Slangemannen Startet 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2012 Har i flere tråder sett at det refereres til båtfolk og folk i båt. Hva er forskjellen og hvor går grensa? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 HER er et eksempel på "folk i båt". RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
overoe Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Båtfolk er vel de som er trofast mot båtlivet uansett gode eller dårlige sommere. Folk i båt er vel de som kaster seg på bølgen i perioder uten at de blir noe mer en folk i båt en sessong eller to sessonger. Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Båtfolk er vel muligens båteiere, mens folk i båt kan vel være hvem som helst som er ombord i en båt...? Har aldri tenkt så mye over det:-) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Båtfolk: de som vinker, flagger til rett tid, holder vikeplikten, lytter på kanal 16, bare spiller musikk jeg liker, ikke tar opp plassen jeg gjerne skulle hatt i gjestehavn, ikke har båt som går fort eller lager bølger, alltid går med kapteinshatt og sier fornøyd «javel, ja!» til seg selv mens de skrur fra hverandre dassen uten at det går utover humøret. Folk i båt: de med den irriterende musikken, utagerende festing, han som tok sikringen fordi isbitmaskinen måtte kjøres i gang for å få is til drinkene, han som smalt inn i båten min i Osøyro i sommer og alle som ikke er født i kjølsvinet på en Colin Archer-skøyte. Sånn omtrent. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Jeg trodde "båtfolk" var dem som prøvde alvorlig å opptre ansvarlig og hensynsfullt på sjøen (men ikke nødvendigvis er "eksperter" og "alltid gjør det rette"), mens "folk i båt" var likegyldige og uten interesse for annet å ha det gøy selv, samme hvordan det virker på andre eller på egen sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 (redigert) Båtfolk finner man delvis på sørlandet og ellers heile veien langs vestlandet pg videre nordover til russegrensa. Folk i båt finner man innover oslofjorden Redigert 10.Oktober.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 (redigert) "Båtfolk" i denne sammnheng er de som tror de tilhører et utvalgt folk med moralsk rett og plikt til å sjefe over alle andre båtfolk som de kaller "folk i båt". Redigert 10.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 (redigert) Det er et tullete begrep og har sjølvsagt ingen geografiske grenser. Det blir som med bønder i byen eller turister. Man ser det ganske fort på ferdselsmønsteret og den noe klossete/underlige håndteringen av båten spesielt i havn. Folk i båt er mao noen som er ny i gamet og ikkje kjenner alle de skrevne og uskrevne regler på sjøen. Eller ikkje bryr seg med å kjenne til de og oppfører seg deretter. Slik har iallefall eg forstått hva som menes. Redigert 10.Oktober.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 "Båtfolk" i denne sammnheng er de som tror de tilhører et utvalgt folk med moralsk rett og plikt til å sjefe over alle andre båtfolk som de kaller "folk i båt". Hehe denne definisjonen er vel så nærme vi kan komme sannheten Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
-morten- Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Uansett så er det enkelte som er lidenskapelig optatt av båt og kansje har gått gradene fra robåt til større og større båt og som har tilegnet seg stor kunskap og erfaring med båt sjø og vær. Samtidig som dem tar ansvar for seg selv og andre som ferdes på sjøen. Hjelper hverandre og viser omtanke. Det vil jeg kalle båtfolk.. Om folk i båt er rake motsettningen kan jo diskuteres, men enkelte elementer er for dem fraværende.. Selv begyndte båtinteressen da jeg var 7-8 år da jeg fikk min egen gummibåt som jeg kunne ro i. Da jeg var 11-12 hadde jeg mange fine turer i en Orrskjer27 Jeg har også hatt gleden i å ha vært i Marinen ombord på MTB. Siden har vel båtinteressen bare økt på.. Det er kansje vanskelig å sette folk i bås og ikke er det spessielt bra heller, men det finnes dem som starter med en stor rask båt uten særlig kunnskap prøver dette et par sessonger, ser at dette kommer de ikke til å tjene penger på...så selger dem og siden savner dem aldrig båtlivet... Selfølgelig finnes det mange grader i de forskjellige kategoriene! Jeg kommer i hvertfal til å ha båt hele livet ut. Den siste blir vel en med trelokk over... Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
egilwh Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Jeg har også hatt gleden i å ha vært i Marinen ombord på MTB. Virkelig? Fortell mer! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
