Key Freak Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Ser på andre tråder på BP at folk utrolig nok har tatt båten på land for sesongen - folk i båt eller båtfolk? Neppe nødvendig for andre å svare på dette, siden du åpenbart mener at du sitter på fasitsvaret selv. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
bliss X Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Det har med fendere å gjøre. Båtfolk: Har gode fendere som settes ut i riktig høyde før de legger til Folk i båt: Har dårlige fendere (små fendere med lite luft) som settes ut i feil høyde etter at de har lagt til Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 folk i båt er de som lager et fole oppstyr med fendere, flagg og annet dilldall. Båtfolk bruker blåser, fendere er bare til pynt for førstnevnte Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 @Mariell: du har nok rett. Jeg kjører Audi også... Folk i båt asså! Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
CB. Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 (redigert) . Det blir som med bønder i byen eller turister. Man ser det ganske fort på ferdselsmønsteret og den noe klossete/underlige håndteringen av båten spesielt i havn. Folk i båt er mao noen som er ny i gamet og ikkje kjenner alle de skrevne og uskrevne regler på sjøen. Eller ikkje bryr seg med å kjenne til de og oppfører seg deretter. Slik har iallefall eg forstått hva som menes. "Båtfolk" i denne sammnheng er de som tror de tilhører et utvalgt folk med moralsk rett og plikt til å sjefe over alle andre båtfolk som de kaller "folk i båt". de som har oppnevnt seg selv til å tilhøre den høyere kategori av folk med båt, nemlig båtfolket, en slags yppersteprester til sjøs i egne øyne. Men de er nå litt morsomme da! Tiltredes Samtidig er det greit å tenke på at de eldste er alltid eldst og noen av de har faktisk glemt hvordan en legger til men vi får bare leve med at alle skal samme veien Redigert 11.Oktober.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
vestlenning Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Koser man seg med fjordens/havets etc våg eller fravær av så er man nok snart båtfolk, snart folk i båt alt etter som... Sitér dette innlegget Bortenfor tvers... Link to post
tuffff Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Det har med fendere å gjøre. Båtfolk: Har gode fendere som settes ut i riktig høyde før de legger til Folk i båt: Har dårlige fendere (små fendere med lite luft) som settes ut i feil høyde etter at de har lagt til Da tror jeg jeg foretrekker likesinnende - folk i båt. Båtfolk - som åpenbart henger fenderne ut på hver side før de presser seg inn mellom meg og båten ved siden av (som begge naturligvis har fendere ute) skaper furore hver gang de legger til. Med fendere som henger fast i hverandre, båter som blir presset inn mot brygga og den ankommende som ikke klarer å komme inn til brygga før de som allerede ligger der har ilt til for å heise opp sine egne fendere slik at det er mulig å gli stillferdig inn på plass. Leve folk i båt - som henger fenderene ut etter at de har lagt til mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Dette ble da en litt for daff diskusjon, det er jo fredag så den trenges å sprites opp litt Jo, folk i båt har noen kjennetegne og er: De som breier med med campingstoler og bord utover brygga De tar ikke mot fortøyninger fra andre båter. De lar ungene rase rundt andre båter med for stor påhenger på jolla De kjører fjordploger nokså hensyndløst De ser aldri bakover Kobler kartplottern ut ringer de redningskøyta. Går med fendrene ute. Kjennetegnene er basert på observasjoner og nyere forskning! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 (redigert) Og husk at vi besteforeldre har et ansvar for oppvoksende slekt. Har allerede begynt å terpe sjøveisregler for treåringen når vi er i Astor. Styrbord og babord sitter nå. Vi har alle begynt i det små. Viktig å huske når vi ser noen tabber seg ut. Redigert 12.Oktober.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Du mener vel; viktig å huske når vi båtfolk ler godt når vi ser folk i båt tabber seg ut? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Oteren Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Men blir ikke båtfolk omgjort til folk i båt når de tabber seg ut? Har hørt rykter om at selv båtfolk har gått på grunn............eller glemt å tatt inn en fender Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Jeg tror alt kan avklares med å se på fenderbruk. Er fenderne ute under fart så er det avklart, da er det folk i båt. Om en seilbåt under seil har fenderne ute finnes det ingen forklaring, det er uoppklart og antagelig har man sett feil. