korsvika Startet 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2012 Hei Har en Perko 3501 batterivender som jeg skal koble til 2 batteri. ET forbruksbatteri på 220 Ah og startbatteri på 95A Ah. I spesifikasjonene står det at den har en rating på 250 amper kontinuerlig og 360 intermittent. Vil det si med andre ord at denne venderen er for liten til batteripakken viss jeg setter bryter i posisjon forbruk begge! Viss den er for liten har dere noen erfaring med andre typer, pris og erfaring Svar mottas med takk :0) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Det er ikkje batteriets ah som bestemmer. Det angir antall timer du kan bruke en gitt mengde amper. Det er det du skal forsyne som bestemmer. F.eks en baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 220Ah og 95Ah (Amperetimer) er batterikapasiteten. Den sier hvor lenge batteriet varer ved et visst strømtrekk. Trekker du en strøm på 1A (Ampere) vil et batteri på 220Ah vare i 220 timer. Trekker du en strøm på 10A vil det bare vare 22 timer før det er tomt. (Dette er noe forenklet.) Ratingen på bryteren sier bare hvor mye strøm den tåler. Det vil si at det ikke har noe med batterikapasiteten å gjøre, bare hva du kobler til batteriene gjennom venderen. En 1200W ankervinsj vil trekke 100A, så det tåler venderen fint. En 75 kilos baugpropell trekker rundt 500A, det tåler ikke venderen din. Så du må bare tenke over om du skal koble til utstyr som trekker mer enn 250A kontinuerlig, eller over 360A kortvarig. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
korsvika Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 (redigert) Ok, takker for raske svar! Tankegangen min har gått i fullstendig feil retning her ser jeg :( Redigert 14.Oktober.2012 av korsvika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Jeg byttet ut en slik til http://www.maritim.no/elektrisk/brytere-og-paneler/hovedstromtavle/bep-hovedstromstavle-firkant Da har jeg full kontroll med forbruk og start og at start batteriet alltid er fulladet. Min far sprengte laderegulatoren ved at han byttet batteri etter at motoren var startet med en perco. Bep bryteren passet på samme sted og kablene slapp jeg å gjøre noe med for å få koblet de til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.