MT. Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 To enkle kjennetegn: Båtfolk har spleisede øyer på faste tau og pålestikk på løse tau. De tar også opp fendrene når de ikke gjør nytte for seg. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mouche Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Hvis man søker på forumet så ser man en god del eksempler på de som har oppnevnt seg selv til å tilhøre den høyere kategori av folk med båt, nemlig båtfolket, en slags yppersteprester til sjøs i egne øyne. Men de er nå litt morsomme da! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Virkelig? Fortell mer! Blir feil tråd, men kan kort si at jeg har lært masse både om sjømannskap navigasjon og manøvrering, og om båter generelt da jeg var i Marinen. Jeg har stått til rors omtrent langs hele norskekysten og har fått opplevd masse fin norsk kystnatur i finvær og storm. Jeg har vært på masse steder langs kysten vår som jeg ellers ikke hadde fått opplevd.. Mannskapene ble kompisgjenger og vi hadde det mye morro sammen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
avmønstret5 Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Enig med at dette er tull, men med ett lite snev av sannhet. For oss som er suverene på sjøen med fartstid siden napolionkrigen kan det være litt slitsom å se på de det nybakte båtfolkene som strever og roter det til. Men kan kan jo hjelpe å gi dem en hånd med fortøyning og noen ikke altfor nedlatende råd. Med andre ord; ikke sitt der å gape, få ræva i gir, ta i mot fortøyninger og vær hyggelig. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Etter min oppfatning så er det Oslofjord som har det mest passende svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 "Folk i båt er" det "folk i båt" kaller andre når de har gjort noe feil som "båtfolk" ikke gjør, slik jeg har skjønt det etter noen års lesing på baatplassen Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 (redigert) folk i båt kan oversettes til byfolk. også kalt pratmakere Redigert 11.Oktober.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Ser på andre tråder på BP at folk utrolig nok har tatt båten på land for sesongen - folk i båt eller båtfolk? Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Ikke ert oss folk i båt. Føler meg som en stolt bærer av fanen. Jeg er ikke født i båt, men på sykehus i en by. Har minimalt med tid i båt før jeg passerte 30. Har noen somre som pilsdrikkende mannskap ombord i snekke fra 1950. Egen båt fra jeg var 40. Da snakker vi 10 års gammel 20 foter. Har tatt båtføreprøven (og synes jeg fikk noe ut av det). Lærer hele tiden, men gjør stadig små tabber. Veldig opptatt av å ikke plage andre. Tar opp båten siste sommerferiedag. Håper at ungene blir båtfolk. Så der har dere folk i båt! Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Polarbeer Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Alle har vel vært utsatt for båter som passerer på de trangeste steder med nesa i sky, mens hekkbølgene drar med seg alle løse gjenstander i omgivelsene rundt dem. Jeg bor selv langs en "sjøens motorvei" hvor det er stor trafikk og mye rart å se på. Unger i joller er en ting, men voksne i 40- 50 års alderen med store båter er verre..passende likegyldige, men vinker allikevel høflig når en prøver å påkalle seg oppmerkomhet. Da tenker jeg litt på folk i båt, som kanskje heller burde teste ut campingvogn. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Hvis man søker på forumet så ser man en god del eksempler på de som har oppnevnt seg selv til å tilhøre den høyere kategori av folk med båt, nemlig båtfolket, en slags yppersteprester til sjøs i egne øyne. Men de er nå litt morsomme da! :giggle: Helt riktig . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Tom Rør Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 folk i båt kan oversettes til byfolk. også kalt pratmakere Noe av det mest lavpannede jeg har lest på lenge Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Alle har vel vært utsatt for båter som passerer på de trangeste steder med nesa i sky, mens hekkbølgene drar med seg alle løse gjenstander i omgivelsene rundt dem. Jeg bor selv langs en "sjøens motorvei" hvor det er stor trafikk og mye rart å se på. Unger i joller er en ting, men voksne i 40- 50 års alderen med store båter er verre..passende likegyldige, men vinker allikevel høflig når en prøver å påkalle seg oppmerkomhet. Da tenker jeg litt på folk i båt, som kanskje heller burde teste ut campingvogn. De fleste av dem kjører mest sannsynlig Audi. Ikke så fett å kjøre Audi med Capingvogn på slep. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.