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Du mener vel; viktig å huske når vi båtfolk ler godt når vi ser folk i båt tabber seg ut? Ondskapsfull på andres vegne er ikke min stil. Da prøver jeg med en koslig prat på brygga etterpå for å kanskje gi noen råd. Som sagt:-vi har alle begynt med båt og skaffet oss erfaring etter hvert. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Logaren Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Heldigvis er det humør i denne tråden, ellers kunne vel fort temaet blitt litt brennbart. Jeg tror det er viktig å unngå en "oss - dem" debatt. Det er ikke alle som er like sjøvante. Det er heller ikke alle som har mye erfaring til sjøs. Uansett så er vel det viktigste å tro det beste om hverandre, og å prøve å finne løsninger som får flest mulig til å trives. Har du mye erfaring så del den erfaringen på en fin måte til andre. Er du litt grønn så ta det ikke ille opp om du får noen hyggelige råd. Det kan vel ikke være verre? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Logaren: Du har skjønt det. Flott! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
hifo Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Ondskapsfull på andres vegne er ikke min stil. Da prøver jeg med en koslig prat på brygga etterpå for å kanskje gi noen råd. Som sagt:-vi har alle begynt med båt og skaffet oss erfaring etter hvert. Du tok ikke poenget til Mouche. Dvs , du har ikke skjønt det. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Free Lillehammer Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Holder i helgen til i en seilbåt som er i ferd med å rigges ned for rep. Føles litt folk i båt. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Det er vel noen av båtfolket som ikke vil/kan ha båten ute lenger...folkene i båt står og ser på:-) Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Ja dere får det meste ut av det minste. Jeg mener at jeg verken er folk i båt eller båtfolk, men kanske enkelt båtbruker vi bruker rett og slett båten til og dra på turer og kose oss med venner og kjente og bli kjent med de ukjente. Om vi da er båt folk eller folk i båt er meg knekkende likegyldig. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Ikke sant Ajoda? Så kan de andre spekkulere Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
REM Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 (redigert) Folk i båt er de som bøjer VHF antennene bakover fordi de synes det så så tøfft ut den gangen de så Flipper og Miami Vice på TV Redigert 14.Oktober.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
glalaks Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Folk i båt er de som bøjer VHF antennene bakover fordi de synes det så så tøfft ut den gangen de så Flipper og Miami Vice på TV Miami vice(filmen) er da fortsatt tøff!! Jeg tror folk i båt ikke vet at det er noe som heter "folk i båt" og "båtfolk". Den dagen de finner ut at det finnes to slike kategorier går de gradene opp til båtfolk. Det er der forskjellen ligger.. Og fenderene så klart:) Jeg tok opp båten min for to uker siden mot min vilje, da vinteropplaget stenger dørene 1 oktober. Føler ikke jeg automatisk mister tittelen båtfolk av den grunn.. Jeg synes at ungene bør ha en gummijolle å kjøre rundt i for å lære litt om sjøen, om de viser hensyn så klart. Det var sånn jeg begynte som 10 åring.. Jeg ler litt av folk i båt som sliter med å legge til, mens jeg går bort å tar tampen og hjelper de inn. Hender jeg glemmer å ta inn fenderene med en gang jeg legger fra brygga, men jeg har de alltid ute før jeg legger til. Jeg har laget unødvendige hekkbølger et par ganger, men som regel viser eg hensyn.. Jeg ser på meg selv som "båtfolk i båt" Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Tom Rør Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Ja dere får det meste ut av det minste. Jeg mener at jeg verken er folk i båt eller båtfolk, men kanske enkelt båtbruker vi bruker rett og slett båten til og dra på turer og kose oss med venner og kjente og bli kjent med de ukjente. Om vi da er båt folk eller folk i båt er meg knekkende likegyldig. Som om jeg skulle sagt det selv Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Det er det øyeblikket hvor båtfolk begynner å se på seg selv som båtfolk at de blir folk i båt! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
NilsPils Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Jeg betrakter meg selv som folk i båt, og lever veldig godt med det. Det øker tabbekvoten min betraktelig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.