enter4u Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Det er nok minst sannsynlig at det er vannpumpa som er gåen. Det du kan gjøre er å koke termostaten for å se om den er i orden. Ta den med hjem og putt den i en kasserolle med kaldt vann. Helst med et termometer oppi. Sett på ovnen og se om den åpner seg før vannet koker. Se på termometeret i det den åpner seg på hvilken grad den er på. Skal være ca 77-85 grader da. Har du peila olje? Er det vann i oljen? Hvitt belegg, evt vannperler på peilestaven. Da er toppakningen gåen mot en oljekanal. Kommer eksosen i vannet så er den gåen mot en kjølekanal. Å teste kompen på motoren er enklere enn du tror. Mener du får kjøpt komptester på biltema eller andre bilbutikker. Skru av en og en dyse, sett komp. meteret i dysehullet og kjør den 2-3 sekunder på starteren. Gjenta operasjonen på alle sylindrene. er det store variasjoner der, er det toppakningen. Er forresten kjekt å være to personer til denne testen. Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 stian83 : Men hva tror du om og koble av termostaten, og kjøre motor litt på starter. Vil jeg ikke da se om vannpumpa er ok hvis det er bevegelse der? Du kan ta termostat ut og sette termostathuset på igjen, og da kan du også starte motoren. Hvis du tar lokket til påfyllingen av, så bør du kunne se om kjølevæsken sirkulerer nede i varmeveksler. Nå er det vel sjelden kjølevannpumpa slutter å fungere. Det som kan gå galt med den pumpa er som regel at den begynner å lekke rett bak reimhjulet og gjerne skaper ulyder. Da må den byttes eller repareres. Selve pumpeeffekten opphører ikke da det bare er ett skovlehjul som nesten er uslitelig. Det eneste må være hvis skovlehjulet løsner fra akslingen og blir stående stille selv om reimhjul og aksling sviver. Det tviler jeg på har skjedd, men kan jo ikke si det sikkert. Jeg har vært ute for at termostat ikke ville åpne. Det skjedde ved første oppstart etter vinteropplag. Den var iret fast, men fikk løsnet den. Ellers kan det være dårlig jording til instrumentene som gjør at tempmåler viser feil. Er jordingen ok er bytte til nye instrumenter med givere også ett godt forslag. Men kjøp givere og instrumenter som hører sammen, og ikke prøv å mekke på de gamle. Jeg tipper du får både oljetrykkmåler og tempmåler med givere på biltema for rundt 500 kr. Du må nok ta de gamle giverene med deg for å få med overganger som passer til gjengene. Til tempgiveren bruker du en slangeadapter (kjøpes også på biltema) som settes inn på slangen mellom termostat og varmeveksler. Dette fordi det er vanskelig å finne overgang som passer der den orginale giver er skrudd fast. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Tusen takk! Skal prøve det, får tar jeg ut termostaten så skal det sirkulere... Har lest samtlige poster ang denne motoren her inne og det er MYE forskjellige meninger ang hvem vei vannet tar etc osv hit og dit.... Men prøver og ta ut termostaten, kjøre motor og se oppi varmeveksler om det skjer noe=) Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Hei Stian. Har samme motor. Ligger du nede hos Alf. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Å teste kompen på motoren er enklere enn du tror. Mener du får kjøpt komptester på biltema eller andre bilbutikker. Husk å kjøpe en komptester til dieselmotor, om du bruker en slik billig en til bensinmotorer risikerer du at den eksplodererer i hendene på deg pga trykket. En bensinmotor har som regel kompresjonstrykk på 10-12 bar, mens dieselmotoren har 25-30. En ikke uvesentlig forskjell, som fører til at komp testeren for bensin koster en hundrelapp mes den til diesel koster et par tusen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
