Jump to content

Lite fremdrift og masse sort røyk når motor settes i gir?

blåttvann

Recommended Posts

Broderen var ute med båten i helga, første tur på lenge, og fikk ikke motoren til å gi kraft. Måtte legge til med seil.

Jeg har ikke turt å legge fra alene, men har kjørt motoren litt i båsen og synes den går fint. Det kommer absolutt en del sort røyk (og blir oljefilm på vannet) når den settes i gir, særlig på litt turtall, men jeg husker ikke hvordan det egentlig var med røyk tidligere. Har prøvd å skru av luftfilteret, men merket ikke nevneverdig forskjell. Giroljen ser fin ut.

Noen som har tips om hva som evt er galt? Mistenker krøll med propell/aksling, men jeg har ikke all verdens peiling hverken på båt eller motor. Andre ting som bør sjekkes før en iskald dukkert i våtdrakt..?

Oppstod dette problemet på turen, eller ble ikkje motor brukt før han skulle legge til? Det høres nesten ut som symptomer liknande turbohavari, men det er kansje ikkje turbo på denne?

Ellers kan det være trøbbel med diesel på eit vis. Kanskje ei eller fleire dyser ikkje har fin spredning lenger, det kan typisk gi oljefilm på vannet. Men burde gitt grå røyk trur eg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...