Jump to content

Båtfolk eller folk i båt

Slangemannen

Recommended Posts

. Det blir som med bønder i byen eller turister. Man ser det ganske fort på ferdselsmønsteret og den noe klossete/underlige håndteringen av båten spesielt i havn. Folk i båt er mao noen som er ny i gamet og ikkje kjenner alle de skrevne og uskrevne regler på sjøen. Eller ikkje bryr seg med å kjenne til de og oppfører seg deretter. Slik har iallefall eg forstått hva som menes.

"Båtfolk" i denne sammnheng er de som tror de tilhører et utvalgt folk med moralsk rett og plikt til å sjefe over alle andre båtfolk som de kaller "folk i båt".

de som har oppnevnt seg selv til å tilhøre den høyere kategori av folk med båt, nemlig båtfolket, en slags yppersteprester til sjøs i egne øyne. Men de er nå litt morsomme da! :giggle:

Tiltredes :yesnod::giggle:

Samtidig er det greit å tenke på at de eldste er alltid eldst og noen av de har faktisk glemt hvordan en legger til men vi får bare leve med at alle skal samme veien :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Det har med fendere å gjøre.

Båtfolk: Har gode fendere som settes ut i riktig høyde før de legger til

Folk i båt: Har dårlige fendere (små fendere med lite luft) som settes ut i feil høyde etter at de har lagt til

Da tror jeg jeg foretrekker likesinnende - folk i båt. Båtfolk - som åpenbart henger fenderne ut på hver side før de presser seg inn mellom meg og båten ved siden av (som begge naturligvis har fendere ute) skaper furore hver gang de legger til. Med fendere som henger fast i hverandre, båter som blir presset inn mot brygga og den ankommende som ikke klarer å komme inn til brygga før de som allerede ligger der har ilt til for å heise opp sine egne fendere slik at det er mulig å gli stillferdig inn på plass.

Leve folk i båt - som henger fenderene ut etter at de har lagt til :flag:

mvh tuffff

Dette ble da en litt for daff diskusjon, det er jo fredag så den trenges å sprites opp litt :wink:

Jo, folk i båt har noen kjennetegne og er:

De som breier med med campingstoler og bord utover brygga

De tar ikke mot fortøyninger fra andre båter.

De lar ungene rase rundt andre båter med for stor påhenger på jolla

De kjører fjordploger nokså hensyndløst

De ser aldri bakover

Kobler kartplottern ut ringer de redningskøyta.

Går med fendrene ute.

Kjennetegnene er basert på observasjoner og nyere forskning! :pray:

Og husk at vi besteforeldre har et ansvar for oppvoksende slekt. Har allerede begynt å terpe sjøveisregler for treåringen når vi er i Astor. Styrbord og babord sitter nå. Vi har alle begynt i det små. Viktig å huske når vi ser noen tabber seg ut.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Heldigvis er det humør i denne tråden, ellers kunne vel fort temaet blitt litt brennbart. Jeg tror det er viktig å unngå en "oss - dem" debatt. Det er ikke alle som er like sjøvante. Det er heller ikke alle som har mye erfaring til sjøs. Uansett så er vel det viktigste å tro det beste om hverandre, og å prøve å finne løsninger som får flest mulig til å trives. Har du mye erfaring så del den erfaringen på en fin måte til andre. Er du litt grønn så ta det ikke ille opp om du får noen hyggelige råd. Det kan vel ikke være verre?

Folk i båt er de som bøjer VHF antennene bakover fordi de synes det så så tøfft ut den gangen de så Flipper og Miami Vice på TV

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Folk i båt er de som bøjer VHF antennene bakover fordi de synes det så så tøfft ut den gangen de så Flipper og Miami Vice på TV

Miami vice(filmen) er da fortsatt tøff!!

Jeg tror folk i båt ikke vet at det er noe som heter "folk i båt" og "båtfolk". Den dagen de finner ut at det finnes to slike kategorier går de gradene opp til båtfolk. Det er der forskjellen ligger.. Og fenderene så klart:)

Jeg tok opp båten min for to uker siden mot min vilje, da vinteropplaget stenger dørene 1 oktober. Føler ikke jeg automatisk mister tittelen båtfolk av den grunn.. Jeg synes at ungene bør ha en gummijolle å kjøre rundt i for å lære litt om sjøen, om de viser hensyn så klart. Det var sånn jeg begynte som 10 åring..

Jeg ler litt av folk i båt som sliter med å legge til, mens jeg går bort å tar tampen og hjelper de inn.

Hender jeg glemmer å ta inn fenderene med en gang jeg legger fra brygga, men jeg har de alltid ute før jeg legger til.

Jeg har laget unødvendige hekkbølger et par ganger, men som regel viser eg hensyn..

Jeg ser på meg selv som "båtfolk i båt"

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Det er det øyeblikket hvor båtfolk begynner å se på seg selv som båtfolk at de blir folk i båt! :lol:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...