Kjell Inge B Startet 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2012 (redigert) Heisann alle. Har akkurat bestilt en pakke med Raymarine SPX-10/ST6002 og fjernkontroll. Fra før har båten en Raymarine C120 Classic, DSM-300 ekkoloddmodul og RD-218 radar. Det eneste som står på Seatalk1-bussen pr. dato er GPS-antennen. Uansett, ser nå etter tråling på nettet at Seatalk1 ikke har kapasitet til å kjøre 10hz fast heading update, så da må jeg finne på noe annet. Jeg mener det bør gå å kjøre NMEA2000 direkte ut fra kurscomputer og inn til SeaTalk2-porten på plotter(NMEA2000). Vil disse to nettverkene "kødde det til" for hverandre? Selve piloten skal kjøres på Seatalk1 altså, trenger kun Fast heading for MARPA og bedre radaroverlay. Har også mulighet for å "ofre" posisjonsforespørsel-funksjonen jeg har på DSC. Dette er kanskje den enkleste løsningen. DSC på VHF-en trenger jo egentlig bare NMEA-inn for at det skal funke, men jeg koblet NMEA-ut også for posisjonsforespørsler. Men den funksjonen er langt i fra så viktig som Fast heading er. Noen kloke hoder med erfaring her? Redigert 14.Oktober.2012 av LG2022 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nnerland Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Av ren nysgjerrighet er det da slik å forstå at Seatalk1 er NMEA0183 ? Så langt jeg vet skulle det i så fall gå fint å kjøre disse to siden det er to separate nettverk med egne dedikerte porter. Om det går å kjøre NMEA2k ut i fra din kurscomputer er det ikke noe å spekulere på sett den opp på NMEA2k. Hovedforskjellen på de to er vel raskere komms på NMEA2k samt muligheten til å ha flere "Talkers" på 2k mens NMEA0183 bare kan ha en "Talker".. Om det er noen som ikke er enig med meg her så for all del fyr løs ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Inge B Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Seatalk1 er Raymarines svar på NMEA0183 pluss 12V tror jeg. Seatalk2/ng er NMEA2k ja. Problemet er at det er kun kurscomputeren som kan kjøre både 0183 og 2k, betjeningspanelet kan kun kjøre Seatalk1 og vanlig 0183. Så jeg kan ikke kjøre hele autopiloten på 2 k, tror jeg. Har sendt spørsmålet over til Raymarine også, så vi får se hva de svarer også. Noen andre med gode innspill? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 (redigert) På min /något äldre/ Raymarine S2G course computer så finns det två NMEA0183-utgångar. Den ena har 10Hz uppdateringsfrekvens, och är lämplig för MARPA. Det framgår av maunualen vilken det är. Redigert 15.Oktober.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 SeaTalk 1 til ST6002 og NMEA 2000 til C Classic høres ut som en bra løsning. Jeg bruker NMEA 2000 for å få heading data til min E Classic. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Inge B Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Snakket med Raymarine i dag og vil nok gå for NMEA0183 ut fra kurscomputer og inn på C120 Classic-en. Denne C-serien, i motsetning til E-serie fra samme årgang, har nemlig kun Seatalk2 som Raymarine sier IKKE skal brukes med konverter inn på et Seatalk NG-nettverk. Så hvis andre har samme planer så er dere advart. E-serien av samme årgang har derimot ekte Seatalk NG, så der funker det som bare det. Jaja, problem solved får vi si. :-) Min SPX-10 kurscomputer har kun én NMEA-utgang, men den støtter heldigvis 10hz. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Inge B Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 (redigert) Forresten, dere som har 10hz heading data på disse eldre plotterne; Blir oppdateringen av kartet raskere også, eller er det kun "headingpila" som blir raskere? Tenker da på vanlig kartmodus altså. Glemte forøvrig å takke for gode innspill, så nå gjør jeg herved det her. TAKK! :-) Redigert 15.Oktober.2012 av Kjell Inge B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Seatlak ng er bare navnet på et kablingssytem ikke noe annet. E Classic er NMEA 2000 sertifiset, C Classic er det ikke, men NMEA 2000 fungerer sånn delevis på disse. Det er ikke en konverter som brukes, men rett og seltt en adapterkabel. Raymarine har som standardsvar at bare motorinfo virker på C Classic, men dette stemer ikke. Tviler på at noen (inkludert Raymarine support) har full oversikt over dette, jeg hadde vært fristet til å sjekke ut NMEA 2000 ruten for å få heading data inn i plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Inge B Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Tja, det kan du si, men jeg gidder ikke kjøpe et helt NG-backbone for å prøve. Attpåtil har jeg allerede kabel ferdig trukket hele veien, så det blir nok NMEA ja. Var adapter(kabel) jeg mente, ikke konverter, sorry. Men kan kanskje du svare på det jeg spør om i innlegget mitt over, Abbor? Om det er kun headingpila som blir raskere med 10hz heading, eller om kartbildet flyter bedre også? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Inge B Svart 4.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2012 Nå er piloten montert, og den fungerer kjempefint. Har forøvrig funnet ut at SPX10 kjører 5hz på NMEA 0183-utgangen, ikke 10hz som jeg hadde håpet. Har ikke fått prøvd MARPA enda, så jeg skal ikke uttale meg om det har mye å si. Er uansett kjempefornøyd med piloten, styrer stødigere kurser enn jeg noen gang hadde klart iallefall. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.