jo_no Startet 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2012 (redigert) Jeg vet at det finnes flere innlegg om temaet. Likevel poster jeg egen erfaring fra første høst med drev-båt. Håper noen kan finne linkene nedenfor nyttig: Først demontering av VP 290 DP drev. Dette er også beskrevet i andre innlegg, men som nevnt, her er min versjon: Hvordan demontere VP 290 DP (ekstern pdf-fil) Så ferkvannskjøring: Med en del vann som spruter utenom karet må en fylle på karet med hageslangen med jevne mellomrom. På denne måten sirkulerer ikke alt vannet hele tiden men samtidig oppnår man en viss temperatur på vannet; i alle fall hvis man supplerer med et par bøtter varmt vann. Jeg lot motoren stå og gå på tomgang ca 30 minutter. Så konserveringen; ca 50/50 kjølevæske/vann i karet og lar dette kjøre en liten stund Redigert 11.Oktober.2012 av jo_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rexus Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Flott beskrivelse. Takk :-) Men et lite spørsmål fra en novice; Burde man ikke ta av propellene før man tar av drevet? Propellakslen må vel låses først den ene veien og så den andre veien, for å få av begge propellene? Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Helt korrekt, Rexus MEN: Manglet spesialverktøyet til fremste propellen; denne er i bestilling fra et amerikansk(!) nettsted. Turde ikke gå på med rørtang. Bolten til bakerste propell løsnet jeg i før drevet ble demontert Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Propellene er ikke noe problem å ta av i ettertid også. Man bare låser de med en plankebit mellom kavitasjonsplaten og et propellblad. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Windy37GM Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Så ferkvannskjøring: Med en del vann som spruter utenom karet må en fylle på karet med hageslangen med jevne mellomrom. På denne måten sirkulerer ikke alt vannet hele tiden men samtidig oppnår man en viss temperatur på vannet; i alle fall hvis man supplerer med et par bøtter varmt vann. Jeg lot motoren stå og gå på tomgang ca 30 minutter. Meningen med ferskvannskjøring er vel å flushe systemet for salt. Ved å kjøre det samme vannet igjennom via et kar, blir det tynnt saltvann som sirkulerer, eller jeg på bærtur uten å finne bær? Fordelen er selvfølgelig temperaturen, ,men den trengs ikke her (hvis man ikke skal bytte olje, da er det viktig :-) PDF'en er knallfin å ha med seg for de som skal forsøke for første gang. sendt deg en IM Vennlig hilsen Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 (redigert) Flott beskrivelse. Takk :-) Men et lite spørsmål fra en novice; Burde man ikke ta av propellene før man tar av drevet? Propellakslen må vel låses først den ene veien og så den andre veien, for å få av begge propellene? Når du har en såpass kul Jigg som jo-no har, hadde jeg latt de stå på drevet :-) En mindre ting i en alt for trang garasje :-) Planketrikset til XLNT bruker vi også. mvh Bavaria32sport Redigert 12.Oktober.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Rexus Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Jeg lurte også på dette med fersvannskjøring i 30(!) minutter. Sikkert lurt å skylle ut salt/grums, men det burde vel holde med 3-5 minutter? For det er vel ikke nødvendig å få termostaten til å åpne ved vinterkonservering av sjøvannskjølingen (så fremt man også har fersvannskjøling)? Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 12.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Nå hadde det seg vel slik at båten stod på land ca tre uker før ferskvannskjøring/konservering ble foretatt. Tenkte det var greit og la den stå og putre en stund uten at dette nødvendigvis er standard prosedyre. Kan godt være argumentasjonen er på 'feil villspor' som det heter.. Det sprutet forøvrig såpass mye utenfor at jeg måtte fylle på rett som det var slik at utskiftingen av vann over den tidsperioden jeg holdt på burde være OK. Apropos jig'en: Denne er ombygd fra et annet prosjekt:http://users9.nofeehost.com/nomedal/garasjeprosjekt2/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.