen . Da er det enten en liten lekk på sugesiden av fødepumpen, en tett sil i denne, knekk på en slange, skit i tanken eller et eller annet som hindrer diesel i å komme frem. Kan være vanskelig å oppdage. Ta utgangspunkt i at alle slanger/rør er ok. Sjekk alle koblinger og skjøtepunkter, spesielt banjokoblinger hvor partikler ofte kan hope seg opp. Og sef sil i fødepumpen, og enkelte banjokoblinger finnes med innebygget sil, spesielt på disse japan-motorene. (Og at det ikke ligger en kartoffel i tanken.... ) Redigert 7.Oktober.2012 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Livbåten Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Hei. Det er min båt dette er snakk om. Jeg fikk denne båten nylig av min svigerfar. Han hadde nett rengjort diesel tank, skiftet filter og satt inn en vannutskiller før jeg overtok den. Han var litt uheldig og kjørte den tom når han drev og rengjorde tank da han brukte en "reservetank" som han hadde dieselen på under rengjøring. Etter jeg overtok båten skiftet jeg alle drivstoff slangene og satte i gang med lufting av systemet. Som nevnt tidligere i post, så får jeg diesel på alle 4 dysene de første sekunda og så forsvinner den på dem 2 fremste dysene (dyse 1 og 3) Jeg har hatt oppe og sjekket silen i fødepumpen og den var ikke tett. Jeg har sjekket for lekkasje og finner ikke noe. Handpumpen på fødepumpen lekker lit når jeg pumper med den (bestilt ny) men den skal være tett når den skrues igjen. Du nevner banjokoblinger, hvor sitter desse? Er det de runde som boltene går gjennom? Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 forskruvning i enden på slanger, lett for det stopper opp her. (ikke nødvendigvis sikkert din motor hahttp://forum.vacn.no/attachment.php?attachmentid=151012&stc=1&thumb=1&d=1286716983r sånne...) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 På min Sabb M4.140 så måtte jeg også lufte lavtrykkssiden. Fikk noen av samme symptomer etter at jeg byttet filtrene. Jeg skrudde opp lufteskruen på toppen av finfilteret og pumpet på matepumpa. Det samme gjorde jeg gjennom hver eneste banjokobling. Jeg luftet også helt inn til dieselpumpa. Etter det har motoren gått bra. Om matepumpa lekker litt, tror jeg ikke har noe å si da den pumper veldig mye ellers. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Når matepumpa lekker, vil den trekke luft når motoren stopper og da har man luftproblem hver gang motoren starter igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Når matepumpa lekker, vil den trekke luft når motoren stopper og da har man luftproblem hver gang motoren starter igjen. På disse motorene er finfilteret koblet etter matepumpa, så noen bobler vil ikke gi stor innvirkning. Selvfølgelig over tid gjør det det. Motoren min gikk sikkert 5 min på dieselen den hadde i pumpa før den stoppet helt etter at jeg koblet fra alle slangene. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Har og hatt samme problemet med lekkasje, det skal ikke mye til før man får problemer. Men det er jo riktig som du sier at bare noen bobler gir lite problem, men her høres det ut for at det er en lekkasje som er litt større. Sitér dette innlegget Link to post
Livbåten Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Jeg fikk start på motoren i går. Jeg koblet meg direkte fra matepumpa og inn på dieselpumpa og da starte den. Så det er noe mellom matepumpa og dieselpumpa, men har ikke sett nærmere på det enda. Alle slanger har vert demontert og sett sammen igjen før jeg overtok båten. Og det er ikke sikkert att alt er sett sammen igjen som det skulle være. Sånn det var koblet nå så gikk det fra matepumpa og inn på filter og fra filter og ned på d.pumpa. Men det var også koblet retur til tank sammen med tilførsel fra matepumpa inn på filter. Er dette rett? Henter d.pumpa det den trenger eller skal retur stå på "UT" på filteret sammen med tilførsel til d. pumpa? Retur fra dyser går inn på matepumpa. Det jeg har lurt litt på er om jeg kan kutte ut returen til tanken fra filteret og heller gå med retur fra dyser til tanken istedenfor? Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Returen fra dysene går vanligvis sammen med returen fra pumpa, enten til tank eller til filteret. Dersom retur fra pumpa går til filter, og videre til tank vil alt pumpetrykket fra fødepumpen blø sammen med returen tilbake til tank, og du skal få problem ! Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 På retur til tank fra dieselfilter bruker det å være en ventil på returen. Hvis denne ventilen henger, da får ikke dieselpumpa nok trykk. Det skal bare være et lite trykk her. Ventilen kan bestå av en kule og en fjær. Den kan en sjelden gang henge seg opp med det resultat at motoren ikke starter. Det bruker å være nok å rense ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Jeg ville ikke oversett lekkasjen ved fødepumpa. Hvor lekker det ? Er det under pumpa? Noen fødepumper har sladdrehull hvor dieselen vil komme ut hvis du har hull i pumpas membran. Er det ikke sladdrehull kan dieselen renne inn i motoren, eller det legger seg diesel på begge sider av membran og da virker pumpa svært dårlig. Under lufting av systemet merkes det ikke så lett fordi trykket da slippes ut via lufteskrua. Og som allerede nevnt: lekker det diesel ut er vel faren stor for at det lekker luft inn. Nemo : På retur til tank fra dieselfilter bruker det å være en ventil på returen. Eller som på CAV sitt opplegg med bare ett ørlite hull i skruen som holder returrøret til tanken fast på filtertoppen. Eneste misjon hullet eller ventilen har er å slippe luft ut av systemet . Motoren går uten retur til tanken, men selvutluftingen fungerer ikke og det gir som regel problemer. Ikke kjør motoren med filteret frakoblet slik du gjorde. Får du skitt i høytrykkpumpa flyr tusenlappene fort. Sitér dette innlegget Link to post
Livbåten Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Jeg har filter på vannutskilleren, så jeg kjører ikke uten filter sånn sett. Bare uten det som sto på org. Lekkasjen på fødepumpa er kun når jeg pumper med den manuelt. Da lekker den opp i mellom sylinderen og "håndtaket". Det ligger en gummipakning rundt toppen på håndtaket som skal tette når jeg skrur den ned. Så jeg trur den er tett i og med att motoren går nå, men som sagt så har jeg bestilt denne ny. Det er et mellomstykke mellom banjo koblingene fra tur fra fødepumpa og retur til tank, men det er ikke noe tilbakeslags funksjon der. Jeg har prøvd med en tilbakeslagsventil på slangen på retur til tank uten att det hjalp noe, men det kan vær pga feilplassering av returen kanskje? Jeg har kjøpt nye pakningsringer som skal være mellom alle banjokoblinger, så jeg skal sette sammen alt til helgen og se om det vil fungere. Hvis problemet oppstår igjen da så kommer jeg til å bruke det som det står nå og bruke filteret på vannutskilleren som eneste filter. Eller kanskje sjekke alle slanger litt nærmere :) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Det er et mellomstykke mellom banjo koblingene fra tur fra fødepumpa og retur til tank, men det er ikke noe tilbakeslags funksjon der. Tilbakeslagsventilen ser ut som et mellomstykke på min Sabb Ford. Hvis det ikke er noe inne i mellomstykket, skal det ikke være ventil der. Eller har du åpnet det og sett om det er en liten fjær og en kule inn i der? Sitér dette innlegget Link to post
Livbåten Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Ja jeg har hatt åpent alle koblinger og tilhørlige deler og sjekket, og det ser ikke ut som det skulle være noe der. Men nå som jeg har fått start på den så får jeg sette sammen det orginale filteret igjen og prøve meg lit frem med plassering på returen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Jeg kom forresten på at jeg leste om at disse Mitsubishi motorene kan ha problemer med start og stopp da stoppmekansimen kan bli "ujustert" etter mange timers gange. Men jeg har også litt tro på slitt pumpe, slitte dyser eller noe med toppen(hengende ventil osv.) Sitér dette innlegget Link to post
BareEgil-80 Svart 2.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2017 Hei på deg Livbåten! Fant du ut av problemet ditt?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.