Fjellbonden Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Kanskje det er så enkelt at "båtfolk" er folk i båt og "folk i båt" er båtfolk. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 (redigert) Båtfolk er de som er på baatplassen.no i oktober framfor å surfe etter sydenturer eller tilbud på ski. Redigert 14.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Da er jeg nok båtfolk om sommeren med et snev av "folk i båt" om vinteren.. Liker både sydentur og skitur på vinteren;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
FredrikW Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 (redigert) For meg har med tiden uttrykket "båtfolk" blitt som et skjellsord å regne; det betegner folk som tar seg selv og det de driver med noe i overkant høytidelig, selv om båtbruken kun er en hobby og fritidssyssel. Driver sjømannskap ombord i sin 30 fots plastjolle langt inni en fjordarm som om de var kaptein på en seilskute midt ute i Atlanteren i år 1750. Selv har jeg vokst opp med småbåt på kysten av Østfinnmark, hvor man skulle tro at det finnes mye skikkelige båtfolk. Har dog til gode å møte slike der. Foreløpig har jeg kun truffet dem lenger sør, gjerne i nærheten av en eller annen større by (har truffet skikkelige båtfolk så langt nord som Tromsø, da). De fleste jeg har truffet som lever av og med sjøen, og er store deler av året ombord på egen fiskebåt, kløner det stadig til som ekte "folk i båt", ved å få tau og fiskebruk i egen propell, ha fendere med lite luft, gå på grunn, treffe brygga med litt for stor fart når de skal legge til osv. Har til og med sett ramsalte sjarkskippere falle på sjøen fordi det gikk litt for fort i svingen på et glatt fordekk. Ekte båtfolk er for meg hobby-båtbrukere med litt for høye tanker om eget fortreffelig sjømannskap, gjerne med KNBF-medlemskap og skipperlue, og en noe nedlatende holdning til folk i båt. Folk i båt er alle oss andre, som bruker båten på en fornuftig og for oss selv tilfredsstillende måte, selv om vi ikke gjør alt "riktig". Redigert 15.Oktober.2012 av Kaptein Båtløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Vel talt ! Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Hva er galt med å være medlem i KNBF som arbeider for oss fritidsbåteiere? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
FredrikW Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Ikkeno. Er medlem selv Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Det er medlemskap i KNS som er "problematisk" for enkelte ikke KNBF selv om begge er kongelige! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FredrikW Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 (redigert) Det er temmelig høy båtfolk-faktor i KNBF, derfor nevnte jeg den foreningen i sammenheng med båtfolk kontra folk i båt. Status-greia rundt KNS har i mine øyne lite med båtliv å gjøre. For folk i båt er KNS bare en mulighet for å få båtplass i Indre Oslofjord. Redigert 15.Oktober.2012 av Kaptein Båtløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 For folk i båt er KNS bare en mulighet for å få båtplass i Indre Oslofjord. Tja. Er det egentlig noe å trakte etter? Utover det har jeg truffet de mest hjelpsomme båtfolkene på anlegget til KNS - faktisk et eksempel til etterfølgelse. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 (redigert) Det er temmelig høy båtfolk-faktor i KNBF, derfor nevnte jeg den foreningen i sammenheng med båtfolk kontra folk i båt. Status-greia rundt KNS har i mine øyne lite med båtliv å gjøre. For folk i båt er KNS bare en mulighet for å få båtplass i Indre Oslofjord. Kaptein Båtløs sin analyse er strålende...spesielt interessant er hans observasjon at det ikke er selvhøytidelige "båtfolk" i Finmark. KNBF er svært relevant i denne tråden for hvis jeg husker rett var det faktisk i en lederartikkel i KNBF (nett eller blad) jeg først så utrykkene benyttet og da i svært nedlatande ordlag om disse "folk i båt". Båt hobby er vel blitt litt som sportsfiske-hobby...at det holder ikke å fange den største fisken...nei man skal også ha riktig antrekket og fiskefilosofi (catch and release). Selv om man bruker båtene mer en de fleste, kan manøvrere i kuling og ved kai og er lommekjent i skærgården (over og under vann...) kvalifiserer man nok neppe til medlemskap blant "båtfolket"....hvis man f.eks. ikke nok orden i tauverket om bord. Folk må gjerne dyrke sin båtlivsstil, men det mange reagerer på er vel at noen av disse "båtfolkene" oppfører seg som om de er på toppen av båt-hiearkiets hakkeorden...med andre ord kan alle være så mye skippere de vil...bare de ikke plager andre båtfolk. Redigert 16.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 båtfolk er vel de som lager båtene å folk i båt er vel de som bruker de. ellers har man vel soss eliten å vanlige folk akkurat som på land. gir skipperlua,tørkle rundt halsen samt hånende latter ved bom på brygge de en god selvfølelse så helt greit, kan være med på ankerdrammen forde. da jeg bryr meg fint lite :-) herlig...snart vår jo Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 (redigert) ..... ellers har man vel soss eliten å vanlige folk akkurat som på land. ...... Uenig i den analysen...for i "båtfolkets" virkelighetsforståelse er det jo tvert i mot land-eliten med mye penger og 40 årskrise som er problemet når de kjøper seg stor og rask båt....