Cruiseliner Startet 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2012 Jeg har i høst opplagsplass under en del løvtrær. Nedfallsløvet etterlater seg en type flekker som er svært vanskelig å fjerne. Kan ikke huske jeg har vært borti vanskeligere flekker, bortsett fra rust. (Kan ikke huske jeg har slitt slik med løvflekker tidligere heller, men det kan være noe med løvtypen.) Er det noen som har tips til midler som effektivt fjerner denne type flekker? Jeg har hittil brukt Jif og testet med Seajet båtrens. Jeg har foreløpig ikke prøvd med midler som Hugos etc. Tenkte jeg skulle prøve å få noen tips før handler inn masse midler jeg ikke trenger for å prøve og feile. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 På bilen fant jeg noe som virket. Turtle lakk rens. Rød flaske. Smør på tørk av...borte. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
-morten- Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Løvtrær er helt forferdelig mot lakkerte eller blanke overflater. Dette er veldig vanskelig å få rent igjen. det må ihvertfal taes med en gang før det vinner ¨å trekke inn i lakkporer eller gelcoat Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Cruiseliner Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Takker for tips. Har nå testet Hugos som gjorde nytten etter å ha jobbet litt med flekkene. Tar gjerne i mot flere tips på produkter som er effektive. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Settes skroget inn med vaselinolje vil ikke lumske saker sette seg i porene i skroget + at det er lettere og få pent og rent til våren. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Prøv Autosol Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Cruiseliner Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Vanlig Autosol tar det ikke. Testet også Autosol Waterline som heller ikke tok det. Det som tydeligvis må til på slike flekker er slipemidler som f.eks. Hugos. Konsentrert Jif hadde nok også tatt hvis jeg hadde holdt på lenge nok. Mitt problem var at jeg ikke hadde bare en flekk, men mange. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Settes skroget inn med vaselinolje vil ikke lumske saker sette seg i porene i skroget Har hørt mye bra om vaselinmetoden, men den er vel primært ment for å forebygge at møkka setter seg? Har flekkene først rukket å sette seg er det vel for sent å ty til vaselin? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Saltsyre bleker gul vannlinje, gjerne noe å prøve der det er løvflekker (på et lite felt i første omgang)? Syra bleker organiske misfarginger, og er ikke løvflekker organisk vet ikke jeg.. Har med hell brukt saltsyre for å bleke gul og misfarget gelcoat tidligere. Syresikre hansker og vernebriller er selvsagt et must, gjerne klær som dekker litt også. Smørte på et tynt lag med en svamp og lot det tørke inn. La vel 3-4 lag forrige gang jeg gjorde det, dette for å dekke over eventuelle helligdager. Misfarging fra fugledrit og annet forsvant Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Jeg bruker vanligvis Autosol Waterline til vannlinjen, noe som er ekstremt effektivt til dette formålet i tillegg til å være skånsomt mot hud etc.. Det var derfor jeg håpet at dette også fungerte på løvflekkene, som man i utgangspunktet skulle tro hadde noe av samme konsistensen som vannlinjegulning - dvs. organisk som du påpeker. AWL inneholder også syre, men ikke saltsyre. Men når AWL ikke fungerte er jeg ikke sikker på om syre er det som skal til på disse flekkene. Men på den annen side er vel saltsyre såpass ekstremt at det nok tar det meste. Hadde egentlig planer om å forsøke saltsyre hvis intet annet nyttet, men jeg greide det med Hugos og litt slit. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 På bilen fant jeg noe som virket. Turtle lakk rens. Rød flaske. Smør på tørk av...borte. Høres perfekt ut. Tror jeg skal teste dette ved neste korsvei. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Husk at du må polere igjen etter lakkrens eller rubbing, for å få tilbake beskyttelse for lakk/gelcoat Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.