Jump to content

Hvorfor skal man ikke bruke VHF på land?

Rymi

Recommended Posts

Hei! Vurderer å kjøpe meg et par radioer for diverse bruk, blandt annet seiling, kiting og i bakken. Men når jeg først kjøper utstyr vil jeg helst ha det beste, eller hvertfall det som rekker lengst, som her er VHF radio:P Så lurer jeg på om dette er heelt uakseptabelt, evt hvorfor?

Vet jeg må ha lisens osv, som er mulig jeg skaffer meg til sommeren når jeg begynner å bruke det på båt, men bruken blir stort sett kun for "morro" kommunikasjon mellom kitere osv, noe jeg har skjønt ikke VHF er spesielt godt egnet til, da de er ment mer til sikkerhet enn noe annet. Riktig? Eller buker folk slike også til hobby aktiviteter?

Innspill anyone?

Thnx!

Lisensfri radio går og gjelder til hobby bruk, 27 / 446 Mhz

27 Mhz kan du nå "langt med", men ulempen er at hele verden forstyrrer så det kan være passe håpløst å bruke.

Brukes det gode radioer med gode antenner er det et godt alternativ, men som sagt med mye innslag fra alle verdens deler blir det bare støy.

446 Mhz har stort sett begrenset effekt (om du gjør det lovlig) at det er mer egnet innen kort radius.

VHF maritim kan også brukes til "hobby bruk" mellom båter, men da mellom båter på vannet og at man har lov til å bruke dette. Du kan lese deg opp litt her http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=22

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...