Jump to content

Virus.. Nå har eg fått virus Med adr. Baatplassen


Birchwood 320

Recommended Posts

F....en. Fekk virus til baatplassenwellcraft@motordeler.com. Er ikke min e-mail engang

 

Denne kom fra 20redaktor@vinn.no og dette fortvilandes.. :cryin:

 

Emne :Error in document

Melding

Important message, do not show this anyone!

 

Andre som har fått en slik

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet, lagres våre mail adresser her på forumet med teksten baatplassen foran, nettopp for at ikke spam lister og virus og slikt skal greie å sende mail til våre riktige adresser.

 

Altså dersom din adresse er (Email adressen er fjernet etter oppfordring) vil den lagres som baatplassenwellcraft@motordeler.com i din profil her på forumet.

 

At en mail sendt på den adressen (den siste) kommer frem til din EKTE adresse finner jeg derfor MEGET underlig, men det er jo ting som tyder på at selve adressen er plukket opp herfra da, men hvordan i all verden den er kommet frem til deg, og ikke bare har forsvunnet inn i ett svart hull i Cyberspace, det undrer meg.

 

Hvis du ikke har egen mailserver da (motordeler.com) og at det er satt opp slik att ALL mail sendt til den serveren havner til din default bruker. Men dette er bare en teori (og neppe tilfelle).

 

Men for å svare på spørsmålet : NEI jeg har IKKE fått en slik.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har egen mailserver da (motordeler.com) og at det er satt opp slik att ALL mail sendt til den serveren havner til din default bruker.  Men dette er bare en teori (og neppe tilfelle).

Spørs om det ikke er nettopp det som er tilfellet. Finnes vel få andre forklaringer på hvordan denne emailen skulle komme frem ellers. Wellcraft har nok domenet motordeler.com, og har satt en forward på post til *@motordeler.com til sin private email-adresse. Eller hva, Wellcraft?

Link to post
Share on other sites

Spørs om det ikke er nettopp det som er tilfellet. Finnes vel få andre forklaringer på hvordan denne emailen skulle komme frem ellers. Wellcraft har nok domenet motordeler.com, og har satt en forward på post til *@motordeler.com til sin private email-adresse. Eller hva, Wellcraft?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis jeg ikke husker feil får domene-administrator alle mailer som har en ikke-gyldig adresse i domenet.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det vanlige var at ikke definerte mailasresser enten ble styrt til intet (det store svarte hullet som man prøver å lure SPAM etc i), eller at det returnerte ikke kjent adresse til avsender.

 

Men det KAN nok settes opp slik at alt havner på en default adresse kanskje, men dette viser jo at det kan være en uheldig løsning.

 

Erik

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Testet ut teorien med at all post til mitt domene havnet hos meg. Det stemmer og dette viste eg ikke.. Tusen takk for info. Da skal eg tette desse hullene..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Joda. Det er din email. Alt annet som kan lages av rare adresser@motordeler.com er tydeligvis også dine.

 

Men at du tydeligvis samler opp alt som sendes av post til motordeler.com hører da ikke hjemme her?

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Men at viruset tydeligvis hadde hentet adressen her, hører kanskje hjemme her da (selv om det ikke skulle ha betydd noe om ikke mailserveren hans var 'feilkonfigurert') ?

 

Det betyr ihvertfall at det er veldig dumt å legge ut mailadresser i klartekst her (og der har jeg allerede 'drete på draget', selv om det er rettet opp nå :eek: )

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Virus har (mest sannsynlig) ikke skannet disse sidene. Men det som har mest sansynlig har skjedd er følgende:

En-eller-annen har vært på disse sidene, dvs baatplassen.no sine. Sidene havner så i Temporary internet files på brukerens maskin.

Brukeren blir smittet ved å neglisjere vanlige dataregler (oppdatert AV, oppdatert Windows/Linux/etc, ikke forhåndsvisning på osv)

Viruset (som nå er aktivt) scanner alle epostadresser i brukeren adressebok. I tillegg skannes alle filer i Temporary Internet files for epost adresser. Adressen til wellcraft blir i dette tilfellet samlet sammen med masse andre adresser.

Viruset begynner å sende epost til vilkårlige adresser basert på innsamlingen, med vilkårlige adresser i samme innsamling som avsender. Oftest i et jæ*** tempo for å smitte så mange som mulig på så kort tid som mulig. Med eposten følger det ofte et vedlegg eller link som er beregnet å smitt mottakeren.

 

Av dette kan vi trekke følgende konklusjoner:

-Virus plukker adresser fra andre steder enn adresseboken til bruker.

-Avsender i en virusinfisert epost er oftest ikke riktig avsender.

 

Hilsen Skarpnes9100

Redigert av Skarpnes9100 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Av dette kan vi trekke følgende konklusjoner:

-Virus plukker adresser fra andre steder enn adresseboken til bruker.

-Avsender i en virusinfisert epost er oftest ikke riktig avsender.

 

Hilsen Skarpnes9100

Det er nok rikitg. Jeg har i lengre tid nå opplevd at min epost adresse brukes til å sende ut virus. Jeg hverken har eller har hatt virus på egen maskin, så fra meg kommer det ikke. Glem derfor hva som står som avsender. Den tid er forbi da "avsender" er avsender.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...