(en hypotese som politikerne desverre også legger til grunn ved inføring av forskifter...) Dette er ingen overklasse/arbeiderklasse problematikk....de mest arogante bedreviterene på sjøen kan like gjerne være en helt vanlig lønnsmotaker fra almuen (som gjerne har prioritert båtlivet ved å kjøpe relativt dyr båt.....) Redigert 16.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Jeg hadde aldri hørt uttrykkene båtfolk/folk i båt eller sutring om hekkbølger, støy fra aggregater, pilsing på brygger, oppførsel i uthavn osv osv før jeg begynte å lese her på forumet. Tror det er et Oslofjord- og sørlandsfenomen der det er flere som har båten kun som hobby og hygge uten et reelt bruksbehov. Folk har også en annen mentalitet lenger nord tror jeg. De færreste låser båten (eller ytterdøra hjemme for den saks skyld) og ingen bryr seg om naboen kommer inn mot brygga fra fiske i bra fart eller andre uviktige ting som tydeligvis er store irritasjonsmomenter for folk. Hvorfor er det så vanskelig å kose seg med sin egen båt og nyte sjøliv og godt selskap (eller det å være alene i ro og fred), uten å bry seg om alle andre som gjør alt mulig "feil"? Er det all sola sørafor som gjør det, eller bor de for tett der nede? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Tror det er et Oslofjord- og sørlandsfenomen der det er flere som har båten kun som hobby og hygge uten et reelt bruksbehov. Eller kanskje et Baatplassen.no fenomen? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Status-greia rundt KNS har i mine øyne lite med båtliv å gjøre. For folk i båt er KNS bare en mulighet for å få båtplass i Indre Oslofjord. Tror du burde studere hva de de driver med. De er en stor lokal forening under NSF som igjen er tilsluttet Idrettsforbundet. De har ca. 4000 medlemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 (redigert) Jeg hadde aldri hørt uttrykkene båtfolk/folk i båt eller sutring om hekkbølger, støy fra aggregater, pilsing på brygger, oppførsel i uthavn osv osv før jeg begynte å lese her på forumet. Tror det er et Oslofjord- og sørlandsfenomen der det er flere som har båten kun som hobby og hygge uten et reelt bruksbehov. Folk har også en annen mentalitet lenger nord tror jeg. De færreste låser båten (eller ytterdøra hjemme for den saks skyld) og ingen bryr seg om naboen kommer inn mot brygga fra fiske i bra fart eller andre uviktige ting som tydeligvis er store irritasjonsmomenter for folk. samme her, det stemmer bra med det eg skreiv i #7. Det falt sjølvsagt dårlig i smak hos nevnte gruppe. Og uttrykket kommer også garantert derifra ironisk nok Redigert 16.Oktober.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Legg til overdreven bruk av maritime uttrykk. Gjerne også i ikke-maritime situasjoner, samt missforståtte uttrykk som og bruke "mil" som en betegnelse for hastighet isteden for knop. Ispe en skipperlue, så har du et ekte "båtfolk" ;) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bearded Beast Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 samt mener papirkart er det eneste sanne og rette å ha i fritidsbåt ... like nyttig som fyrstikker når de har lagt i båten en stund... Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 samt missforståtte uttrykk som og bruke "mil" som en betegnelse for hastighet isteden for knop. dette er nå hvertfall ganske vanlig der jeg kommer fra, spesielt blandt eldre fiskere etc. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Hvorfor er det så vanskelig å kose seg med sin egen båt og nyte sjøliv og godt selskap (eller det å være alene i ro og fred), uten å bry seg om alle andre som gjør alt mulig "feil"? Er det all sola sørafor som gjør det, eller bor de for tett der nede? Det kan selvsagt være at du faktisk har et poeng, men det hadde vært fint om vi kunne slippe å gjøre dette til en småborgerlig og fordomsfull by/land-diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 dette er nå hvertfall ganske vanlig der jeg kommer fra, spesielt blandt eldre fiskere etc. Vanlig i visse kretser kanskje, men fortsatt ikke en riktig benevnelse for fart. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Cruiseliner Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Vanlig i visse kretser kanskje, men fortsatt ikke en riktig benevnelse for fart. Feil er det vel ikke, siden det er nautiske mil vi snakker om. Men at det kan virke noe selvhøytidlig å bruke mil i stedet for knop er jeg enig i. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 (redigert) Feil er det vel ikke, siden det er nautiske mil vi snakker om. Det er forskjell på mil (sjømil) og Nautisk mil..... Redigert 16.Oktober.2012 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 (redigert) Læreren min på D5L var krystallklar på at det var totalt missforstått. Når man bare sier "mil"; er det nautisk mil/ kvartmil eller sjømil det er snakk om??? Man må jo gjerne si at "båten min gjør 20 nautiske mil i timen", evt "5 sjømil i timen", men mye lettere å si knop ;) Redigert 16.Oktober.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.