Jump to content

Direktekjølt (saltvannskjølt) Yanmar 2gm20 i ferskvann - frost?

Copernicus

Recommended Posts

Hei,

Skal til å ta opp min nyanskaffede båt fra saltvann til ferskvann (skal sluses opp telemarkskanalen til Nordsjø). I denne forbindelse har jeg notert meg at vinteren står for dør og at frostnettene ikke lar vente på seg særlig lenge. Burde jeg da bare fort som svint få båten opp og komme igang med vinterkonservering? Hvordan takler denne motoren frost (altså ikke sprengkulde, men forstnetter).Hadde et håp om å få noen seilturer før opplag.

Redigert av Copernicus (see edit history)

fort tiden båtløs seiler

Så lenge vanntemperaturen er forholdsvis høy og motoren er i kasse eller under dørken skal det mye til før det blir skade etter en frostnatt. De aller fleste frostskader på motor skjer under opplag på land, men man er selvfølgelig mere utsattt i ferskvann inne i landet.

Ellers kan du bare tappe ned vannet på motoren mellom hver gang den brukes eller sette et t-stykke + ventil på slangen til kjølevannsinntaket slik at motoren kan suge inn litt frostvæskeblanding før du stopper den.

Ellers kan du bare tappe ned vannet på motoren mellom hver gang den brukes eller sette et t-stykke + ventil på slangen til kjølevannsinntaket slik at motoren kan suge inn litt frostvæskeblanding før du stopper den.

Forferdelig tungvindt da....

... Har du tilgang på strøm, er det enkleste å sette inn en frostvakt i motorrommet. Eller en 40W glødelampe feks. (Eller enda bedre, 2x25W. Da har du fortsatt en igjen om den ene pæren tar kvelden)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...