Jump to content

Ferskvannskjøring og konservering av KAD43

jo_no

Recommended Posts

Jeg vet at det finnes flere innlegg om temaet.

Likevel poster jeg egen erfaring fra første høst med drev-båt. Håper noen kan finne linkene nedenfor nyttig:

Først demontering av VP 290 DP drev. Dette er også beskrevet i andre innlegg, men som nevnt, her er min versjon:

Hvordan demontere VP 290 DP (ekstern pdf-fil)

Så ferkvannskjøring: Med en del vann som spruter utenom karet må en fylle på karet med hageslangen med jevne mellomrom. På denne måten sirkulerer ikke alt vannet hele tiden men samtidig oppnår man en viss temperatur på vannet; i alle fall hvis man supplerer med et par bøtter varmt vann. Jeg lot motoren stå og gå på tomgang ca 30 minutter.

Så konserveringen; ca 50/50 kjølevæske/vann i karet og lar dette kjøre en liten stund

Redigert av jo_no (see edit history)

Så ferkvannskjøring: Med en del vann som spruter utenom karet må en fylle på karet med hageslangen med jevne mellomrom. På denne måten sirkulerer ikke alt vannet hele tiden men samtidig oppnår man en viss temperatur på vannet; i alle fall hvis man supplerer med et par bøtter varmt vann. Jeg lot motoren stå og gå på tomgang ca 30 minutter.

Meningen med ferskvannskjøring er vel å flushe systemet for salt.

Ved å kjøre det samme vannet igjennom via et kar, blir det tynnt saltvann som sirkulerer, eller jeg på bærtur uten å finne bær? Fordelen er selvfølgelig temperaturen, ,men den trengs ikke her (hvis man ikke skal bytte olje, da er det viktig :-) PDF'en er knallfin å ha med seg for de som skal forsøke for første gang. sendt deg en IM

Vennlig hilsen

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Flott beskrivelse. Takk :-)

Men et lite spørsmål fra en novice; Burde man ikke ta av propellene før man tar av drevet? Propellakslen må vel låses først den ene veien og så den andre veien, for å få av begge propellene?

Når du har en såpass kul Jigg som jo-no har, hadde jeg latt de stå på drevet :-) En mindre ting i en alt for trang garasje :-)

Planketrikset til XLNT bruker vi også.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Nå hadde det seg vel slik at båten stod på land ca tre uker før ferskvannskjøring/konservering ble foretatt.

Tenkte det var greit og la den stå og putre en stund uten at dette nødvendigvis er standard prosedyre.

Kan godt være argumentasjonen er på 'feil villspor' som det heter.. :lol:

Det sprutet forøvrig såpass mye utenfor at jeg måtte fylle på rett som det var slik at utskiftingen av vann over den tidsperioden jeg holdt på burde være OK.

Apropos jig'en: Denne er ombygd fra et annet prosjekt:http://users9.nofeehost.com/nomedal/garasjeprosjekt2/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...