Jump to content

Lakking av skrog!Hva er best?

tomzern

Recommended Posts

Hei!

Skal lakke skroget på dromedilla mi i år, så lurte jeg bare på hvilken lakk som er best å bruke for å lakke gelcoaten utvendig? Og hva med innvendig? Hvordan skal man gjøre det for å få best mulig resultat? Viktige deler av grunnarbeid?

Mvh Tomzern :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Har selv god erfaring med lakk til lastebiler, veldig slitesterkt.

Ellers har Hempel og International mange gode produkter, tokomponent er mest slitesterkt.

Som alt annet er grunnarbeidet viktig, alle hakk og sår synes gjennom lakken så du bør ha sparklet og slipt det jevnt på forhånd.

Det beste er sprøyting, men du kan få det bra med rulle også.

Bruk f.eks korthåret mohair rulle eller skumgummi (husk på at enkelt lakker kan spise opp skumgummien).

Bruk evt "påstryker" ved behov.

JOH

Har sett veldig gode resultater med lastebillakk, men om du skal gjøre dette selv uten sprøyte så

er det andre produkter?

Om du skal endre farge er det viktig med noe som tåler slitasje, da er det vanskelig å komme utenom 2Komp polyurethan lakk, feks Jotun Hardtop og Hempel. Veldig slitesterk!

Ellers kan du kanskje klare deg med en-komp., International og Hempel har fine prod., vet faktisk ikke om Jotun har noe

Pass på at du får ruller som ikke røyter/går i oppløsning!!

Hempel/Jotun har mye info på nettsider, og fine brosjyrer (bøker) som forteller det meste!

Hei!

Skal lakke skroget på dromedilla mi i år, så lurte jeg bare på hvilken lakk som er best å bruke for å lakke gelcoaten utvendig? Og hva med innvendig? Hvordan skal man gjøre det for å få best mulig resultat? Viktige deler av grunnarbeid?

Mvh Tomzern :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Grunndig forarbeid, sparkling og matting er viktig. 2komponent, som de andre her nevner, og

sprøyting gir nok beste resultat. Men jeg lakket en eldre båt for noen år tilbake og brukte da

Bengalakk tilsatt Aceton. La på flere tynne lag med pensel/fordriver, med godt resultat.

Nåværende eier sier at lakken fremdeles sitter godt.

Ben

:confused: Unngå billakk for all del, den er ikke beregnet for sjø og vann. Lastebillakk er en "billig" lakk og som du vet betaler du for kvalitet. Bruk hardtop ! :smiley: Gelcoat med voks = hardtop.

sprøyte el rulle og fordriver er egentlig opp til hvilket resultat du vil ha. Ps. topcoat er ikke enkelt å sprøyte, da må du være vant til sprøytelakkering. Definitivt det beste og mest varige resultat. :wink: Lykke til.

:confused: Unngå billakk for all del, den er ikke beregnet for sjø og vann. Lastebillakk er en "billig" lakk og som du vet betaler du for kvalitet. Bruk hardtop !  :smiley: Gelcoat med voks = hardtop.

sprøyte el rulle og fordriver er egentlig opp til hvilket resultat du vil ha. Ps. topcoat er ikke enkelt å sprøyte, da må du være vant til sprøytelakkering. Definitivt det beste og mest varige resultat.  :wink: Lykke til.

<{POST_SNAPBACK}>

Tiltredes.

Sprøytelakkering er ikke så vanskelig som man skulle tro, men man bør legge litt tid til å trene på forhånd om man aldri har gjort det tidligere.

Har du litt "guts", låner du, eller kjøper en koppsprøyte. Den koster i underkant av 1K for et bra eksemplar, men du trnger i tillegg kompressor. Ja, ja, jeg ser det drar på seg. I forhold til en såvidt liten båt er det vel like lurt med pensel og fordriver.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

:confused: Unngå billakk for all del, den er ikke beregnet for sjø og vann. Lastebillakk er en "billig" lakk og som du vet betaler du for kvalitet. Bruk hardtop !  :smiley: Gelcoat med voks = hardtop.

sprøyte el rulle og fordriver er egentlig opp til hvilket resultat du vil ha. Ps. topcoat er ikke enkelt å sprøyte, da må du være vant til sprøytelakkering. Definitivt det beste og mest varige resultat.  :wink: Lykke til.

<{POST_SNAPBACK}>

Lastebillakk holder bra, basta :lol:

Har selv båt som ble lakkert med dette for 12 år siden og har også bekjente som har brukt det.

Min båt ser ut som ny i skroget, ingen steder der lakken har flasset av.

Eneste stedet som er stygt er der jeg traff brygga, men det snakker vi ikke om :blush:

JOH

Tiltredes.

Sprøytelakkering er ikke så vanskelig som man skulle tro, men man bør legge litt tid til å trene på forhånd om man aldri har gjort det tidligere. 

Har du litt "guts", låner du, eller kjøper en koppsprøyte. Den koster i underkant av 1K for et bra eksemplar, men du trnger i tillegg kompressor.  Ja, ja, jeg ser det drar på seg. I forhold til en såvidt liten båt er det vel like lurt med pensel og fordriver.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan jo leie sånt utstyr, i Kristiansand har vi noe som heter utleieservice, finnes sikkert andre steder også. De leier ut alle slags maskiner og verktøy.

JOH

Om det er gelcoat fra før bør du tenke deg om nøye før du benytter 1-komponent lakk. Rett og slett fordi du ikke har mulighet til å angre uten å måtte slipe ned alt sammen. Har benyttet International både 1 og 2 komponent lakk og vil ikke nøle med å anbefale 2-komp. om resultatet teller. Lett å legge med rulle og fordriver og super slitestyrke og glans. 1-komp er bra også, men litt vanskeligere å oppnå tilsvarende resultat.

Moralen er 1 komponent kan legges utenpå nesten alt, 2-komp går sjelden utenpå annet enn 2-komponent uten å koke.

Oso

Lastebillakk holder bra, basta  :lol:

Har selv båt som ble lakkert med dette for 12 år siden og har også bekjente som har brukt det.

Min båt ser ut som ny i skroget, ingen steder der lakken har flasset av.

Eneste stedet som er stygt er der jeg traff brygga, men det snakker vi ikke om  :blush:

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

:drink:

Du kan si hva du vil om lastebillakk, men jeg ver hva det er, jeg har jobbet med den i 25 år :blush:

At den er bra NOK til å ha på båt, får være din egen vurdering :wink:

:drink:

Du kan si hva du vil om lastebillakk, men jeg ver hva det er, jeg har jobbet med den i 25 år :blush:

At den er bra NOK til å ha på båt, får være din egen vurdering :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Du må ikke drikke når du skriver innlegg her :lol:

Skroget mitt er helt strøkent med lastebillakk, så du har enten ikke peiling på hva du snakker om eller så har du gjort det feil ved lakkeringen.

Og ja, det holder like bra etter 12 år, ihvertfall hvis det er gjort bra grunnarbeid.

JOH

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...