Jump to content

Skylling av kjølevannskretsen før bytting av frostvæske

bergie

Recommended Posts

Har en Yanmar 4JH-HTE motor fra 1987.

Ønsker å bytte til en annen type frostvæske enn det som er på motoren nå, og ser at ferskvannskretsen må skylles med rent vann først.

Hvordan gjøres dette? Holder det å sette vannslangen i påfyllingshullet og la det renne igjennom, eller må det fylles opp og motoren kjøres varm for å få skylt hele kretsen?

Takker for svar.

Gjorde dette på min motor p.g.a. feil påfyllt frostveske i fra båtleverandør.(reklamasjon) Yanmar-mekanikeren tappet av gammel veske, spylte gjennom med ferskvann noen ganger og blåste ut til det etterhvert var rent vann som kom ut. Deretter ble riktig frostveske påfyllt systemet igjen.

Det spørs litt hvilke farge(blå, grønn, rød) som skal byttes. På min byttet jeg fra "blå" til rød etter følgende oppskrift. Tømte kretsen, skylte ut guffa med slange(slim). På med rent vann+systemrens, kjøre varmt, lot guffa stå på et døgn i motoren(det står oppskrift på flaska). Ny skyllerunde med vann, kjørte med vann til motoren ble varm, ut med vannet. PÅ med 50/50 med batterivann(avkalket-4L på biltema) og rød frostvæske. Blandet et par liter 50/50 som jeg etterfyller med, hvert år.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...