oivindg Startet 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2012 Vurderer å gjøre om på batterisystemet ombord, og da kunne det passet fint plassmessig å bruke et Optimabatteri som startbatteri til mine TAMD 63P. I teorien ser det ut som Optimabatteriene kan levere nok strøm, men er det noen som faktisk har erfaring med disse batteriene på TAMD 63P? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
egilwh Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 (redigert) Har RedTop på min TAMD61A, ikke noe problem med det.... Du får ikke stort bedre batterier til start. Redigert 11.Oktober.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Har brukt optima på å starte en gammel doser som hadde stått lagret i mange år, starta som bare juling den.. knallgode startbatterier Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Shalom Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Hallo! Har TAMD63P med Optima. Brukes til start av motor, ankervinsj, baug og hekkthruster. Reserver i massevis! Helt topp! Har byttet til Optima på de siste båtene jeg har hatt. /Shalom Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 12.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Takk for svar! Dette høres jo positivt ut. Bjørn og Shalom, er det RedTop dere snakker om, eller en av de andre fargene? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 jeg brukte redtop ja. Trodde ikke noe på sjefen når han sa dette lille batteriet klarte å starte den gamle doseren. men jeg kobla to stk til 24 voltsanlegget på doseren. den starta som et uvær.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Shalom Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Hallo! Det er red top ja, de andre er til annen type bruk. Ps. Exide maxxima 900 funker like godt, har solgt og forhandlet begge typer. (Maxxima er 9mm høyere mener jeg) Sjekk priser og ta det som er rimeligste av disse der du bor. http://www.sonnak.com/produkter/personbil/exide-maxxima-900 /Shalom Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Jeg har dårlig erfaring med optima jeg da, det ene var til baugthrusteren og det tok ikke lading. Det andre var startbatteri og det ble varmt og peip i ventilasjonen. Det er ikke jeg som satt inn batteriene og det er nok vedlikeholdet/bruken som har drept de. Men jeg har et varta blue dynamic calcium-silver som til tross for gjentatt misshandling i lang tid fortsatt gjør en fabelaktig jobb. Sitér dette innlegget Link to post
-Balder- Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 sjøl har jeg 2 optima som til start ,hekktruster ,baugprop. og anker vinsj som er fra rundt 2004 fungere bra enda dem satt inn et nytt i år så det ble 3 totalt pga og få batteri nærme baugprop. alle er sammen kobl. satser på det holder noen år til Sitér dette innlegget Link to post
SP400 Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Hei Har vurdert Optima batteri selv til 63P. Jeg har i dag to stk batterier paralellkoblet, men holder det med ett optima for start på disse motorene? Jeg vurderer Blue Top siden det er samme batteri for start winch og baugprpell. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Er Optima Red/Blue et egnet batteri for baugpropell ? Jeg hadde dette på forrige båt (start og baugprop) og synes jeg merket en liten nedgang i effekt på baugpropellen etter litt hard baugpropell kjøring. Dynamoen lader ikke nevneverdig på tomgangsturtall, så den bidrar ikke mye til baugpropell i slike tilfeller. Dette var forøvrig en Sleipner SE60. Som start batteri er det supert, men litt usikker på bruk utover dette. Har lyst til å sette inn igjen, men tenkte å sette baugprop på forbruksbatteri (tilkoblet motor/dynamo nr. "2") Ønsker bekreftelse på at 1 stk. Optima red/blue greier baugpropell !-) Sitér dette innlegget Link to post
Louise V Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Bruker 2 stk Optima Blue top til start på mine VP Tamd 70 b 24Volt, har fungert helt knirkefritt i over 2 år selv med kraftig forvarmingselement på begge motorene! Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 6.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Da har jeg innstallert 75Ah BlueTop som startbatteri på styrbord motor. Båten står fortsatt på land, men jeg har fått prøvd batteriet i forbindelse med bytte av dieselfilter, da jeg dro motoren rundt på starteren en god stund for å tømme pumpe og dyser for gammel diesel. Det virket som batteriet dro motoren lett rundt. Kjørte minst tre ganger tretti sekunder på starteren uten antydning til at kraften begynte å avta, så dette ser bra ut. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Fusebox Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Kjøpte og installerte 2 x Optima Yellow Top 75Ah i dag, koblet i parallell. Eneste forskjell mellom BT og YT er at BT har ekstra tilkobling for "svakstrøms" forbrukere. Motorene startet nærmest øyeblikkelig :-) Fantastisk trykk i de batteriene. Baugpropellen fikk også nytt liv :-) Håper de varer leeeeeeenge til den prisen... Ugh! Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 6.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Jeg fikk beskjed om at BT har en litt annen konstruksjon, så de tåler mer vibrasjon enn YT. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Selmar Suvatne Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Forskjellen på YT og RT, er YT relatert for forbruk, om du skal ha endel utstyr koblet til. Mens RT er rene start batteriet, med mye start strøm perfekt til start av motor, trusler, vinsjer ett. Bluetopp er egentlig det som er marine serien til Optima. Bluetopp finnes som både rent start og til mer forbruks rettet. Forskjellen sees på Fargen på nederste del av kassen. Lys grå indikerer at det er litt mer forbruksrettet. Mørk grå viser rent start. Har begge i båten, både på forbruk og start. Fantastisk gode batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.