Jump to content

Navigasjonshjelpemidler II


bliss X

Recommended Posts

Hei.

Først må en tenke på at det kun (enn så lenge) er 38 svar.  For det andre, ''onkel Hans'' i den åpne tresnekken har kanskje GPS, men neppe Laptop i båten. Heller ikke er han på internett. Men de som har Laptop i båten er vanligvis også folk med litt ekstra interesse for data i tillegg til båt. Vil annta at denne typen mennesker er i absolutt flertall her og på andre forum.  :yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"statistisk tilfeldig utvalg"  :yesnod:

 

Tilfeldig utvalg av oss som allerede er litt hekta på PC og i tillegg har båt er vel kanskje litt riktigere å si......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller ikke dette er representativt, av de som har båter med mulighet for alle alternativer er nok kart og kompass fortsatt dominerende, ja knapt nok det.

 

Vil tro at de 38 som har stemt er brukere med spes. interesse for dette og at flertallet av resten bruker papirkart.

 

Det er nok fortsatt kun en meget liten del som er aktive på internet i båtsammenheng, spes. i fora som dette.

Ut fra antall postinger ligger vi ikke så langt etter BM siden, hvilket skulle tilsi at det dreier seg om totalt under 400 mennesker?

 

Er egentlig ikke så overrasket over antallet med kartprogram, mange har en bærbar maskin som de tar med seg ombord ved behov.

Med et gratis kartprogram fra internett blir det en svært billig løsning i forhold til plottere.

Men fast monterte PC'er i båt tror jeg det er svært få som har.

 

Men til det Lasse spurte om:

 

Selv har jeg ikke engang GPS, men har installert og brukt WinGPS (raster kart) i to andre båter endel år.

Disse har nå gått over til vektor system, CMapEcs og Winchart Nexus, begge benytter Cmap.

Nexus brukeren er så misfornøyd at han vurderer å levere det tilbake og bruke CMapEcs i stedet.

Bl.a. er supporten elendig, jeg sendte invitasjon til Navtech i forbindelse med at vi diskuterte dette i en annen tråd, men hørte intet tilbake.  :yesnod:

God support er viktig, spes med et program som er i utviklingsfasen slik som Nexus. (pris ca 6000kr)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...