blåttvann Startet 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2012 Broderen var ute med båten i helga, første tur på lenge, og fikk ikke motoren til å gi kraft. Måtte legge til med seil. Jeg har ikke turt å legge fra alene, men har kjørt motoren litt i båsen og synes den går fint. Det kommer absolutt en del sort røyk (og blir oljefilm på vannet) når den settes i gir, særlig på litt turtall, men jeg husker ikke hvordan det egentlig var med røyk tidligere. Har prøvd å skru av luftfilteret, men merket ikke nevneverdig forskjell. Giroljen ser fin ut. Noen som har tips om hva som evt er galt? Mistenker krøll med propell/aksling, men jeg har ikke all verdens peiling hverken på båt eller motor. Andre ting som bør sjekkes før en iskald dukkert i våtdrakt..? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Om motoren går normalt i fri, vil jeg annta det har noe med drivverket videre å gjøre. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Oppstod dette problemet på turen, eller ble ikkje motor brukt før han skulle legge til? Det høres nesten ut som symptomer liknande turbohavari, men det er kansje ikkje turbo på denne? Ellers kan det være trøbbel med diesel på eit vis. Kanskje ei eller fleire dyser ikkje har fin spredning lenger, det kan typisk gi oljefilm på vannet. Men burde gitt grå røyk trur eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
blåttvann Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 (redigert) Burde nok nevnt det tidligere; motoren er en 8HK Yanmar fra slutten av 70-tallet. Han er ikke sikker på når den begynte å gå dårlig. Den går jo fortsatt, selv om det er lite kraft og masse røyk. Redigert 11.Oktober.2012 av blåttvann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Mål kompressjon. Eg kjenner ikkje kva verdier den bør ha, men det kan du sikkert få hos ein godt etablert forhandler. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.