stian83 Svart 12.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Kommer nok til og gjøre som hegra sier, i 1 omgang. Får og se om det er sirkulasjon, da vet jeg det ikke er ett stort problem og kan fikse ny termostat om det er synderen, pluss gå over motor i vinter Ankerdrammen- ja jeg tror det jeg ligger pr nå på brygga til en forhandler i moss, på innsiden av kanalen om det er samme plassen som han du referer til. Han heter Alf han som driver butikken. Ligger du der ? Båten bør snart fjernes og jeg vil ha den på land, har ordnet opplag i son- oppi elva så håper og se om det er sirkulasjon i motor i morra, og sjekke jording på kabel som nevnt over. Fungerer ting da tøffer jeg til opplag i son på søndag Kryss fingra Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Da ligger båten i sons elva. Klar for opplag. Åpnet termostahus og tok ut termostat. Startet maskin og tittet oppi varmeveksler. Der sirkulerer det fin fint! Det var deilig og se. Termostaten er på 82 grader og den fungerer. Testet den i kjele med temperatur måler. Så da er feilen varmeføler, men mener bestemt at motor ble veldig varm med termostaten i, så skal lage meg en løsning får og måle temperatur i slangen etter termostat huset. Målte i varmeveksler og hadde 56 grader på maks. Med termostat hadde jeg 60 grader men null sirkulasjon, og jeg kunne ikke ta på termostat hus, så det åpner ikke nok. Får lage en måler og teste dette skikkelig på land i vinter. Vet iallefall at sjøvann og ferskvann er ok, bare noe krøll med termostat opplegget. Kanskje kjøpe ett som åpner før eller kanskje alt er heldt riktig, det vil tiden vise. Deilig at alt er utenfor fare iallefall. Fant en lekkasje på diesel i dag, det drypper ved pumpa eller fordelern eller hva det en er, men det er nok bare en pakkning. Så over det elektriske, uff og uff... Men motor fungerer fint, marsjer på 6 knop og lokalisert problem og det er ikke alvorlig! Bilder av kommende oppussing kommer når båten taes opp. God søndag folkens Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Vet ikke hvor langt du har kommet siden sist med feilsøking, men jeg holder en knapp på deffekt giver til tempmåler. Da viser den som regel altfor høy temp i forhold til det som er realiteten. Men dårlig jording til instrumentet gir samme resultat.Dårlig jording sjekkes enkelt ved å koble en lang ledning til batteriets minuspol. Denne strekkes så opp til tempmålers bakside og inn på dens minuskontakt. Bare vær sikker på at du kobler til på instrumentets minuskontakt. Faller tempen da er den orginale minuskabelen dårlig eller brudd. En tredje årsak kan være frynsete ledning der den er koblet til giveren. Hvis en tråd berører godset på motoren, eller kabelskoen på giveren er bøyd slik at denne ligger inntil gods vil også tempen vises mye høyere enn det som er normalt. Kanskje lurest å sjekke dette aller først, deretter jordingen, og hvis ikke noe av dette hjelper er det vel bare å kjøpe nytt instrument med ny giver vil jeg tro. Å holde hånda på metall som er 80-90 grader varmt føles som rødglødende, så jeg er slett ikke sikker på at motoren er så varm som du tror. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Som flere har fått med seg så har du en 36 hk. God motor. Du har Bowman-kjøler. Det er temp-måleren din som er problemet. Enten føleren eller instrumentet. På 125 grader ville den kokt... Hadde samme båt, samme årsmodell og samme motor inntil for 3 år siden. Fin begynnerbåt. Legg ut bilder av innredning. Pusset min opp en del, så du kan få noen bilder herfra også. Ser frem til en detaljert oppussingstråd. