Jump to content

Båtfolk eller folk i båt

Slangemannen

Recommended Posts

Båtfolk: de som vinker, flagger til rett tid, holder vikeplikten, lytter på kanal 16, bare spiller musikk jeg liker, ikke tar opp plassen jeg gjerne skulle hatt i gjestehavn, ikke har båt som går fort eller lager bølger, alltid går med kapteinshatt og sier fornøyd «javel, ja!» til seg selv mens de skrur fra hverandre dassen uten at det går utover humøret.

Folk i båt: de med den irriterende musikken, utagerende festing, han som tok sikringen fordi isbitmaskinen måtte kjøres i gang for å få is til drinkene, han som smalt inn i båten min i Osøyro i sommer og alle som ikke er født i kjølsvinet på en Colin Archer-skøyte.

Sånn omtrent.

Det er et tullete begrep og har sjølvsagt ingen geografiske grenser. Det blir som med bønder i byen eller turister. Man ser det ganske fort på ferdselsmønsteret og den noe klossete/underlige håndteringen av båten spesielt i havn. Folk i båt er mao noen som er ny i gamet og ikkje kjenner alle de skrevne og uskrevne regler på sjøen. Eller ikkje bryr seg med å kjenne til de og oppfører seg deretter. Slik har iallefall eg forstått hva som menes.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Uansett så er det enkelte som er lidenskapelig optatt av båt og kansje har gått gradene fra robåt til større og større båt og som har tilegnet seg stor kunskap og erfaring med båt sjø og vær. Samtidig som dem tar ansvar for seg selv og andre som ferdes på sjøen. Hjelper hverandre og viser omtanke. Det vil jeg kalle båtfolk.. Om folk i båt er rake motsettningen kan jo diskuteres, men enkelte elementer er for dem fraværende.. Selv begyndte båtinteressen da jeg var 7-8 år da jeg fikk min egen gummibåt som jeg kunne ro i. Da jeg var 11-12 hadde jeg mange fine turer i en Orrskjer27 Jeg har også hatt gleden i å ha vært i Marinen ombord på MTB. Siden har vel båtinteressen bare økt på.. Det er kansje vanskelig å sette folk i bås og ikke er det spessielt bra heller, men det finnes dem som starter med en stor rask båt uten særlig kunnskap prøver dette et par sessonger, ser at dette kommer de ikke til å tjene penger på...så selger dem og siden savner dem aldrig båtlivet... Selfølgelig finnes det mange grader i de forskjellige kategoriene! Jeg kommer i hvertfal til å ha båt hele livet ut. Den siste blir vel en med trelokk over...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har også hatt gleden i å ha vært i Marinen ombord på MTB.

Virkelig? Fortell mer!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Virkelig? Fortell mer!

Blir feil tråd, men kan kort si at jeg har lært masse både om sjømannskap navigasjon og manøvrering, og om båter generelt da jeg var i Marinen. Jeg har stått til rors omtrent langs hele norskekysten og har fått opplevd masse fin norsk kystnatur i finvær og storm. Jeg har vært på masse steder langs kysten vår som jeg ellers ikke hadde fått opplevd.. Mannskapene ble kompisgjenger og vi hadde det mye morro sammen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Enig med at dette er tull, men med ett lite snev av sannhet. For oss som er suverene på sjøen med fartstid siden napolionkrigen kan det være litt slitsom å se på de det nybakte båtfolkene som strever og roter det til. Men kan kan jo hjelpe å gi dem en hånd med fortøyning og noen ikke altfor nedlatende råd. Med andre ord; ikke sitt der å gape, få ræva i gir, ta i mot fortøyninger og vær hyggelig.

Ikke ert oss folk i båt. Føler meg som en stolt bærer av fanen.

Jeg er ikke født i båt, men på sykehus i en by. Har minimalt med tid i båt før jeg passerte 30. Har noen somre som pilsdrikkende mannskap ombord i snekke fra 1950. Egen båt fra jeg var 40. Da snakker vi 10 års gammel 20 foter. Har tatt båtføreprøven (og synes jeg fikk noe ut av det). Lærer hele tiden, men gjør stadig små tabber. Veldig opptatt av å ikke plage andre. Tar opp båten siste sommerferiedag. Håper at ungene blir båtfolk.

Så der har dere folk i båt!

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Alle har vel vært utsatt for båter som passerer på de trangeste steder med nesa i sky, mens hekkbølgene drar med seg alle løse gjenstander i omgivelsene rundt dem. Jeg bor selv langs en "sjøens motorvei" hvor det er stor trafikk og mye rart å se på. Unger i joller er en ting, men voksne i 40- 50 års alderen med store båter er verre..passende likegyldige, men vinker allikevel høflig når en prøver å påkalle seg oppmerkomhet. Da tenker jeg litt på folk i båt, som kanskje heller burde teste ut campingvogn. :smiley:

Alle har vel vært utsatt for båter som passerer på de trangeste steder med nesa i sky, mens hekkbølgene drar med seg alle løse gjenstander i omgivelsene rundt dem. Jeg bor selv langs en "sjøens motorvei" hvor det er stor trafikk og mye rart å se på. Unger i joller er en ting, men voksne i 40- 50 års alderen med store båter er verre..passende likegyldige, men vinker allikevel høflig når en prøver å påkalle seg oppmerkomhet. Da tenker jeg litt på folk i båt, som kanskje heller burde teste ut campingvogn. :smiley:

De fleste av dem kjører mest sannsynlig Audi. Ikke så fett å kjøre Audi med Capingvogn på slep.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...