Jump to content

Enkleste måte å få 10hz Fast Heading på en Raymarine C120 Classic

Kjell Inge B

Recommended Posts

Heisann alle.

Har akkurat bestilt en pakke med Raymarine SPX-10/ST6002 og fjernkontroll.

Fra før har båten en Raymarine C120 Classic, DSM-300 ekkoloddmodul og RD-218 radar. Det eneste som står på Seatalk1-bussen pr. dato er GPS-antennen.

Uansett, ser nå etter tråling på nettet at Seatalk1 ikke har kapasitet til å kjøre 10hz fast heading update, så da må jeg finne på noe annet.

Jeg mener det bør gå å kjøre NMEA2000 direkte ut fra kurscomputer og inn til SeaTalk2-porten på plotter(NMEA2000).

Vil disse to nettverkene "kødde det til" for hverandre?

Selve piloten skal kjøres på Seatalk1 altså, trenger kun Fast heading for MARPA og bedre radaroverlay.

Har også mulighet for å "ofre" posisjonsforespørsel-funksjonen jeg har på DSC.

Dette er kanskje den enkleste løsningen. DSC på VHF-en trenger jo egentlig bare NMEA-inn for at det skal funke, men jeg koblet NMEA-ut også for posisjonsforespørsler. Men den funksjonen er langt i fra så viktig som Fast heading er.

Noen kloke hoder med erfaring her?

Redigert av LG2022 (see edit history)

Av ren nysgjerrighet er det da slik å forstå at Seatalk1 er NMEA0183 ?

Så langt jeg vet skulle det i så fall gå fint å kjøre disse to siden det er to separate nettverk med egne dedikerte porter.

Om det går å kjøre NMEA2k ut i fra din kurscomputer er det ikke noe å spekulere på sett den opp på NMEA2k.

Hovedforskjellen på de to er vel raskere komms på NMEA2k samt muligheten til å ha flere "Talkers" på 2k mens NMEA0183 bare kan ha en "Talker"..

Om det er noen som ikke er enig med meg her så for all del fyr løs ;)

Seatalk1 er Raymarines svar på NMEA0183 pluss 12V tror jeg.

Seatalk2/ng er NMEA2k ja.

Problemet er at det er kun kurscomputeren som kan kjøre både 0183 og 2k, betjeningspanelet kan kun kjøre Seatalk1 og vanlig 0183.

Så jeg kan ikke kjøre hele autopiloten på 2 k, tror jeg.

Har sendt spørsmålet over til Raymarine også, så vi får se hva de svarer også.

Noen andre med gode innspill?

Snakket med Raymarine i dag og vil nok gå for NMEA0183 ut fra kurscomputer og inn på C120 Classic-en.

Denne C-serien, i motsetning til E-serie fra samme årgang, har nemlig kun Seatalk2 som Raymarine sier IKKE skal brukes med konverter inn på et Seatalk NG-nettverk.

Så hvis andre har samme planer så er dere advart.

E-serien av samme årgang har derimot ekte Seatalk NG, så der funker det som bare det.

Jaja, problem solved får vi si. :-)

Min SPX-10 kurscomputer har kun én NMEA-utgang, men den støtter heldigvis 10hz.

Forresten, dere som har 10hz heading data på disse eldre plotterne; Blir oppdateringen av kartet raskere også, eller er det kun "headingpila" som blir raskere?

Tenker da på vanlig kartmodus altså.

Glemte forøvrig å takke for gode innspill, så nå gjør jeg herved det her. TAKK! :-)

Redigert av Kjell Inge B (see edit history)

Seatlak ng er bare navnet på et kablingssytem ikke noe annet. E Classic er NMEA 2000 sertifiset, C Classic er det ikke, men NMEA 2000 fungerer sånn delevis på disse. Det er ikke en konverter som brukes, men rett og seltt en adapterkabel.

Raymarine har som standardsvar at bare motorinfo virker på C Classic, men dette stemer ikke. Tviler på at noen (inkludert Raymarine support) har full oversikt over dette, jeg hadde vært fristet til å sjekke ut NMEA 2000 ruten for å få heading data inn i plotteren.

Tja, det kan du si, men jeg gidder ikke kjøpe et helt NG-backbone for å prøve.

Attpåtil har jeg allerede kabel ferdig trukket hele veien, så det blir nok NMEA ja.

Var adapter(kabel) jeg mente, ikke konverter, sorry.

Men kan kanskje du svare på det jeg spør om i innlegget mitt over, Abbor?

Om det er kun headingpila som blir raskere med 10hz heading, eller om kartbildet flyter bedre også?

• 3 uker senere...

Nå er piloten montert, og den fungerer kjempefint.

Har forøvrig funnet ut at SPX10 kjører 5hz på NMEA 0183-utgangen, ikke 10hz som jeg hadde håpet.

Har ikke fått prøvd MARPA enda, så jeg skal ikke uttale meg om det har mye å si.

Er uansett kjempefornøyd med piloten, styrer stødigere kurser enn jeg noen gang hadde klart iallefall. :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...