Jump to content

Pakning på aksel VP2020


Per A.

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta 2020 i båten, og den har en lang aksel som går rett ut bak motoren og ned til propellen. Gummipakningen ned til akselgjennomgangen må skiftes, og da må man (så vidt jeg kan se) først skru løs akselkoblingen fra drivverket, og så skru løs selve flensen fra akselen, for å kunne tre på pakningen.

 

Problemet er at denne flensen sitter helt fast etter at boltene rundt og mutteren inni er fjernet. Det går ikke an å hverken trekke eller skru den av noen veier. Spørsmålet er om det er gjenger inni flensen, og kanskje disse bare er rustet fast? Eller er det en helt annen måte å gjøre dette på som jeg ikke kjenner til??.. På forhånd takk for svar... :confused:

Link to post
Share on other sites

Problemet er at denne flensen sitter helt fast etter at boltene rundt og mutteren inni er fjernet. Det går ikke an å hverken trekke eller skru den av noen veier. Spørsmålet er om det er gjenger inni flensen, og kanskje disse bare er rustet fast? Eller er det en helt annen måte å gjøre dette på som jeg ikke kjenner til??.. På forhånd takk for svar..

Neida, navet (flensen som du kaller den) sitter vanligvis med lett presspasing (paralell boring og kile), ikke gjenger. Hvis du titter inn fra enden på navet, skal du se kilen om ligger i et firkantet hakk, halvveis inn i akslingen og halvveis inn i navet. Det vil si at den skal kunne trekkes av med en dertil egnet avtrekker. Noen ganger sitter de noe innmari. Da er det greit med en avtrekker pluss varme fra f.eks. en propanbrenner. Sisten mulighet er å bruke vinkelsliper å splitte navet, men da er det jo ødelagt. Lykke til, det kan være litt av en utfordring hvis man ikke har drevet med denslags tidligere.

Link to post
Share on other sites

Takk for særdeles kvalifisert svar! Godt å få bekreftet at det skal være vanskelig. Rart at dette i følge instruksjonsboken skal være en rutinemessig affære...

 

Skal prøve litt mer selv, har lyst til å fikse dette. Såvidt jeg skjønner er framgangsmåten da at avtrekkeren brukes til å "skyve" akselen gjennom navet, og at kilen løsner i samme prosessen. Er det da greit å få det hele på plass igjen etter at pakningen er skiftet?

Link to post
Share on other sites

Takk for særdeles kvalifisert svar! Godt å få bekreftet at det skal være vanskelig. Rart at dette i følge instruksjonsboken skal være en rutinemessig affære...

 

Skal prøve litt mer selv, har lyst til å fikse dette. Såvidt jeg skjønner er framgangsmåten da at avtrekkeren brukes til å "skyve" akselen gjennom navet, og at kilen løsner i samme prosessen. Er det da greit å få det hele på plass igjen etter at pakningen er skiftet?

Det er en rutinemssig affære----for dem som har rutinen. Du har forstått riktig. Hvis det går trangt å få på navet igjen, kan det varmes. La det ligge i kokende vann 20 minutter vil gjøre susen, da er det bare å sette det innpå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...