Jump to content

Noen som bruker Optima som startbatteri til TAMD 63P?

oivindg

Recommended Posts

Har RedTop på min TAMD61A, ikke noe problem med det.... Du får ikke stort bedre batterier til start.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Jeg har dårlig erfaring med optima jeg da, det ene var til baugthrusteren og det tok ikke lading. Det andre var startbatteri og det ble varmt og peip i ventilasjonen. Det er ikke jeg som satt inn batteriene og det er nok vedlikeholdet/bruken som har drept de. Men jeg har et varta blue dynamic calcium-silver som til tross for gjentatt misshandling i lang tid fortsatt gjør en fabelaktig jobb.

Er Optima Red/Blue et egnet batteri for baugpropell ? Jeg hadde dette på forrige båt (start og baugprop) og synes jeg merket en liten nedgang i effekt på baugpropellen etter litt hard baugpropell kjøring. Dynamoen lader ikke nevneverdig på tomgangsturtall, så den bidrar ikke mye til baugpropell i slike tilfeller. Dette var forøvrig en Sleipner SE60.

Som start batteri er det supert, men litt usikker på bruk utover dette. Har lyst til å sette inn igjen, men tenkte å sette baugprop på forbruksbatteri (tilkoblet motor/dynamo nr. "2")

Ønsker bekreftelse på at 1 stk. Optima red/blue greier baugpropell !-)

• 6 måneder senere...

Da har jeg innstallert 75Ah BlueTop som startbatteri på styrbord motor. Båten står fortsatt på land, men jeg har fått prøvd batteriet i forbindelse med bytte av dieselfilter, da jeg dro motoren rundt på starteren en god stund for å tømme pumpe og dyser for gammel diesel. Det virket som batteriet dro motoren lett rundt. Kjørte minst tre ganger tretti sekunder på starteren uten antydning til at kraften begynte å avta, så dette ser bra ut.

Øivind

Kjøpte og installerte 2 x Optima Yellow Top 75Ah i dag, koblet i parallell. Eneste forskjell mellom BT og YT er at BT har ekstra tilkobling for "svakstrøms" forbrukere.

Motorene startet nærmest øyeblikkelig :-) Fantastisk trykk i de batteriene.

Baugpropellen fikk også nytt liv :-)

Håper de varer leeeeeeenge til den prisen... Ugh!

Forskjellen på YT og RT, er YT relatert for forbruk, om du skal ha endel utstyr koblet til. Mens RT er rene start batteriet, med mye start strøm perfekt til start av motor, trusler, vinsjer ett. Bluetopp er egentlig det som er marine serien til Optima. Bluetopp finnes som både rent start og til mer forbruks rettet. Forskjellen sees på

Fargen på nederste del av kassen. Lys grå indikerer at det er litt mer forbruksrettet. Mørk grå viser rent start.

Har begge i båten, både på forbruk og start. Fantastisk gode batterier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...