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 (redigert) Sen med bilder- men de kommer. Er på jobb reise nå, så får ikke gjort noe. Siden sist har jeg klargjort båten for vintern, trodde jeg. Kjøpte en frostvæskemåler på biltema, en sånn ny type med oppsuging. målte eksisterende væske i varmeveksler, og leste av 33 minus. Smilte og kjørte igjenom frostvæskeblanding på sjøvannsiden. Tok med litt av væsken i biltemamåleren, den fra VV, stakk på bensin stasjon og dobbelt sjekket, minus 11...... Så da må jeg fikse det, har lagd en blandig av prøven jeg tok- og konsentrert kjølevæske for og se om den reagerer med hverandre. Jeg hadde grønn, jeg fyller på blå, dette kun over vintern.Man kan jo lese seg både blå grønn og rød på all infoen rundt det og blande væsker... Har lest meg frem til at for og tappe av kjølevæske er det en plugg/skrue på blokka under diselpumpe. Er noe skeptisk til og skru på den pga alder på maskinen osv. Er det en enklere måte og tømme VV, dere som har hatt denne motoren? Tenker egentlig bare og skru av termostat hus, turne motor til endel har "sølt" ut og fylle på konsentrat, starte motor og få det godt blandet, og ta ny kikkert måling på bensin stasjon. Operasjonen med og rense hele ferskvannsiden-bytte kjølevæske, den tar jeg på nyåret. Dæven og den motoren er "gammel" ved oppstart når det er kaldt. Rister og hoster og krangler litt, så roer den seg fint ned etter 1-2 minutter.Sliter og litt med og få start- gløder lenge, måler spenning ved glødepluggene, men kjenner ikke fysisk varme ved alle, så der må det og utbedres. Har opplegg for 2 sjøvannsinntak, men de kjennes litt slakke ut, så blir nok og bytte de og. Fylte frostvæskeblanding i toalett, pumpet- og til min fornøyelse hørte jeg lyden av en tank. Så da har jeg faktisk funnet 3 syrefaste tanker i båten. Diesel som er under dørken i cabinen foran. Så en tank under benken babord side akter, som jeg tror er vann tank, men må demontere benker og dørk for og komme til baksiden og bytte slanger, om det er ferskvann da. Så det jeg tror er septik tanken, som det virker som sitter under rattet, eller i nærheten der. Finner ingen pumpe får tømming så forstår ikke helt, men dette finner jeg ut av når jeg begyner og demontere Skal bygge pressening telt på fredag, og da skal jeg ta med kamera og få tatt bilder, så dere kan komme med litt innspill=) Ha en fortsatt fin uke! Redigert 30.Oktober.2012 av stian83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Tilbake... glemt helt og holde på her inne, det har gått ett med hus og båt jobbing... skal legge ut bilder nå, men kort fortalt så har båten nå fått: nytt dørk teppe rund baut. Nytt el anlegg med batteribank. Nytrekte puter, nye stoler og begynt rubbing i ett forsøk på og hente frem fargeglansen. Er ikke tjukke laget med gelcoat igjen men litt forsiktig rubbing så har den grønne stripen blitt ok. Alt over vannlinjen tar jeg til høsten. Bygd seng foran også. Og brukt båten mye! Fått meg jolle også... og framen har fått ett navn.. Jenny.. Hun er ikke veldig pen enda, men innvendig har ting blitt mye bedre. Satser på en fin glans i fargen etter høsten, tar rubbing osv da.. Har jo ett par spørsmål da, om noen vet, setter jeg pris på svar.. bmc motoren min, den ryker og lukter surt på tomgang. Er fin på 2000 rpm men fra 2500 er det ille med blå røyk.. Er det ett tegn på at den kort sagt synger på siste verset, eller finnes det noen rimelige og relativt enkle ting jeg kan bytte? Som kan være feil kilden... Ligger stabilt på 80 celsius på temp, etter jeg fjernet termostat. Kanskje litt lavt, men det fungerer. Finner heller ikke tømmning av septik, finner ventil og trodde jeg hadde fritt fall tank, men det kommer ingen ting når jeg åpner.. Siste spmål, det er proppelen, tror den er hydraulisk automatisk vidbar i forhold til turtall? Kan det stemme.. syns nemlig jeg har mistet endel fart de siste turene, selv med samme turtall... hmmm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.