Jump to content

Sliter med å få god fyr i Refleks danskebysse


Sleipner93

Recommended Posts

Hei. Har en refleks danskebysse av den høye sylinderiske typen montert ombord. Denne sliter jeg med å få til å brenne bra , får en liten gul flamme med messe sot rundt der dieselen renner inn i potta.

 

Oppfyring så åpner jeg til det ser det kinnet diesel ut av overnevnte hull , stenger av å heller i en god slemt med rødsprit, tenner på å lar det brenne litt før jeg vrir regulatoren på fullt igjenn. Når rødspriten er brent opp sitter jeg igjenn med den lille gule sotende flammen ?

 

Har gjordt ren regulatoren , tenk og sett at ikke hullene i bunn av brenneren ikke er tette av sot.

 

Er det noen som har vært borti lignende ? Blir ikke mye båttur i helgs om denne ikke virker ...

Link to post

Da ville jeg prøvd med kanne og slange rett til regulator, for og se om det er dårlig gjennomstrømming fra tank.

Jeg hadde dieseldyr som tettet delvis hos meg, fikk gul lav flamme da også

 

Kan forrige eier ha justert noe på regulatoren, det finnes 2 justeringskruer, men disse bør man helst ikke skru på selv hvis man ikke vet hva man gjør

Link to post

hvis du ser at det renner diesel inn i potta kort tid etter at du har skrudd på, er ikke regulatoren tett. Disse ovnene er utrolig enkle, så hvis du får diesel inn og den fortsatt ikke brenner er det bare en ting det kan være: for lite luft. (tette hull i potta eller for kort eller tett eksosrør) Prøv å la lokket på toppen ligge litt av de første minuttene etter du har fyrt opp. Når ovnen er varm legger du lokket helt på (regner med det er typen med eksosutløp bak)??

Link to post

Jeg har samme problem, men når den omsider er tent og brenner skikkelig, nekter den å slukke når jeg stenger regulatoren. Må stenge kranen på tanken. I tillegg slukner ovnen når jeg starter motoren. Dette kommer av at i trebåten er det ikke 100% tett mellom lugaren og motorrommet. Motoren trekker dermed litt forbrenningsluft fra lugaren. I tillegg er all ventilasjon av lugaren gjennom ventiler i døra. Når kalesjen er på plass blir det i praksis til at motoren drar en del av forbrenningslufta inn gjennom skorsteinen. Skal nå sette inn et luftinntak i skottet bak ovnen og også overhale regulatoren. så får en se...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...